![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 6/2008 (130) ![]() OD REDAKCJI: Kończymy 22-gi rocznik biuletynu i podsumowujemy - zarówno z punktu widzenia Redakcji jak i Sekretariatu RK. Rok zaliczyć trzeba do udanych: XXXII Kongres PRM "zapalił zielone światło" dla formalno-prawnych przemian w Polskim Ruchu Motocyklowym a redakcja MMH z wydatnym wsparciem Zarządu Głównego PZM powoli, acz systematycznie, niweluje zadłużenia z poprzednich lat. XXXII KONGRES PRM: W sobotę, 18 października 2008 r., obradowali w Łodzi przedstawiciele klubów Polskiego Ruchu Motocyklowego. Tradycyjnie, bezpośrednim organizatorem było Koło Motocykli Weteranów Automobilklubu Łódzkiego - "Number One Club", przy wydatnej pomocy Okręgowej Komisji Pojazdów Zabytkowych i niewielkim finansowym wsparciu Zarządu Okręgowego PZM w Łodzi. Sprawozdanie zredagowane na podstawie oficjalnego protokółu kol. Krystyny Jusis. Zdjęcia, komentarze i pełne brzmienie uchwały kongresowej. ARDIE - FIRMA JAKICH WIELE: Po Pierwszej Wojnie Światowej w Niemczech rozpoczęła się wielka ekspansja motoryzacji. Wykorzystując to zapotrzebowanie wielu przedsiębiorczych ludzi zakładało wytwórnie motocykli. Na drzwiach skromnych garaży, na drewnianych szopach, nawet na stodołach pojawiały się szyldy informujące, że tu mieści się "Motorrad Werk". Wiele z nich pojawiło się i znikło, a ich nazw nikt już dziś nie pamięta. Były jednak i takie, które wieloletnim dorobkiem wpisały się na stałe do historii motocyklizmu. Do tych ostatnich należy bez wątpienia firma o której opowiada w tym numerze kol. kol. Małgorzata i Leonard Janusz. Najważniejsze szczegóły z dziejów firmy, kompletne zestawienie modeli, rysunki, historyczne zdjęcia. "PÓŁKOWNICY" OD ARDIEGO: Każde fabryczne biuro konstrukcyjne, każda firma produkująca motocykle posiada w swoim dorobku opracowania, które zamiast do produkcji, trafiły na półkę. Z różnych względów - przeważnie ekonomicznych. Nie od dziś wiadomo, że motocykle produkują też księgowi. Nie inaczej było w Ardie-Werk Nürnberg A.G.. Opracowanie o takich prototypowych konstrukcjach z norymberskiej fabryki, pióra kol. Hieronima Denisko zilustrowane wieloma archiwalnymi zdjęciami. ARDIE RBK 503, RBU 503 i RBU 603: Czasem bywa tak, że polityka państwowa ma decydujący wpływ na to, co produkują kapitalistyczne przedsiębiorstwa, działające w ramach normalnej - bądź co bądź - gospodarki rynkowej. Seria motocykli RBU/RBK była tego doskonałym przykładem. Pojawienie się ich w ofercie Ardie było zerwaniem z dotychczasową tradycją firmy, technicznym krokiem w bok i swoistym znakiem tamtych czasów. W kolejnym odcinku z cyklu "Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane, kol. Piotr "Besa" Czech przedstawia historię i szczegóły techniczne tych modeli. Zdjęcia, rysunki, dane. BRANNA TT - PODRÓZ W CZASIE: "Wyścig, którego - logicznie rzecz biorąc - nie powinno być. Słyszałem o nim z opowieści kolegów, którzy z kolei coś słyszeli od innych kolegów, którzy podobno tam byli. Niestety brakowało namiarów. Nawet jeżeli byłaby to impreza podobna do włoskiej Mille Miglia Storica, którą zaliczyłem z 6 lub 7 razy, warto było jechać. Bo choćby nawet wyścigowe maszyny jechały ,,pod publiczkę", warte są oglądania. Grzebiąc w internecie odnalazłem stronę miejscowości Branna i wzmiankę o kolejnym, jedenastym już wyścigu na Kolstejnskym okruhu. Velka Cena Vaclava Parusa - to było to!" Tak kol. Ryszard Romanowski rozpoczyna reportaż z tej znakomitej, czeskiej imprezy dla motocykli weteranów, wzbogacając go znakomitymi zdjęciami (i ... filmem na DVD - tylko dla prenumeratorów). VACLAW PARUS: Sylwetka znakomitego czechosłowackiego kierowcy wyścigowego, który ścigał się na motocyklach (ostatnio na zabytkach) nawet mając 73 lata. Dziś o nagrodę jego imienia walczą inni. Opracowanie kol. Piotra "Besy" Czecha. DWA POWOJENNE ARDIAKI: Po wojnie firma Ardie-Werk A.G. z Norymbergii miała duże problemy finansowe. Jak większość niemieckich wytwórni motocyklowych, musiała odbudowywać fabrykę ze zniszczeń wojennych. Do dyskomfortu dokładały się też: najpierw restrykcje alianckie a później duża konkurencja na coraz bardziej kurczącym się niemieckim rynku motocyklowym. Oba modele: Ardie B252 i BZ350, które kol. Paweł Danecki przedstawia w tym numerze, już w czasie, kiedy się pojawiły, nie należały do najnowocześniejszych, ale znalazły swoich zwolenników. Głównie ze względu na elegancką stylistykę. Dziś to już zabytki pełną gębą a w naszym kraju mało znane. Na weterańskim rynku niemieckim można je dość łatwo, niedrogo dostać i stanowią wdzięczny materiał do odbudowy. Polecamy je - a ten artykuł to kompendium wiedzy o tych motocyklach. RAJD Z DIG-NETEM PO GÓRACH IZERSKICH: IV Rajd Dig-Net Motocykli Zabytkowych miał w tym roku jeździć po Bieszczadach, ale nie wyszło. "Besa" cały sezon walczył z serią powtarzających się awarii hamulca w swoim "Goldasie". Mimo, że po równinach jakoś woził się tylko z jedną tarczą, to po górach lepiej nie ryzykować. Innym uczestnikom też jakoś trudno było się zebrać do kupy. Postanowiliśmy więc z Jurkiem odroczyć Bieszczady a wybrać nieco bliższą tracę - po Górach Izerskich. Reportaż kol. Marka Łukomskiego. DZIERŻĄZNA '2008: Pierwszy Międzynarodowy Zlot Motocykli Trójkołowych i Turystycznych odbył się w dniach 12-14 września 2008 roku w malowniczo położonym ośrodku wypoczynkowym w Dzierżąznej koło Zgierza. Pomimo niskiej temperatury przyjechało kilkadziesiąt trój- i dwukołowych turystycznych moto-perełek, zarówno z Polski jak i z Niemiec. Sprawozdanie organizatora - kol. Bogdana Skonieczki. RAJD "POLSKA B": W dniach 10-12 października 2008 r. Świętokrzyska Nieformalna Grupa Motocyklowa zorganizowała Jesienny Rajd Motocykli Klasycznych i Zabytkowych "POLSKA B". Miał on miejsce w południowej części Gór Świętokrzyskich, od Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego na zachodzie do Cisowsko-Orłowińskiego Parku Krajobrazowego na wschodzie. Reportaż z tej, bardzo udanej, imprezy kolegów Mateusza Śmigielskiego i Adama Grzegorzewskiego. KSIĄŻKI POD CHOINKĘ: Zbliżanie się świąt Bożego Narodzenia zawsze owocuje ożywieniem na rynku księgarskim. Wszak książka była, jest i długo jeszcze będzie jednym z najmilszych prezentów gwiazdkowych. Wśród tegorocznych nowości dwie polecamy szczególnie, bo ucieszą one miłośników motocykli i turystyki na nich. Są to "HARLEY-MÓJ KUMPEL" pióra kolegów Wojciecha Echilczuka i Tomasza Szczerbickiego oraz "DŁUGA WYCIECZKA" kol. Artura Zawodnego. NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Trzydziesty pierwszy odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. IMPREZY 2009: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu. WESOŁYCH ŚWIĄT: Wszystkim czytelnikom, sympatykom, współpracownikom i sponsorom, zdrowych, pogodnych i rozradowanych świąt oraz spełnienia marzeń w nowym roku, z całego serca życzy Redakcja. |
![]() |
![]() |