NR 6/2007 (124)

OD REDAKCJI: Kończymy kolejny rok i wypada podsumować. Sezon w PRM-ie był raczej udany. Rozpoczęliśmy rekordową frekwencją motocyklistów na Jasnej Górze a zakończyliśmy też w sporym gronie, rzeczową dyskusją na Kongresie w Łodzi. Mamy nowego Prezydenta Ruchu i nowy skład Rady Koordynacyjnej. Pomiędzy tymi dwoma wydarzeniami też było pomyślnie - nasze zloty i rajdy mają dobrą renomę i są chętniej odwiedzane przez brać motocyklową.
W redakcji także działo się nienajgorzej. W tym, 21. już, roczniku opublikowaliśmy materiały 47 autorów. Tradycyjnie, najbardziej zaangażowane w tę współpracę osoby nagradzamy pięcioma gratisowymi rocznikami biuletynu. W 2008 r. będą je otrzymywać kol. kol.: Jerzy Awramiuk, Dominika i Marcin Gałeccy, Roman Romanowski, Tomasz Sobolewski i Artur Zawodny. Gratulujemy i prosimy o dalszą współpracę.
Z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, wiązkę serdeczności na str. 52 i wiele ciekawych informacji w całym numerze. A zatem - miłej lektury.

XXXI KONGRES PRM: W sobotę, 20 października 2007 r., obradowali w Łodzi przedstawiciele zarządów klubów Polskiego Ruchu Motocyklowego. Frekwencja była duża - przybyli prezesi i sekretarze z 15 klubów na 19 sfederowanych. Podsumowano działalność w kadencji 2003-2007, wybrano Prezydenta i Radę Koordynacyjną PRM oraz wytyczono kierunki działania Ruchu na następne 4 lata. Szczegółowe sprawozdanie z tej ważnej imprezy z uchwałą i namiarami teleadresowymi na Radę Koordynacyjną. Protokółowała Krystyna Jusis, zdjęcia robił Piotr Płaczek.

PREZYDENT: WITAM SERDECZNIE!: Polski Ruch Motocyklowy ma nowego Prezydenta, kol. Tadeusza Tymińskiego, który w kilkunastu zdaniach przedstawia się czytelnikom, informuje o swoich planach i o priorytetowych dla PRM-u kierunkach działania.

CO SŁYCHAĆ?: Serwis w opracowaniu Sekretarza RK PRM, a w nim m.in.: o Forum Prezydentów, o nowych legitymacjach uprawniających do ulg we wpisowym na zlotach i o nowym klubie przyjętym właśnie do Ruchu - Grupie Motocyklowej *CALISIA*.

POLE WIDZENIA: Tydzień po naszym, motocyklowym kongresie odbyła się w Warszawie Narada Środowiskowa Pojazdów Zabytkowych PZM. Było to zebranie kończące kadencję Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych i wybierające ten organ (doradczy przy Zarządzie Głównym PZM) na lata 2007 - 2011. Relację z tego wydarzenia i subiektywną jego ocenę (z punktu widzenia motocyklisty) przedstawia Piotr *Besa* Czech.

BOXER PO ANGIELSKU: Produkcja brytyjskich motocykli marki Douglas, była rozpoczynana aż pięć razy - pierwszy raz, równe 100 lat temu. Firma obecna była na rynku motocyklowym przez 50 lat, proponując klientom nie tylko motocykle, ale też skutery. Jako firma inżynierska o szerokim asortymencie produkcji, wytwarzała także odlewy żeliwne, maszyny, pojazdy użytkowe, aż wreszcie silniki spalinowe dla przemysłu, rolnictwa, różnych pojazdów obcych marek a nawet do samolotów. Z okazji przypadających w tym roku jubileuszy, postanowiliśmy przybliżyć czytelnikom historię tej firmy. Warto, bo motocykle Douglas, odnosząc wiele sukcesów sportowych, zapisały się złotymi zgłoskami w historii, nie tylko brytyjskiego, ale i światowego motocyklizmu. Autor opracowania, Piotr *Besa* Czech, dzieje wytwórni podzielił na dwie części. W poprzednim numerze daliśmy odcinek pierwszy, w tym dokończenie. Historyczne zdjęcia, najważniejsze modele i postaci związane z historią firmy.

ZNAMY WYNIKI MPPZ: W tegorocznych Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych sklasyfikowano łącznie 138 zawodników samochodowych z 17 klubów i 16 motocyklistów z 7 klubów zrzeszonych w PZM. To oznacza 100-procentowy wzrost udziału motocyklistów w tej karuzeli w stosunku do poprzedniego roku, choć nadal nie jest to udział, którym można się chwalić. Podajemy pełne wyniki w kategoriach motocyklowych na podstawie oficjalnego komunikatu Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM

PRZYJACIEL MOTOCYKLISTÓW: Dnia 8 października 2007 roku w szpitalu w Aninie zmarł, w wieku 89 lat, ksiądz prałat Zdzisław Peszkowski. Wspominamy Jego niezwykłą postać: kawalerzysty, żołnierza Września, więźnia Starobielska, niemal cudem uratowanego od śmierci w Katyniu, harcmistrza, Kapelana Naczelnego ZHP poza granicami Kraju, kapelana *Rodzin Katyńskich* i pomordowanych na Wschodzie... a dla nas - motocyklistów - przyjaciela, dobrego ducha i patrona Międzynarodowych Motocyklowych Rajdów Katyńskich i Rozpoczęć Sezonu PRM na Jasnej Górze.

POŻEGNANIE PRZYJACIELA: Msza Święta za duszę śp. księdza Zdzisława Peszkowskiego odbyła się 16 października w Katedrze Św. Jana na warszawskim Starym Mieście. Zgromadziła tysiące warszawiaków, setki przyjaciół księdza z Kraju i z zagranicy, przedstawicieli władz państwowych, episkopatu Polski, przedstawicieli *Rodzin Katyńskich*, organizacji kombatanckich, harcerstwa... Nie mogło braknąć też nas, motocyklistów. Towarzyszyliśmy licznie naszemu przyjacielowi w jego ostatniej drodze do miejsca spoczynku w krypcie zasłużonych Polaków w świątyni Opatrzności Bożej w Wilanowie. Reportaż Piotra *Besy* Czecha z tego wydarzenia zilustrowany fotografiami *Besy* i Bartłomieja Zborowskiego/PAP.

JUBILEUSZE DWA: Znów jubileuszowe *mlaskanie*? No cóż, trzeba - wszak tylko raz w życiu ma się 35 lat a już nie zawsze doczeka 80-ki. Praktyka pokazuje, że wśród polskich klubów motocyklowych tylko *Number One Club - Łódź* pochwalić się może nieprzerwaną, 35-letnią, działalnością a 80-letni Automobilklub Łódzki należy do elity najstarszych polskich klubów automobilowych. Obchody trwały cały rok z kulminacją na wrześniowym Moto-Weteran-Bazarze i wyścigach Grand Prix Łodzi w październiku. Relacja Pawła Daneckiego z wystawy motocykli *Number One Clubu* i parady na Pietrynie. Zdjęcia Krystyna Jusis i Piotr *Besa* Czech.

LECĄCY SMOK: W cyklu *Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane* Paweł Danecki prezentuje model Dragonfly Douglasa - ostatni seryjny motocykl z fabryki w Kingdwood. Historia, opis techniczny, zdjęcia.

OSA PO ANGIELSKU: Pierwszą oryginalną Vespę wypuszczono w 1946 roku we Włoszech. Trzy lata później na Motorcycle Show w Londynie pokazano Douglas Vespę - brytyjską wersję tego skutera, budowaną całkowicie w fabryce w Kingswood na licencji Piaggio. Ten model zyskał ksywkę *Rod Model*, dzięki unikalnemu systemowi prętów i dźwigni o ramionach pod kątem prostym, które transmitowały ruch pokrętła zmiany biegów na lewej rączce kierownicy do skrzyni biegów w okolicy tylnego koła. Tekst Mike’a Webstera z książki *Classic Scooter*, wzbogacony ilustracjami też z innych źródeł. Tłumaczenie Hieronim Denisko.

VI RAJD SZLAKIEM WALK NAD BZURĄ: Autor tego reportażu - Bogusław Paterek z Automobilklubu Stalowa Wola - ocenił tę imprezę zaledwie na 3,1 punktu (na 5,0 możliwych), niemniej jednak nie żałował poświęconego czasu i paliwa. *Zawarłem nowe znajomości, poznałem piękny kawałek naszego Kraju, dowiedziałem się sporo o naszej historii. A do tego mam satysfakcję z dobrze odrobionej pracy domowej, bo mój zabytkowy Awiaczek z 1959 r. wozi mnie już 7 lat - bez żadnej awarii.* Zdjęcia: Magda *Yowanna* Denejko i Marek *Fafa*.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dwudziesty piąty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

IMPREZY 2008: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu.

POMAGAJMY SOBIE: Ogłoszenia drobne - dla prenumeratorów bezpłatne.

WESOŁYCH ŚWIĄT!: Wszystkim czytelnikom, sympatykom, współpracownikom i sponsorom ZDROWYCH, POGODNYCH I ROZRADOWANYCH ŚWIĄT oraz SPEŁNIENIA MARZEŃ W NOWYM ROKU z całego serca życzy REDAKCJA oraz Rada Koordynacyjna POLSKIEGO RUCHU MOTOCYKLOWEGO.



 

on line >