![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Od redakcji: Miał być numer jubileuszowy i świąteczny a wyszedł ... roboczy. Kończymy rocznik 20-ty, ale szkoda nam było miejsca na jubileuszowe mlaskanie. Jak zawsze w ostatnim numerze rocznika, dziękujemy wszystkim autorom tekstów, rysunków, zdjęć zamieszczanych na naszych łamach. Tradycyjne pięć bezpłatnych roczników dla najbardziej aktywnych współpracowników naszej redakcji trafi tym razem do kol. kol.: Jerzego Awramiuka, Dominiki Korzeniowskiej, Piotra Miziołka, Parysa Paikerta i Bogusława Paterka. Gratulujemy i prosimy o dalszą współpracę z redakcją a wszystkich czytelników zachęcamy do spróbowania sił w tej konkurencji. Dziękujemy też naszemu sponsorowi Zarządowi Głównemu Polskiego Związku Motorowego, bez którego wsparcia nie bylibyśmy w stanie wydawać biuletynu. XXX Kongres za nami: W sobotę, 21 października 2006 roku odbył się w Łodzi jubileuszowy, XXX Kongres Polskiego Ruchu Motocyklowego. Wcale nie taka mała sala konferencyjna Zarządu Okręgowego PZM ledwo pomieściła przybyłych motocyklistów takiej dużej frekwencji dawno na kongresie nie było. Dzięki wspaniałej pogodzie, wielu z nas przyjechało swoimi maszynami. Wspólnie podsumowaliśmy sezon 2006, oceniliśmy imprezy, przedyskutowaliśmy problemy, sformułowaliśmy zadania dla Rady Koordynacyjnej i zbudowaliśmy zaczątek kalendarza imprez na sezon 2007. Motocykle z fabryki ... zapalników: W chwili zakończenia I Wojny Światowej, w listopadzie 1918 roku, firma Zünder und Apparatebau G.m.b.H. Nürnberg, była już dużym zakładem, zatrudniającym prawie 1800 pracowników. Nieomal z dnia na dzień skończył się zbyt na produkowane tu zapalniki tudzież inny sprzęt wojskowy i dyrekcja musiała rozejrzeć się za nowym asortymentem. Dużą nadzieją wydawały się motocykle... Dzieje wytwórni Zündappów, opracowane przez Piotra Besę Czecha, z wieloma historycznymi zdjęciami i rysunkami rozwiązań technicznych stosowanych w tych motocyklach. Bella, bella donna: Bella po włosku znaczy Piękna. Marketingowcy Zündappa wybrali chwytliwą nazwę, ale sam przedmiot był chyba godny tej nazwy. Był dużym, luksusowym skuterem, który ujrzał światło dzienne w 1953 roku, początkowo z silnikiem 150 ccm - Bella 150. Rok później pojawiła się większa jej siostra z 200-centymetrowym silnikiem, która ewoluowała od modelu Bella 200, poprzez Bellę 201, 202 i 203, do - przedstawionego tu przez Pawła Daneckiego - modelu Bella 204. Pro Memoriam: W sobotę, 7 października, nasza redakcyjna ekipa pojechała do małej, podwarszawskiej miejscowości Stara Iwiczna. W miejscowej parafii, pod koniec sezonu, odprawia się mszę św. w intencji zmarłych motocyklistów. Tu też tradycyjnie spotykają się uczestnicy Międzynarodowych Rajdów Katyńskich, aby przejechać paradą pod warszawski Grób Nieznanego Żołnierza i oficjalnie zakończyć Rajd. Reportaż Krystyny Jusis i Piotra Czecha z tegorocznej edycji tych uroczystości. Trolle i zabytkowe motocykle: Muzeum Rdzawe Diamenty w Ustroniu powstało w roku 2005, choć przygoda i pasja z motocyklami niektórych członków, trwa już prawie od 20 lat. Trolle, bo tak chcą by ich nazywać, nie są żadnego rodzaju klubem motocyklowym a tylko grupą kilku osób, które postanowiły udostępnić szerszej publiczności swoje zbiory starych motocykli. Tekst Lodie, zdjęcia Piotr Besa Czech. All Terrain Vehicle: Już sama specyfikacja techniczna Zündappa KS 750 wywiera mocne wrażenie. Hamulce hydrauliczne, napęd wałem na dwa koła, przełożenia terenowe i bieg wsteczny, ogrzewanie rąk i stóp jeźdźca, oraz stóp pasażera przyczepy. Wszystko po to, aby poradzić sobie w najbardziej ekstremalnych warunkach, jakich doświadczano na niemiecko-radzieckim froncie wschodnim podczas II Wojny Światowej. Straszne miejsce, gdzie maszyny i walczący ludzie musieli znosić nie tylko okropności wojny, ale też srogie wiatry i mrozy sięgające 40oC poniżej zera. O tym motocyklu, będącym w posiadaniu brytyjskiego entuzjasty Billa Northcotea, napisał Andy Westlake z miesięcznika The Classic Motor Cycles. Zdjęcia Nick Haskell. Tłumaczył Piotr Besa Czech. II Rajd Motocykli Zabytkowych: Beskid Śląski miał w tym roku spore powodzenie wśród motocyklistów. Goldwingowcy bawili się w Ustroniu na międzynarodowym zlocie, motocyklowi podróżnicy kończyli sezon w Wiśle-Malince a znani miłośnicy DKW-ek z Wielkopolski, koledzy Jurek Falkiewicz i Marek Łukomski, na Równicy założyli bazę wypadową drugiej edycji Rajdu Motocykli Zabytkowych czegoś co ma być bardziej swojską alternatywą dla komercyjnego (niestety) Trampu DKW. Obszerny reportaż Krystyny Jusis i Piotra Besy Czecha z tej nietypowej imprezy. Sahara w śniegu: Norwegia jest piękna o każdej porze roku, ale kto chce zażyć męskiej przygody, poznać granice własnej wytrzymałości a przy tym mieć ogromną frajdę z jazdy motocyklem, ten powinien wybrać się tam zimą i to zabytkiem. Nas pojechało czterech: ja, mój niemiecki przyjaciel Hans-Peter oraz dwaj inni koledzy - Udo i Uwe. Każdemu z nas towarzyszył osobisty przyjaciel motocykl Zündapp KS 750, rocznik 1942. Niesamowity reportaż polskiego specjalisty od Sahar, Tadeusza Pawlaka. Zündapp KS 500: W 1936 roku przekonstruowano rozrząd pięćsetki Zündapp K 500 i pojawił się górnozaworowy boxer o oznaczeniu KS 500. Silnik o mocy 22 KM (później 24 KM) umieszczono w nieco zmodyfikowanym podwoziu znanym z serii K. Utrzymał się w ofercie handlowej firmy do 1939 roku. Kolejne kompleksowe opracowanie Piotra Besy Czecha z cyklu Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane. Historyczne zdjęcia, poglądowe rysunki, szczegółowe dane. Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dziewiętnasty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. Co słychać?: Serwis pod redakcją Pawła Daneckiego, a w nim: Imprezy2007: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu Wesołych Świąt!: Wszystkim naszym czytelnikom,
współpracownikom i sponsorom życzymy zdrowych i rozradowanych świąt
Bożego Narodzenia. |
![]() |
![]() |