NR 6/2023 (220)

Okładka numeru 6/2023 (220) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Aby w miarę bezpiecznie „związać koniec z końcem”, przyszłoroczna składka członkowska i składka na wydawanie rocznika (na prenumeratę) powinna zostać zwiększona do 180 zł. i to uwzględniając dofinansowanie z ZG PZM na zwyczajowym poziomie. Obawiamy się jednak, że ta kolejna podwyżka spowodowałaby rezygnację niektórych z prenumeraty i członkostwa w klubie a tego nie chcemy. Chcemy spotykać się z Wami w 2024 roku w nie zmniejszonym gremium. Dlatego - jako niepoprawni optymiści - przyjęliśmy, że składka nadal wynosić będzie 150 zł. Ale prosimy o jak najszybsze wpłaty.

NARADA ŚRODOWISKOWA POJAZDÓW ZABYTKOWYCH PZM:

W sobotę 2 grudnia 2023 r. w hotelu „Lamberton” w Ołtarzewie k. Warszawy odbyła się doroczna Narada Środowiskowa Miłośników Pojazdów Zabytkowych zrzeszonych w klubach PZM. Właściwie to były trzy oddzielne narady, bo w swoim gronie spotkali się działacze samochodów zabytkowych, historycznych rajdów na regularność i motocykli zabytkowych. Potem jeszcze wszyscy razem spotkali się na wspólnym zebraniu. Wieczorem, podczas tradycyjnej gali, miało miejsce oficjalne zakończenie sezonu 2023 z uroczystością wręczenia pucharów triumfatorom w poszczególnych „karuzelach” organizowanych pod egidą Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych Polskiego Związku Motorowego. Opracowanie na podstawie sprawozdania kol. Waldemara Drabika. Oficjalne wyniki wszystkich motocyklowych klas MPPZ i kilka zdjęć autorstwa uczestników spotkania.

MOTOMIKOŁAJE 2023 – ŁÓDŹ:

Już po raz 12-ty odbyła się w Łodzi charytatywna akcja pt. „MotoMikołaje”. Miała na celu spełnienie marzeń sierot z miejscowych domów dziecka – za zebrane środki zostały dla nich zakupione mikołajkowe prezenty. Pomysł narodził się pod kaskami członków Łódzkiego Forum Motocyklistów i co roku biorą w niej udział zapewne wszystkie kluby z Łodzi oraz motocykliści nie zrzeszeni. Reportaż z tegorocznej edycji autorstwa kol. Hieronima Denisko.

PLANY, ŻYCZENIA, RAFLEKSJE... :

Swoimi refleksjami ze spotkania w Ołtarzewie dzieli się kol. Daniel Gągol. To on będzie koordynować kwestie motocyklowe w ramach GKPZ w nowej kadencji 2023-27. Napisał, że tę nominację Zarządu Głównego PZM traktuje bardzo poważnie, ale z jeszcze większą powagą podchodzi do faktu reprezentowania głosu przyjaciół - motocyklistów. Jak napisał, chce żebyśmy wszyscy, klubowo i jednostkowo, organizatorzy i uczestnicy, mieli realny wpływ na rozwój motocyklowych MPPZ-tów. Obiecał, że żaden głos we wspólnych dyskusjach nie będzie bagatelizowany.

SUNBEAM - MOTOCYKLE DLA DŻENTELMENÓW:

Nazwa „Sunbeam” pojawiła się pod koniec lat osiemdziesiątych XIX wieku, wraz ze znakomitymi rowerami tej marki. Ale wkrótce stała się znakiem towarowym też innych wyrobów rodzinnej firmy Marstonów. Rodzina ta tworzyła od 1790 roku brytyjski przemysł metalowy, wytwarzając rozmaite produkty. Gdy w 1912 roku, za bramy fabryki Johna Marstona w Wolverhampton, nazwanej „Sunbeamlandią”, zaczęły wyjeżdżać także słynne motocykle Sunbeam, właściciel fabryki miał już 76 lat. Obszerne opracowanie historii firmy autorstwa kol. Piotra „Besy” Czecha. Historyczne zdjęcia, dane i szczegóły techniczne, ciekawostki...

TESTOWANIE „KROKODYLA”:

Paul d’Orleans - nasz amerykański przyjaciel napisał: „Nie lada wyzwaniem było zwabienie mnie na samolot i przeprawę przez Atlantyk na kilkukilometrową przejażdżkę motocyklem. Ale, ach, co to za motocykl, co za impreza i co za jazda, czekała mnie tamtego lata! I wszystko nagle nabrało sensu: tak, pojechałem na drugą edycję Auerberg Klassik Hillclimb w Bawarii. Wspinaczka „Auerberg Klassik” jest przez wielu uważana za najwspanialszą imprezę motocyklową w Europie. (...) Dobra atmosfera, świetne maszyny, urocza wioska, wymagająca trasa, doskonała organizacja, piękne stroje, uśmiechy i niemieckie piwo - czego chcieć więcej?! Impreza odbywa się co roku, więc zaznacz datę 7-8 września 2024 w swoim kalendarzu i pojedź tam!” A testowany przez Paula motocykl to Sunbeam 500 ccm „Crocodile” - fabryczna wyścigówka z 1925 r. z rozrządem OHC.

MOTOCYKLE SUNBEAM Z WOLVERHAMPTON:

Zestawienie wszystkich modeli - rok po roku - od 1912 do 1937.

MOTOZŁAZ PO RAZ DZIESIĄTY:

W dniach 24 - 27. 08. 2023 r. odbył się w Białce k. Parczewa X Rajd Motocykli Zabytkowych „Motozłaz” będący III Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych - Motocykle, zorganizowany przez Federację Zmotoryzowanych. „Już jakiś czas temu narodził mi się w głowie pomysł, aby w którejś z rund MPPZ-M pojechać z synem dwoma Simsonami S51. Realizacja tego pomysłu przypadła właśnie na ten rajd” - napisał kol. Łukasz Augustyn w reportażu z imprezy.

XII „NOC LISTOPADOWA”:

Od dawien dawna ten patriotyczny rajd był okręgowym zakończeniem sezonu motocykli zabytkowych, wspartym przez Zarząd Okręgowy PZM w Łodzi. Impreza niby okręgowa, ale jej specyficzny charakter - koleżeńska atmosfera, dużo jeżdżenia po kałużach i piachach wiejskich dróg i ścieżek - przyciąga liczne grono uczestników, nie tylko z łódzkiego. Takich, którym nie straszne chłód i spartańskie warunki. Jak zawsze, i tym razem przeważały zaprzęgi. Sprawozdanie pomysłodawcy i komandora imprezy kol. Tomasza Sobolewskiego. Większość zdjęć kol. Artura Piekarskego.

SUNBEAMY Z REDDITCH:

Sunbeam Model S7 (i potem S8) został zaprojektowany przez inżyniera Erlinga Poppe’a, a pierwsze prototypy wykonano w 1945 r. Nastąpiło to po przebadaniu przez inżynierów BSA dwóch fabrycznie nowych, zdobytych na Niemcach motocykli: DKW RT125 i BMW R75. Dekawka została prawie dokładnie skopiowana (lustrzane odbicie konstrukcji, aby przystosować dźwignie biegów i hamulca do przyzwyczajeń Anglików) i dała początek modelowi BSA Bantam. BMW R75 też miało stanowić podstawę produkcyjnej „Besówki” z napędem koła wałem Kardana. Obawiano się jednak, że taki motocykl z silnikiem typu boxer wyglądałby zbyt niemiecko i ze względu na złe skojarzenia po wojnie, nie sprzedawał by się dobrze. Maszyna dostała więc silnik rzędowy a produkcję ulokowano w wybudowanej w 1939 roku, nowej fabryce zbrojeniowej BSA w Redditch. W cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane” historię konstrukcji przedstawia kol. Piotr „Besa” Czech a opis techniczny - kol. Paweł Kuba Oleszak. Tata Kuby, Paweł Krzysztof Oleszak, dodał też kilka zdań na temat swojego Sunbeama S8, którego odbudował, od stanu „kupy złomu w worku”, do naprawdę pięknego motocykla.

INŻ. ERLING POPPE:

Erling Poppe skonstruował swój pierwszy motocykl w 1922 roku. Przez całe życie, oprócz motocykli, projektował też samochody i pojazdy ciężkie. Pod koniec II wojny firma BSA podkupiła Erlinga Poppe’a z działu budowy autobusów British Tramways Ltd i zleciła mu zaprojektowanie nowego motocykla. W biurze projektowym fabryki w Redditch z jego deski kreślarskiej zjechały modele Sunbeam S7 i S8. Zbudowana przez niego konstrukcja stanowiła niezwykły na brytyjskim rynku przykład maszyny z rzędowym wzdłużnym twinem o pojemności 500 ccm z kołem napędzanym wałkiem. Nota biograficzna z cyklu „Człowiek i motocykle” opracowana przez kol. Hieronima Denisko.

WESOŁYCH ŚWIĄT:

Wszystkim czytelnikom, sympatykom, współpracownikom i sponsorom zdrowych, pogodnych i radosnych świąt Bożego Narodzenia oraz spełnienia marzeń w Nowym Roku życzy Redakcja i Zarząd Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby”.






on line >