NR 5/2009 (135)



Okadka numeru 5/2009 (135) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Witamy w piątym i przedostatnim numerze tego rocznika. Oddajemy go nieco później niż zwykle - nie przygotowaliśmy go na tradycyjny termin wrześniowego Moto-Weteran-Bazaru. m.in. dlatego, że z nadzieją czekaliśmy na jakieś wieści z Rady Koordynacyjnej na temat dalszych losów PRM-u i tegorocznego Kongresu. Nie doczekaliśmy się niczego konkretnego. Polski Ruch Motocyklowy w dotychczasowej, demokratycznej formie odchodzi do historii...

IX MIĘDZYNARODOWY RAJD KATYŃSKI:

W tegorocznym Rajdzie pojechało 90 osób, na 81 motocyklach i 4 furgony towarowe. Uczestnikami byli motocykliści z całej Polski, o bardzo różnych zawodach. Był pilot LOT-u - kapitan Boeinga 767, było dwóch księży, był historyk z IPN-u, zakonnik i oficer WP, był prezes banku i rolnik, górnik i architekt, lekarz i policjant, było wielu inżynierów, byli studenci. Najmłodszy uczestnik Rajdu - Janek Jóźwiak uczeń z Lubrańca k. Włocławka - miał 18 lat; najstarszy miał lat 70. W tegorocznym Rajdzie Katynskim 82% motocyklistów jechało po raz pierwszy. Ich zachowanie było wzorowe...
Sprawozdanie z imprezy na podstawie komunikatu porajdowego Komandora, kol. Wiktora Węgrzyna.i strony internetowej rajdu opracował Paweł Danecki. Zdjęcia Andrzej Konieczny.

MOTOCYKLE WRZEŚNIA '39:

Wrzesień w tym roku skłaniał do szczególnej zadumy nad tym, co działo się 70 lat temu. Na osamotnioną Polskę runęły najpierw pancerne zastępy Wehrmachtu, a niedługo potem Armii Czerwonej. Naprzeciw siebie stanęli żołnierze wyposażeni w najprzeróżniejszą broń, samoloty, wozy bojowe, samochody i motocykle. Właśnie motocyklom "walczącym" we wrześniu 1939 r. poświęcamy ten tekst, gdyż to miedzy innymi i one zmieniły charakter wojny, nadały walkom niespotykanej dotąd dynamiki. Publikowany tu materiał jest kompilacją artykułu Jurka Awramiuka, z MMH nr 3/97 i obszernych uzupełnień na ten temat Piotra "Besy" Czecha. Wiele unikalnych, historycznych fotografii.

"A LATO BYŁO PIĘKNE TEGO ROKU":

Ten cytat ze słynnego wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego o żołnierzach z Westerplatte, co to "czwórkami do Nieba szli", stał się mottem kilku naszych redakcyjnych wycieczek do miejsc spoczynku obrońców naszego Kraju z września 1939 r. Przedstawiamy reporterską relację z tych wojaży.

ZÜNDAPP JAK ... GOLD WING:

Znakomici niemieccy konstruktorzy - bracia Richard i Xawer Kuchenowie byli sprawcami największej sensacji na berlińskim salonie samochodowym w 1933 roku. Zaprezentowali całkiem nowe modele Zündappów o oznaczeniu K 200, K 400, K 500, K 600 i K 800, wyróżniające się przede wszystkim masywną ramą, tłoczoną z blachy stalowej (symbol K oznaczał Kastenrahmen, czyli rama skrzynkowa). Model K 800 był największym z tej serii, niezwykle eleganckim motocyklem, odznaczającym się piękną, opływową sylwetką. Cały osprzęt silnika: gaźnik, prądnica, cewka i aparat zapłonowy były ukryte pod aluminiowymi pokrywami. Zespół napędowy z czterobiegową skrzynią, zblokowaną z silnikiem, sprawiał wrażenie monolitu. Autorem opracowania jest Piotr "Besa" Czech - stworzył dokładny opis techniczny tego modelu, zamieścił dużo użytkowych informacji, ilustracji i danych.

POMPKA ZRYWU:

Czytając opis techniczny Zündappa K 800, wielu z Was może zastanawiać się, co to za gaźnik z pompką przyspieszającą. Kol. Paweł Danecki zapytał kilku kolegów, jeżdżących weteranami, co to takiego i jak ten "patent" działa. Niewielu umiało precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Urządzenie takie nie występuje często w zabytkowych motocyklach występujących w Polsce, przytoczyliśmy więc wyjaśnienie - stosowny rozdział z książki L. Minca, Z. Norewicza i Cz. Wójtowicza pod tytułem "Motocykl".

GOLDASY WE WROCKU:

Tęskniłem za tą imprezą. Od trzech lat na niej nie byłem. Z różnych powodów - a to zdrowotna niedyspozycja a to jakiś problem techniczny z maszyną... Po prostu Niebiosa nie pozwalały. Dopiero w tym roku gwiazdy ułożyły się w taki sposób, że mogłem pojechać, spotkać się z klubowymi kolegami, przekonać się, że wszystko jest tu po staremu: znakomite, dopracowane organizacyjnie i wykonane na piątkę z plusem. W czwartek, 13 sierpnia, mój zaprzęg na "Goldasku" 1100, z Krysią w gondoli i ze mną za sterem, stanął przed bramą XIII Międzynarodowego Zlotu Motocykli Honda Gold Wing. Reportaż kol. Piotra "Besy Czecha ze zdjęciami kol. Krystyny Jusis i autora tekstu.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI:

Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Trzydziesty szósty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

POMAGAJMY SOBIE:

Ogłoszenia drobne - bezpłatne dla prenumeratorów.

NA WESOŁO:

"Idzie zima, idą chłody" - fotograficzne porady jak zabezpieczyć motocykl na zimę.






on line >