NR 5/2007 (123)

OD REDAKCJI: W tym numerze dominują relacje z imprez motocyklowych. Nic dziwnego, bo sezon motocyklowy w pełni. Aż cztery takie reportaże zamieściliśmy, przy czym w trzech nasza redakcyjna ekipa reporterska brała udział osobiście. Wspólną cechą tych naszych relacji jest ich szczegółowość. Z jednej strony - wynika ona z pragnienia przekazania atmosfery tych imprez a - z drugiej - z doskonałej ich jakości. Po prostu, bardzo nam się te imprezy podobały. Materiał historyczny w tym numerze dotyczy natomiast motocykli słynnej brytyjskiej firmy Douglas, która w tym roku obchodzi podwójny jubileusz: 100 lat od rozpoczęcia i 50 od zakończenia produkcji motocykli.

NA KONIEC KADENCJI: Polski Ruch Motocyklowy kończy w tym roku kolejną czteroletnią kadencję. Dn. 20 października – wybory! Delegaci klubów działających w ramach tego międzyklubowego porozumienia, jakim jest PRM, ocenią poczynania tych kilku ‘mężów zaufania’, zwanych Radą Koordynacyjną. Piotr ‘Besa’ Czech, jako Sekretarz ustępującej RK, pozwolił sobie na kilka zdań na tematy zbliżone do Ruchu. Mamy nadzieję, że staną się zaczynem przedkongresowych dyskusji w klubach.

ZAPROSZENIE NA XXXI KONGRES PRM: Polski Ruch Motocyklowy zaprasza zarządy klubów motocyklowych na doroczny Kongres. Termin: 20 października br., początek o 10:00. Miejsce: siedziba Zarządu Okręgowego PZM w Łodzi, ul. Aleksandrowska 2/8. W programie m.in. ocena działalności Rady Koordynacyjnej w kończącej się kadencji i wybory na kadencję 2007-2011. Obecność delegatów klubów PRM obowiązkowa. Polski Ruch Motocyklowy zaprasza też kluby nowopowstałe i chcące zapisać się do Ruchu.

BOXER PO ANGIELSKU: Produkcja brytyjskich motocykli marki Douglas, była rozpoczynana aż pięć razy - pierwszy raz, równe 100 lat temu. Firma obecna była na rynku motocyklowym przez 50 lat, proponując klientom nie tylko motocykle, ale też skutery. Jako firma inżynierska o szerokim asortymencie produkcji, wytwarzała także odlewy żeliwne, maszyny, pojazdy użytkowe, aż wreszcie silniki spalinowe dla przemysłu, rolnictwa, różnych pojazdów obcych marek a nawet do samolotów. Z okazji przypadających w tym roku jubileuszy, postanowiliśmy przybliżyć czytelnikom historię tej firmy. Warto, bo motocykle Douglas, odnosząc wiele sukcesów sportowych, zapisały się złotymi zgłoskami w historii, nie tylko brytyjskiego, ale i światowego motocyklizmu. Autor opracowania, Piotr ‘Besa’ Czech, dzieje wytwórni podzielił na dwie części. W tym numerze odcinek pierwszy - do końca lat 20-tych. Historyczne zdjęcia, najważniejsze modele i postaci związane z historią firmy.

TARNOWSKI DEBIUT: Na I Międzynarodowy Zlot Motocyklowy do Tarnowa przyjechało nieco ponad 100 maszyn. Pogoda sprzyjała a program był nowatorski, bo było sporo jeżdżenia po okolicy. Imprezę zorganizowała Tarnowska Konfederacja Motocyklistów „Wataha” a z ramienia Rady Koordynacyjnej wizytował Piotr ‘Besa’ Czech. Poddał on zlot ocenie wg przyjętych w PRM-ie kryteriów. Wynik 4,4 punktu na 5,0 możliwych, świadczy o znakomitym poziomie tego debiutu. Sprawozdanie bogato zilustrowane zdjęciami kilku autorów.

BRALIN ’2007: W drugi weekend sierpnia do Bralina licznie przybyli motocykliści, aby spędzić 3 dni na wspólnej zabawie przy konkursach sprawnościowych i występach zespołów rockowych. Tegoroczna edycja miała jednak nieco zmienioną formę - główny nacisk położono na stronę motocyklową i dlatego też nazwa imprezy uległa zmianie z „MOTO-ROCK Bralin” na „I Ogólny Zlot Motocykli Różnych”. Tekst i zdjęcia do tego reportażu nadesłał Sekretarz klubu „Sokół” z Bralina.

III RAJD MOTOCYKLI ZABYTKOWYCH: Ta impreza trwa, tradycyjnie, tydzień, ale nie musisz być cały czas. Możesz wpaść choćby na jeden dzień. Przez 7 dni jeżdżą tylko pomysłodawcy i główni organizatorzy: Marek Łukomski i Jurek Falkiewicz - obaj na DKW-kach 350. W tym roku wojażowano po Pieninach i Sądecczyźnie - przyjazd zadeklarowało 20 osób i tyle nazwisk zostało wydrukowanych na plecach koszulek ufundowanych przez sponsora imprezy – firmę meblarską DIG-NET z Bralina. Reportaż Krystyny „Kisi” Jusis (zdjęcia) i Piotra „Besy” Czecha (tekst i zdjęcia) z tej sympatycznej imprezy.

RUSZYŁ KATYŃSKI: W sobotę, 25 sierpnia, z placu Marszałka Piłsudskiego w Warszawie wystartował kolejny, już siódmy, Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński. Nasz redakcyjny zespół reporterski („Kisia” i „Besa”) wybrał się do stolicy, by „pomachać” koleżankom i kolegom odjeżdżającym na Wschód a czytelnikom zdać relację z tej podniosłej uroczystości.

TYLKO DWIE POZYCJE MANETKI GAZU: W 1925 roku Len Parker zwyciężył w wyścigu sidecarów podczas Tourist Trophy na wyspie Man. Sylwetkę tego znakomitego kierowcy fabrycznego Douglasa, prezentuje Paweł Danecki. Artykuł ilustrują fotografie z rodzinnego albumu dr Rodneya Parkera, syna bohatera.

PRZYŚLIJCIE WIĘCEJ LUDZI !: Pierwsze wystrzały Wojny Europejskiej 1914 roku - zwanej później I Wojną Światową - padły dość niespodziewanie na samym początku sierpnia. Zaskoczone społeczeństwa, w tym także na Wyspach Brytyjskich, zareagowały dość spontanicznie i dały dowód niespotykanego patriotyzmu. Do wojska zgłaszali się masowo ochotnicy a wśród nich nie zabrakło też motocyklistów... Artykuł o pierwszowojennych kurierach motocyklowych i ich maszynach, pióra Kena Hallwortha (z miesięcznika ‘The Classic Motor Cycles’ nr 12/2000) przetłumaczył Janusz Jusis.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dwudziesty czwarty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

HUMOR BEZ WIZ I DEWIZ: Tym razem, zamiast humoru rysunkowego, zabawne zdjęcia ‘Harleyowców na Hawajach’.


 

on line >