NR 4/2022 (212)

Okładka numeru 4/2022 (212) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Temat wiodący tego numeru to historia Irbickiego Zakładu Motocyklowego i ich pierwszego produktu - modelu M72. „Emkę” opisywaliśmy na naszych łamach już kilka razy, w numerach: 1/89, 3-4/2000 i 3/2010. Nakład tamtych numerów został dawno wyczerpany, ale listy do redakcji wskazują, że powrót do tematu jest potrzebny. Gdy jeszcze nasz czytelnik, kol. Grzegorz Stasiak, właściciel jednej z najstarszych „Emek” w Polsce (jeśli nie w ogóle najstarszej), przygotował dla nas artykuł o emkowskich wózkach bocznych - decyzja była oczywista.

MOTOCYKLE W POWSTANIU:

Na filmach dokumentalnych i fabularnych poświęconych Powstaniu Warszawskiemu silnikowe jednoślady pojawiają się niezwykle rzadko. W powszechnej świadomości utrwalił się obraz powstańców walczących pieszo, przemykających pod osłoną barykad, walczących z budynków. Czasem wspomni się co najwyżej o zdobycznych pojazdach gąsienicowych, pomijając zupełnie wątek jednośladów. Piotr „Besa” Czech podjął temat o powstańcach warszawskich i ich motocyklach. Tekst zilustrowaliśmy historycznymi fotografiami.

ZACZĘLI OD „EMKI”:

17 listopada 2021 roku minęło 80 lat od chwili, gdy w Irbicie, niewielkim miasteczku na Uralu, pojawili się specjaliści od produkcji motocykli, przystosowując stary browar do pracy ma rzecz przemysłu maszynowego. Z biegiem lat Irbitskij Motociklietnyj Zawod stał się największym w ZSRR producentem motocykli. Obszerne opracowanie historii firmy autorstwa kol. Piotra „Besy” Czecha. Historyczne zdjęcia, dane i szczegóły techniczne, ciekawostki...

EM SIEDEMDZIESIĄTKA TRÓJKA:

Jeszcze podczas trwającej II wojny światowej w Związku Radzieckim rozpoczęto prace nad rozwojem wojskowych motocykli. Datuje się je na przełom lat 1944-45. Ale wiele śladów po tych pracach nie przetrwało do dziś. Dane historyczne są ubogie, więc nie możemy oddać hołdu wszystkim geniuszom inżynierii pracującym - głównie w Irbicie - na tym polu. Aby wypełnić tę lukę, znany estoński historyk i konserwator zabytków z muzeum w Rydze - Aleksiej Popow i jego zespół wykonał ogromną pracę badawczą i konstruktorską. Efektem były repliki obu historycznych motocykli z napędem też na koło wózka bocznego, M73-M72 i M73-M75. Opracowanie Hieronima Denisko. Fotografie z motos-of-war.ru .

IX MOTOZŁAZ:

W dniach 4 - 7 sierpnia bieżącego roku, w miejscowości Firlej, odbył się rajd „Motozłaz”, będący czwartą motocyklową rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Organizatorem była „Federacja Zmotoryzowanych” z Lubartowa a reportaż z tej udanej imprezy napisał kol. Łukasz Augustyn. Zdjęcia od autora tekstu i z facebookowej tablicy klubu organizatora.

AWO-CZKAMI PO DOLNYM ŚLĄSKU:

W drugi weekend lipca, jak od 13 lat nakazuje tradycja, przypadł termin polskiego zlotu czterosuwów z Suhl. Miejsce spotkania wyznaczone zostało podczas głosowania na poprzednim spotkaniu - mieliśmy się zobaczyć w okolicach Jeleniej Góry. Organizacji podjął się kolega z awoforum.pl - Rafał („Rafciojawa”). Na bazę zlotu obrał agroturystykę „U Czarta” w okolicy miejscowości Wleń. To miejsce przyjazne motocyklistom. Cztery dni poznawania sudeckich atrakcji turystycznych i delektowania się przepięknymi krajobrazami. Reportaż kol. Michała Siemińskiego.

ZABYTEK - M72 „TACZANKA NA TRZECH KOŁACH”:

Podobno, wg sowieckiej bajki, na początku 1940 r. zdecydowano się na przystosowanie do produkcyjnych możliwości ZSRR niemieckiego motocykla BMW R71. W myśl starej zasady „robimy jak widzimy”, rzekomo zakupiono w Niemczech kilka sztuk tego modelu, które przekazano do rozpracowania fabryce MMZ w Moskwie. W rzeczywistości, konstrukcja BMW R71 została dobrowolnie przekazana Rosjanom do skopiowania w ramach paktu Ribbentrop-Mołotow. Podobnie zresztą jak wiele dokumentacji innych pojazdów wojskowych, czołgów, dział, a nawet planów najnowszych pancerników. Wszystko to w zamian za dostawy dla Niemiec żywności, ropy i innych surowców a po wybuchu wojny w 1939 i rozpoczęciu blokady Niemiec, za zakupy poprzez ZSRR surowców strategicznych, np. wolframu. Tym razem w cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane” kol. Pawła Daneckiego wyręczył Piotr „Besa” Czech. Dokładny opis konstrukcji, szczegółowe dane techniczne, wykaz literatury i linki na najlepsze strony internetowe, traktujące o tym modelu.

CO-NIECO O EMKOWSKICH WÓZKACH:

Rosjanie byli bardzo zadowoleni z modelu M72 gdyż był on dla nich bardzo nowoczesną, uniwersalną i rozwojową konstrukcją. Wnosił mnóstwo nowych technologii, których nie mieli. Niestety pomimo dostarczenia przez Niemców dokumentacji i maszyn do produkcji, Rosjanie borykali się z wieloma problemami. Fabryki cierpiały na brak wykwalifikowanych pracowników, huty nie potrafiły dostarczyć odpowiednich rur cienkościennych na ramy, problemem było wykonywanie aluminiowych odlewów ciśnieniowych... Aż do zakończenia produkcji motocykla M72 w 1960 r. wprowadzano zmiany konstrukcyjne, czego przykładem mogą być same wózki boczne. Kol. Grzegorz Stasiak, autor tego opracowania, zidentyfikował aż 5 typów ram emkowskich wózków.

WYSTAWA:

Na 15 sierpnia, dzień Wojska Polskiego, Number One Club Łódź został poproszony przez władze województwa łódzkiego o uświetnienie okolicznościową wystawą uroczystości odbywających się przy Archikatedrze na ulicy Piotrkowskiej. Klub wystawił kilka sztuk pojazdów wojskowych będących w posiadaniu członków. Jednak tuż przed samą imprezą, w ramach tak zwanej „poprawności politycznej” zadecydowano, że na wystawie nie mogą się znaleźć pojazdy rosyjskie czy z byłego ZSRR i niemieckie. Stąd w ostatniej chwili trzeba było wystawę trochę przemeblować. Reportaż kol. Adama Wejmana.

RAJD ŚLADAMI GĄSIENIC PIERWSZEJ PANCERNEJ:

Rzeszowskie Stowarzyszenie Motocyklistów „Patria” już po raz siódmy zorganizowało rajd śladami gąsienic czołgów gen. Maczka. Od Żagania, przez Luxemburg, Paryż, Normandię, Mont Ormel, Belgię, Holandię aż po Wilhelmshaven. Przejechali cały szlak bojowy 1 Dywizji Pancernej. Tekst Piotra „Besy Czecha do zdjęć z facebookowej strony organizatora.






on line >