NR 4/2021 (206)

Okładka numeru 4/2021 (206) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Spadła na nas nagle okropna wiadomość o śmierci kol. Roberta Piętki. Śmierci tak strasznie niespodziewanej i potwornie bezsensownej, żeby nie powiedzieć głupiej! Cóżeś, Robercie, narobił?!! Nie pomyślałeś, że prawa fizyki działają bezwzględnie i para sił która obróciła Twój ciągnik była ... do przewidzenia. Ech... Notatka biograficzna o zmarłym koledze, który był jedynym naszym - motocyklistów - przedstawicielem w Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM. Wieczny odpoczynek racz Mu dać, Panie.

ZAPROSZENIE NA VIII RAJD ZIEMI OBIECANEJ:

Tegoroczna edycja rajdu znów będzie motocyklową rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Rozegramy ją w dniach 17-19 września b.r. a gościć nas będzie, tradycyjnie, Salezjański Ośrodek Młodzieżowy „Don Bosco” w podłódzkim Lutomiersku. Zapraszamy.

NIEPODLEGŁA OBRONIONA cz.2:

W 1918 roku, udało się naszym przodkom przywrócić Polskę na mapy świata. Ale jeszcze przez kilka kolejnych lat trzeba było mierzyć się zbrojnie z wrogami, którym polska niepodległość była solą w oku - z rosyjskimi bolszewikami oraz z Niemcami, w Powstaniu Wielkopolskim oraz w I, II i III Powstaniu Śląskim. Jak dobrze wiecie, te bohaterskie zmagania zakończyły się sukcesem. Wiecie też - między inny mi z artykułu zamieszczonego w poprzednim numerze MMH, towarzyszącemu zaproszeniu na nasz rajd - że mieszkańcy „Ziemi Obiecanej” mieli wcale nie mały wkład w to zwycięstwo. Tym razem kol. Piotr „Besa” Czech opowiada o jeszcze jednym łódzkim akcencie tamtego zwycięstwa - o czołgach z Łodzi.

MIT, KTÓRY ŻYJE:

W 1909 roku, młody, 22-letni, zdolny mechanik, Giuseppe Gellera (później zmodyfikował swoje nazwisko na Gilera), pochodzący z chłopskiej rodziny z prowincji Lodi, otworzył przy Corso XXII Marzo w Mediolanie mały warsztat naprawy i produkcji motocykli, który z biegiem lat stał się sławny na całym świecie. Gilera jest jedną z najstarszych włoskich marek motocyklowych, która - co niezwykłe - nigdy nie znikła z rynku; prześledzenie jej historii oznacza niezwykłą lekcję na temat rozwoju włoskiego przemysłu XX wieku. Obszerne opracowanie autorstwa kol. Piotra „Besy” Czecha, omawiające historię firmy Gilera i motocykle tej marki. Historyczne zdjęcia, dane i szczegóły techniczne.

GILERA DLA BERSALIERA:

Nikt nie uwierzy, że Włosi naprawdę byli zainteresowani wojną. Wojna przerywała im to, co było dla nich najistotniejsze: luz, piękne kobiety i wyścigi. W 1939 roku świat zapewne oszalał, ale tu nadal nie było powodu, aby zrezygnować ze śledzenia szlachetnej rywalizacji między Gilerą i Moto Guzzi. To był czas, w którym na linii startu stawały w pierwszym rzędzie obok siebie doładowane wyścigówki: trzycylindrowe Guzzi i czterocylindrowa Gilera. Jeszcze w 1940 roku Włosi zorganizowali swoje tradycyjne imprezy. A co tam wojna... Ale przecież i tu Mars, bóg wojny, upominał się o swoje prawa. Potrzebował rydwanów i koni - tym razem mechanicznych. Firmy motoryzacyjne musiały mu je zapewnić. Kol. Piotr „Besa” Czech, przedstawia wojskowe maszyny Gilery.

CASTIGAMATTI:

Ten tekst kol. Hieronima Denisko powstał na kanwie jednego zdjęcia zrobionego w poniedziałek, 10 września 1956 roku, w Arcore, przed głównym wejściem do zakładów Gilery. Robotnicy na ramionach unieśli dwucylindrową wyścigową 125-kę, na której dzień wcześniej Romolo Ferri wygrał wyścig na torze Monza, podczas debiutu tej maszyny w Grand Prix. Ta „Biała Mucha” jak ją przezwano od koloru owiewki, z pojemności 125 ccm wyduszała moc aż 20 KM przy 12.000 obr./min i była w stanie osiągać 190 km/h. Po tym zwycięstwie na łamach pism „Motociclismo” i „Gazzetta delio Sport” ukazały się artykuły pod tytułem „Castigamatti”, co w wolnym tłumaczeniu może oznaczać „ukaranie szaleńca” albo „nadeszła kara”. W Polsce powiedzielibyśmy: „Przyszła kryska na Matyska”. „Matyskiem” była firma MV Agusta, która na długo przed końcem sezonu chwaliła się że ich 125-ka i ich kierowca fabryczny Carlo Ubbiali są nie do pokonania. Jednak 125-ka Gilery ją pokonała.

VIII MOTOZŁAZ IM. ROBERTA PIĘTKI:

Wiadomość, którą przeczytałem 19.06.2021 spowodowała, że zamarłem nie wierząc w to co czytam, uważając otrzymaną wiadomość za bardzo głupi żart. Informacja o tragicznym wypadku Roberta okazała się jednak prawdziwa. Chęci pojechania na pogrzeb, aby chociaż tak oddać cześć zmarłemu koledze pokrzyżowały wcześniej poumawiane terminy, których przełożenie okazało się niewykonalne. Mimo, iż w tym sezonie nie planowałem brania udziału w rajdach MPPZ w kategorii motocykli, jak tylko się dowiedziałem, że Motozłaz się odbędzie i w dodatku będzie poświęcony pamięci Roberta, decyzja zapadła natychmiast - jadę. Relacja z IV Rundy MPPZ-M kol. Marcina Lisowskiego, zdjęcia Jacek Sadowski.

ZABYTEK - GILERA 124 EXTRA:

Linia seryjnych modeli Gilery o oznaczeniu 124 wywodzi się od wprowadzonego w końcu lat 40-tych typoszeregu 125-tek, które miały być czterosuwową alternatywą dla tanich, dwusuwowych modeli preferowanych przez wiele firm motocyklowych na świecie a przeważnie wzorowanych na DKW 125. Konstrukcje te trafiały również do Włoch. Gilera w tym czasie preferowała konstrukcje czterosuwowe - można powiedzieć, że nigdy dotąd nie splamiła się produkcją dwusuwów, które może były prostsze konstrukcyjnie, mniej wymagające od użytkownika, ale na pewno też mniej ekonomiczne w eksploatacji. Autorem kolejnego opracowania z cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane” jest oczywiście kol. Paweł Danecki. Dokładny opis techniczny, ilustracje z firmowej literatury, zdjęcia - także w kolorze. Kompendium wiedzy o tym modelu.

SOCZEWKA ’2021:

W tym roku nie miałem żadnych planów, by pojechać na jakiś rajd i to z dwóch powodów. Pierwszy to zawodowy - ograniczone możliwości urlopowe, bo na rajd trzeba wziąć 1-2 dni wolnego, a jak przypadają one w pierwszej połowie miesiąca, to trudno mi je wziąć ze względu na nawał obowiązków w pracy, wyjątkowo duży w takim okresie. A drugi powód to wszystkim znana pandemia i związane z nią ograniczenia. Ale życie pięknie zweryfikowało te minusy, bo TMD „Weteran” Płock postanowił opóźnić pierwotny termin rajdu a ja z kolei zostałem naciśnięty przez dyrekcję, by realizować zaległe urlopy. Pandemia też jakby zaczęła ustępować… Reportaż kol. Waldemara Drabika z XI Płockiego Rajdu Motocykli Zabytkowych - III Rundy MPPZ-M.

NASI GÓRĄ!:

Członkowie stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby” z Warszawy i okolic, koledzy: Tomasz Karlicki i Bogusław Miciałkiewicz tradycyjnie już biorą udział w rajdach pojazdów zabytkowych Okręgu Warszawskiego PZM. Tegoroczny kalendarz tamtejszych okręgówek został - jak i rund MPPZ - mocno sponiewierany przez pandemię. Imprezy były odwoływane lub przenoszone. Część jednak odbyła się i trzymała dobry poziom. Informacja na podstawie e-mailowych relacji kol. Tomka Karlickiego z triumfów naszych zawodników, w tej serii rajdów.

SANDRO COLOMBO - WSPOMNIENIA Z GILERY:

AISA (Associazione Italiana per la Storia dell’Automobile) - włoskie stowarzyszenie na rzecz historii automobilizmu - skupia pasjonatów i świadków historii motoryzacji, zainteresowanych jej poznaniem i popularyzacją. Założona w 1987 r., AISA zorganizowała przez lata ponad sto sympozjów na najróżniejsze tematy, stworzyła 127 książkowych monografii, które każdy członek otrzymuje do domu pocztą. Tematyka techniczna, wydarzenia sportowe, analiza projektów, odtwarzanie biografii wybitnych ludzi, badanie związków między motoryzacją, społeczeństwem, literaturą i sztuką, to tylko niektóre z tematów. Jedna z monografii, wydana w 1996 roku, prezentuje wspomnienia wybitnego inżyniera Alessandro (Sandro) Colombo, który był jednym z założycieli AISA i jej prezesem od 1988 do 2002 roku. Dziś jest prezesem honorowym i właśnie niedawno obchodził 97 urodziny. Kol. Hieronim Denisko przetłumaczył dla Was obszerny fragment wspomnień Alessandro Colombo z monografii AISA pt.: „Sessantacinque anni fra moto e auto” (65 lat między motocyklami a samochodami).

Z KALENDARZA PRZYJACIÓŁ:

Stowarzyszenie „Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński” ogłosił swój kalendarz imprez na rok 2021. Wybraliśmy dla Was propozycje na sierpień, wrzesień i październik.

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.






on line >