![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 4/2020 (200)
OD REDAKCJI: Numer dwusetny, ale przecież zwyczajny - daleki od jubileuszowego mlaskania. Doszliśmy do wniosku, że obchodzone nie tak dawno (3 lata temu) okrągłe urodziny wyczerpały limit autouwielbienia, więc tym razem historię biuletynu traktujemy „po łepkach”. Ale ponieważ wielu z Was szuka archiwalnych opracowań interesujących ich moto-zabytków, postanowiliśmy ułatwić Wam tę pracę. Na stronach 36 do 38 publikujemy zestawienie modeli zabytkowych motocykli, opisywanych przez nas w tych 200-tu numerach. To opracowanie wykazało nam, że dotąd nigdy nie braliśmy „na warsztat” niemieckiego Triumpha. A przecież marka to równie kultowa, co jej brytyjska imienniczka - starsza (choć niewiele) siostra. Stąd temat wiodący tego numeru i dwa szczegółowe opisy techniczne Triumphów: motocykla BD250 i skutera Contessa. OBŁAWA AUGUSTOWSKA - PAMIĘTAMY: II Rajd Motocyklowy śladami Obławy Augustowskiej „Obława Augustowska - Pamiętamy” zaistniał w dniach 11 - 14 czerwca 2020 r. dzięki staraniom Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński i Fundacji „Rajd Katyński”. Komandorem był kol. Mateusz Liberadzki. Ze względu na epidemię koronawirusa, liczba uczestników została ograniczona do 20 osób - decydowała kolejność zgłoszeń. Reportaż kol. Hieronima Denisko Zdjęcia z facebookowej tablicy Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński. 200 NUMERÓW PEŁNYCH MOTOCYKLI: Założony przez kol. Piotra „Besę” Czecha dwumiesięcznik „Motocykl Moje Hobby” jest najstarszym, istniejącym w naszym kraju, czasopismem motocyklowym. Gdy w 1987 roku, ukazywał się pierwszy numer, nie było w Polsce żadnego specjalistycznego czasopisma dla motocyklistów. „Motocykl” miał powstać dopiero za 5 lat, w 1993 roku, a „Świat Motocykli” jeszcze później. Od samego początku MMH adresowany był głównie do miłośników motocykli zabytkowych i służył obsłudze ruchu „H-D, Weteran i MC”, jak wówczas nazywał się Polski Ruch Motocyklowy. Właśnie oddaliśmy Wam jego numer dwusetny. W krótkim artykule, prócz rysu historycznego, publikujemy zestawienie opisywanych na naszych łamach motocykli. Niektóre z tych zeszytów są jeszcze dostępne w redakcyjnym archiwum. TWN STORY: Aby poznać historię niemieckiej firmy motocyklowej TWN - Triumph Werke Nürnberg od samego początku, trzeba przenieść się do Anglii roku 1883. Przenieść się razem z młodym wówczas, energicznym człowiekiem z niemieckiej Norymbergii - niejakim Siegfriedem Bettmannem, który wówczas przyjechał do Londynu i niebawem znalazł zatrudnienie w handlu i imporcie ... maszyn do szycia. Obszerne opracowanie autorstwa kol. Piotra „Besy” Czecha, omawiające historię firmy i modele niemieckich Triuphów. Historyczne zdjęcia i rysunki, dane i szczegóły techniczne. MERRILLVILLE 2020: Amerykańskie (polonijne) Stowarzyszenie „Rajd Katyński - Pamięć i Tożsamość” zorganizowało, w niedzielę 7 czerwca, spóźnione rozpoczęcie sezonu motocyklowego. Przepisy o pandemii wymusiły zmianę nie tylko daty, ale i programu imprezy. Niestety, nie było towarzyskiego spotkania w sobotę, ani poczęstunku w niedzielę. Była jedynie Msza Św. z kazaniem ks. Macieja Galle’a, kapelana motocyklistów. Po mszy - poświęcenie motocykli i sprzedaż znaczków na sezon 2020. Ponad 500 motocyklistów przyjechało do Merrillville w stanie Indiana. Relacja kol. Jacka Kawczyńskiego. „JEŻOZWIERZ” CZYLI TRIUMPH BD 250: W 1938 roku Otto Reitz naczelny konstruktor i dyrektor motocyklowego wydziału Triumph Werke Nürnberg A.G. wdrożył do produkcji model BD 250 z dwusuwowym silnikiem o bardzo nietypowych i nowoczesnych rozwiązaniach technicznych. Mam tu na myśli zwłaszcza nowy układ zasilania z zaworem obrotowym, precyzyjnie sterujący napływem mieszanki paliwowo-powietrznej do komory korbowej oraz przepłukiwanie dwutłokowe. Takie rozwiązanie pozwoliło firmie odejść od płacenia haraczu na rzecz DKW, za wykorzystanie patentu przepłukiwania zwrotnego. Kolejne opracowanie kol. Pawła Daneckiego w tradycyjnym cyklu „Motocykle zabytkowe, bardziej i mniej znane” - szczegółowy opis techniczny, dane regulacyjne, schemat instalacji elektrycznej, zdjęcia, wykaz literatury i linki internetowe. DWUSUW: „Młody” zainteresował się weteranami. Przychodził do klubu, w każdą środę, przysłuchiwał się rozmowom, ale sam był jakiś milczący. A że mieszkamy w tej samej dzielnicy, czasem go podwoziłem. Pewnego razu, po długim milczeniu zapytał mnie - „Co to jest deflektor?” Wykład rozpoczęty w samochodzie przeciągnął się do późnej nocy. Przy okazji wyszło na jaw, że na kursach na prawo jazdy niewiele uczą. Książek na temat też mało. A o starych, już dziś nie stosowanych rozwiązaniach prawie wszyscy zapomnieli. „Deflektor”, „dekompresator”, „rozrząd IOE”, „magneto”, „magdyno”, karburator”, „mamka”... Skąd młodzi mają wiedzieć, co to takiego ? Może więc „powtórka z konstrukcji”? Tym razem wykład o dwusuwach i systemach przepłukiwania. CEREMONIA W ... SNOWDONII: Kol. Paweł Lachowicz („Miś Brodaty”) pisał dla nas kilka lat temu o swoim „Limicie” - Hondzie GoldWing 1200 LTD, ale niedawno przesiadł się na nowszy motocykl. Pamiętając, że wielu z Was nazwało swoje motocykle w mniej lub bardziej pieszczotliwy sposób: np. „Wisienka”, „Koziołek” ... „Wiaderko”, „Venturak” itd. itp., postanowił jakoś nazwać i tę swoją „nowość”. Jak już się domyślacie, powstała rzecz o ... chrzcinach. Maszyny. A że te chrzciny miały miejsce w angielskiej Snowdonii, to ... „Śnieżynka”. HRABINA VON TRIUMPH: Włoski styl? Dzięki markom Vespa i Lambretta, symbolem włoskiego stylu życia stały się skutery. Kiedy norymberska firma TWM stworzyła swój luksusowy skuter nazwała go Contessą, co po włosku oznacza hrabinę. Dlaczego niemiecka firma nie nazwała swojego pojazdu niemieckim słowem „Gräfin”, które ma dokładnie to samo znaczenie? Chyba nazwa miała kojarzyć się właśnie z włoskim stylem życia. Ale też i z ... dyskretnym urokiem arystokracji. Opracowanie o tym skuterze, autorstwa kol. Piotra „Besy” Czecha: opis techniczny, dane regulacyjne, schemat instalacji elektrycznej, zdjęcia, rysunki z katalogu części i wykaz literatury. POMAGAJMY SOBIE: Ogłoszenia - dla prenumeratorów bezpłatne. |
![]() |
![]() |