![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 4/2018 (188)
OD REDAKCJI: Czwarty numer tego rocznika gotowy. Jest wyjątkowy - bogatszy w formie. Ma 84 strony, w tym aż 10 stron w kolorze. Może i ... „zaszaleliśmy”, ale nie mieliśmy sumienia przerabiać na czarno-białe, wielu fajnych, kolorowych fotografii z rajdu Monte Cassino. Skorzystała na tym też relacja z rajdu „Wyrypa”, bo i tu dysponowaliśmy sporą ilością znakomitych kolorowych fotek autorstwa kol. Magdy Denejko. ZAPROSZENIE NA VI RAJD ZIEMI OBIECANEJ: Ta impreza, tradycyjnie będąca też rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych (dla motocykli), odbędzie się dopiero w terminie 21-23 września, ale już dziś zapraszamy na nią wszystkich miłośników moto-weteranów. Zapowiada się fajna, dość długa trasa z wieloma atrakcjami turystycznymi związanymi z odzyskaniem niepodległości przez naszą Ojczyznę. Wszak świętujemy w tym roku 100-lecie Niepodległej. POLSKA NIEPODLEGŁA I MOTOCYKLE: Podczas Wielkiej Wojny (pierwszej światowej) motocykl - ta zabawka dla „śmiałków”, czy „nieustraszonych ryzykantów” - udowodnił swą przydatność jako środek transportu: cywilny i militarny. Praktycznie wszystkie walczące armie używały motocykli, głównie z uzbrojonymi w CKM-y wózkami bocznymi - jako ruchomych punków ogniowych, albo solówek - dla kurierów. Używały ich też jednostki wojsk polskich i to po obu stronach wschodniego frontu: trzech Korpusów Polskich utworzonych u boku carskiej Rosji i - oczywiście - w Legionach Polskich Józefa Piłsudskiego, podległych Austriakom. Po odzyskaniu niepodległości motocykle znalazły się też w armii Rzeczypospolitej. Opracowanie na ten temat kol. Piotra „Besy” Czecha z niezwykle rzadkimi, historycznymi fotografiami. MOTOCYKLE SPOD LUBLINA: „Wiejski Sprzęt Kaskaderski” - to wesołe określenie jest jedną z wielu ksywek pojazdu produkowanego w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku koło Lublina. Na popularną WSK-ę mówiono też „Czarna Wiesia”, „Black Dog” albo „Czarny Pies”, „Czarna Wdowa”, „Czarna Strzała” ... , bo przez długi czas najpopularniejszym kolorem na który lakierowano te motocykle był właśnie kolor czarny. WSK-i były najdłużej produkowanymi polskimi motocyklami - za bramy świdnickiej fabryki wyjeżdżały one przez ponad 30 lat. Nie każdy jednak wie, że te „motóry”, powstawały w dużych zakładach przemysłu lotniczego, które powstały w szczerym polu podlubelskiej wsi. Druga z dwóch części historii firmy w opracowaniu kol. Piotra „Besy” Czecha. Wiele historycznych zdjęć, danych technicznych, szczegółów konstrukcyjnych i opisów wyczynów sportowych na WSK-ach. 100 LAT A NAWET WIĘCEJ. CZĘŚĆ PIERWSZA - CZAS PIONIERÓW: Nie było Polski na mapach, kiedy na naszych, rozdartych przez zaborców ziemiach, pojawiły się pierwsze pojazdy jednośladowe z własnym, mechanicznym źródłem napędu. Nie istniała też zorganizowana ich produkcja. Ale ówcześni „śmiałkowie” czy „nieustraszeni ryzykanci” prawie natychmiast zainteresowali się tymi „piekielnymi maszynami”, jeździli na nich, rywalizowali ze sobą i ... łączyli się w kluby. Więcej: polscy motocykliści i działacze wnosili poważny wkład do dorobku światowego motocyklizmu. Ten tekst jest w dużej mierze collage’em fragmentów różnych publikacji, różnych autorów i powstał, aby pewnym grupom, ślepo małpującym zachodnie wzorce, unaocznić, że nasze polskie organizacje motocyklowe mają długą i bogatą historię oraz wspaniały, godny pozazdroszczenia dorobek. Pierwsza z kilku części opracowania kol. Piotra „Besy” Czecha, zilustrowana wieloma historycznymi zdjęciami i wycinkami z ówczesnej prasy. To tak na 100-lecie Niepodległej. CHŁOPAKI TO BARDZO LUBIĄ ... : W dniach od 31 maja do 3 czerwca b.r. Świętokrzyska Nieformalna Grupa Motocyklowa i Lokalna Organizacja Turystyczna „Czym chata bogata” ze Staszowa, zaprosiły miłośników motocykli zabytkowych i klasycznych na rajd „Motowyrypa”. Trasa rajdu wiodła drogami lokalnymi, w południowej części Gór Świętokrzyskich i Pogórza Szydłowskiego w trójkącie: Daleszyce - Łagów - Staszów. Autor tekstu - kol. Bogusław Bartczak - napisał, że „Motowyrypa” przeniosła go w czasy „Hubala”, gdzie rozpoczęła się dla niego przygoda z rajdami motocykli zabytkowych. Rajd zorganizowany był z rozmachem i zaangażowaniem, co było widać na każdym kroku. Dwa dni jazdy, trzy bazy w fajnych miejscach. Zdjęcia kol. Magdy Denejko i autora relacji. ... DZIEWCZYNY TEŻ!: „Zakurzone księżniczki na ziarnku grochu” - tak można by zatytułować dziewczyńskie reminiscencje po tym rajdzie. Ale niech Was ten wstęp nie zmyli - pisze kol. Magda Denejko - jesteśmy kobietami z krwi i kości, którym byle ziarenko i pyłek w oku straszne nie są. „Rajd Motowyrypa’2018” był tego najlepszym przykładem. Zdjęcia - oczywiście - Magdy. II RAJD MONTE CASSINO IM. KOM. W. WĘGRZYNA: Już po raz drugi koledzy (i koleżanki) ze Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński pojechali na słynne klasztorne wzgórze Monte Cassino - tym razem dla uczczenia 74 rocznicy słynnej, zwycięskiej bitwy 2. Polskiego Korpusu. Oficjalnym organizatorem rajdu było wymienione stowarzyszenie a patronem - śp. Komandor Wiktor Węgrzyn. Honorowy patronat nad rajem objęła pani senator Anna Maria Anders, córka generała Władysława Andersa, dowódcy 2. Korpusu. Rajd sponsorowały firmy PGE i Greinplast. Praktycznie rajd przygotował i objął funkcję komandora kol. Patryk Borajkiewicz, który włożył w to przedsięwzięcie ogrom pracy. Opracowanie kol. Hieronima Denisko na podstawie relacji facebookowej. Zdjęcia autorstwa uczestników, z publikacji inernetowych. PIERWSZA ŚWIDNICKA 175-KA - WSK M21 W2 Z 1972 R.: W 1970 roku władze państwowe zadecydowały o zaprzestaniu wytwarzania motocykli SHL w Kielcach. Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych, były wówczas jedynym w Polsce producentem motocykli o pojemności 175 ccm. Zobowiązano wówczas świdnicką Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego do pokrycia pełnego zapotrzebowania rynku krajowego na silnikowe jednoślady w klasach zarówno 125, jak i 175 ccm. Opracowanie kol. Marcina Seliwiaka z cyklu „Motocykle zabytkowe, bardziej i mniej znane” - szczegółowy opis techniczny, dane regulacyjne, schematy elektryczne, zdjęcia, wykaz literatury i linki internetowe. Tekst uzupełniony opisem procesu restaurowania tego konkretnego egzemplarza z początku produkcji. AMAZONKA NA BĄKU: Starość - nie radość! Ale przyznaję, że mimo nienajlepszego już wzroku, panie kierujące motocyklami spostrzegam z każdej odległości. Szczególną sympatią darzę młode damy kierownicy, a jeśli taka okiełzała zabytkową już maszynkę, to ... ech, cudne manowce! Tekst Piotra „Besy” Czecha o przesympatycznej kol. Dominice Gałeckiej i jej motocyklu WSK M06-B3 Bąk. Zdjęcia Marcin Gałecki. WSK-Ą DOOKOŁA ŚWIATA: W 1974 roku - dziś już nieżyjący - kol. Marek Michel zrealizował swoją drugą wielką podróż na motocyklu WSK. Tym razem porwał się na czyn nieomal szaleńczy - na samotną podróż dookoła świata. Tak, jak w poprzedniej wyprawie (do Indii), planował przejazd przez ówczesny ZSRR. Niestety, historia lubi się powtarzać. Kolejny raz otrzymał negatywną odpowiedź na prośbę o wizę do tego wielkiego obszarowo i trudnego do przejazdu, szczególnie motocyklem, kraju. Podróż przez Rosję stała się jego największym marzeniem, ale na realizację musiał poczekać jeszcze 30 lat. Wspomnienia Marka spisali Józef Kołodziej oraz Michał Donda z prasy polonijnej a zdjęcia dostarczył sam bohater podróży. Drugie wydanie artykułu w MMH nr 3/2007 z uaktualnioną notą biograficzną. PRO MEMORIA - ŚP. JAN BERTRAM: Dnia 5 maja 2018 r. dobrnął do swego horyzontu zdarzeń kol. Janek Bertram, członek „Number One Club-u” o ponad 40-letnim stażu członkowskim. Miał 62 lata. Zebrał wokół swojej osoby liczne grono przyjaciół, dla których znajomość z Nim była najlepszą lekcją, pouczeniem, przepustką śmiałości bycia w tym towarzystwie pasjonatów. Potrafił nie tylko rozumieć ludzi, ale też pojmować skomplikowane mechanizmy - był znakomitym kierowcą i mechanikiem warsztaowcem; Będzie go nam wszystkim bardzo brakowało... KALENDARZ IMPREZ: Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu. |
![]() |
![]() |