NR 4/2012 (152)



Okładka numeru 4/2012 (152) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Na temat wiodący tego numeru wybraliśmy Dürkoppa. Właściwie, to ten temat zaistniał na życzenie naszego czytelnika, kol. Adama Piątkowskiego z Konina, który odziedziczył po dziadku „zwłoki” skutera Dürkopp Diana i prosił o pomoc w odbudowie. Zawsze chętnie spełniamy takie życzenia i mamy nadzieję, że ten temat ucieszy nie tylko Adama.

40 LAT „NUMBER ONE CLUBU”:

„Zaczęło się to tak jakoś latem 1972 roku, od mojego ogłoszenia: Kupię Harleya, lub inny stary motocykl” - wspomina Piotr Czech. W bardzo licznych ofertach, wśród różnych BMW, Zündappów, NSU... nie znalazł żadnego żelaza z Milwaukee. Kupił dwa identyczne motocykle marki BSA modelu Sloper De Luxe z 1930 roku i dla kolegów został „Besą”. Dzięki temu ogłoszeniu zgłosił się do Piotra podobny napaleniec - Wiesiek Janus. Potem z pośrednictwem Andrzeja Echilczuka z klubu H-D W-wa, dołączył kolejny łódzki miłośnik starych motocykli - Jurek Pahl. Wkrótce doszło dwóch kumpli Wieśka - Jurek Perliński i Krzysiek Klimecki, oraz Wojtek Recław kolega Pahla. Zaczęły się spotkania... No i, pod koniec roku, ktoś rzucił hasło „ZAKŁADAMY KLUB!” Historię najdłużej działającego klubu motocyklowego w Polsce przedstawia Piotr „Besa” Czech.

INŻYNIERSKA FIRMA OD ... WSZYSTKIEGO:

Dziś jest to przedsiębiorstwo o mocno wyspecjalizowanym profilu produkcji. Produkuje systemy transportu podwieszonego dla przemysłu odzieżowego, pralni chemicznych, a także motoryzacji oraz specjalistyczne, przemysłowe maszyny szwalnicze. Jednak dawniej, dywersyfikacja asortymentu produkcji umożliwiła firmie przetrwanie trudnych okresów, których przez prawie półtora wieku jej dziejów naprawdę nie brakowało. Produkowano m.in.: maszyny do szycia, rowery, samochody, urządzenia dla rolnictwa, sprzęt militarny... Oczywiście, także motocykle, skutery i motorowery. Szerokie opisanie historii firmy Dürkopp pióra kol. Piotra „Besy” Czecha. Wiele historycznych fotografii, rysunków, tabel...

NIKOLAUS DÜRKOPP:

Był nie tylko założycielem fabryki i niezwykle pracowitym, zdolnym biznesmenem, ale też utalentowanym mechanikiem-wynalazcą. Zapisał na swoim koncie wiele patentów. Aż trudno uwierzyć że był ... analfabetą. Ale faktycznie nie zachowała się w archiwach żadna notatka odręczna Dürkoppa, ani jego korespondencja z innymi firmami lub osobami z ówczesnego życia społecznego...

„WUELKAMI” NAD WĘGIERSKIE MORZE:

Idea wyjazdu weteranami na harlejowski „festiwal” nad Balatonem na Węgrzech, powstała po udziale naszych klubowiczów w poprzedniej edycji tego zlotu - na współczesnych motocyklach. Zachętą do tej eskapady były: możliwość sprawdzenia siebie i zabytków na długiej trasie, sława samego Balatonu, atrakcyjny, zabawowy program na zlocie oraz darmowy wjazd dla motocykli zabytkowych, co oznaczało oszczędność 60 euro na osobę. Reportaż Andrzeja Gradomskiego - prezesa „Number One Clubu” ze zdjęciami autorstwa wszystkich uczestników eskapady.

DIANA – BOGINI NA MAŁYCH KÓŁKACH:

Zanim nazwa Diana pojawiła się na nadwoziu skutera, miała u Dürkoppa prawie 70-letnią tradycję, bo zdobiła rowerowe ramy od samego zarania firmy. Skuter Diana w ofercie Dürkoppwerke AG. pojawił się w 1954 roku i wkrótce zyskał doskonałą reputacją za swoją wysoką jakość wykonania i właściwości użytkowe. Początkowo zaprojektowany był i budowany z silnikiem o pojemności skokowej 175 ccm, ale ewoluował do modelu z silnikiem 194 ccm, o bardziej luksusowej specyfikacji. Opracowanie Pawła Daneckiego - rys historyczny, szczegółowy opis techniczny, zdjęcia, rysunki, schematy, spis literatury.

BOLESŁAWÓW ’2012:

W dniach 20-22 kwietnia 2012 r. mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć w progach pensjonatu Willa Sandra, grupę ponad 110 motocyklistów, na pięknej ziemi Kotliny Kłodzkiej u podnóża Śnieżnika, na Górze Oliwnej we wsi Bolesławów, w malowniczej okolicy Śnieżnickiego Parku Narodowego. Reportaż Wojtka Iłkiewicza z Rozpoczęcia Sezonu Podróżników Motocyklowych „Bolesławów 2012”.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI:

Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Czterdziesty siódmy odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

IMPREZA SZCZEGÓLNIE WARTA POLECENIA:

Zaproszenie na III Zlot Motocykli-Legend II Wojny Światowej.

IMPREZY 2012:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję biuletynu „Motocykl Moje Hobby”. Kalendarz jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

SKUTER TO JEST TO!!!:

Tym razem w cyklu „Na wesoło” kilka rysunkowych humorów pod ww. wspólnym tytułem.






on line >