NR 4/2004 (104)


Od redakcji: Ten numer biuletynu rodził się w bólach i pośpiechu. Pozornie czasu mieliśmy dokładnie tyle samo co przy innych numerach, ale pozory mylą. Tak się akurat złożyło, że cała nasza redakcja odłożyła na ponad miesiąc normalne redakcyjne zajęcia i zaangażowała się w organizację rajdu „Hubal”. A do tego jeszcze doszły problemy ze zbuntowaną maszyną zwaną komputerem. Ale udało się. Zdążyliśmy wydać ten numer na czas, czyli na kolejny łódzki Moto-Weteran-Bazar.

Zaproszenia na imprezy:

IV Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński: W dniu 28 sierpnia o godz. 10:00, wystartuje sprzed Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie, kolejny Rajd Katyński. W tym roku wymagane są wizy na wjazd do Białorusi i Rosji i aby je załatwić, konieczne jest zgłoszenie uczestnictwa w Rajdzie do 31 lipca. Polecamy ten rajd czytelnikom.

IX Ogólnopolski Zlot Motocykli Zabytkowych: Iławski klub „Boxer” zaprasza na kolejną edycję swojej imprezy. Termin: 13-15 sierpnia. Miejsce: Szałkowo k. Iławy (UWAGA, NOWA LOKALIZACJA!!!). Od lat najlepsza impreza PRM dla motocykli zabytkowych - polecamy!

XVII Ogólnopolski Zlot Motocykli Ciężkich i Weteranów - Krotoszyn’2004: Jeden z największych PRM-owskich zlotów ogólnych. Termin: 20-22 sierpnia. Miejsce: Ośrodek Sportu i Rekreacji w Krotoszynie. Dobre warunki, świetna organizacja, duże ulgi we wpisowym dla członków PRM-u, amazonek i motocykli wyprodukowanych do 1945 roku. Polecamy!

VI Rajd Stu Mostów: Tradycyjnie dobra impreza - najlepszy w PRM-ie motocyklowy rajd turystyczny. Termin: 6-8 sierpnia. Miejsce: Dobiegniew w woj. Lubuskim. UWAGA, IMPREZA NIEDAWNO ZGŁOSZONA DO KALENDARZA. Ciekawa trasa, fajna atmosfera, dobra organizacja. Warto pojechać!

IV Zlot Motocykli Sokół: Impreza dla pojazdów zabytkowych sprzed 1979 roku. Termin 23-24 lipca. Miejsce: Czersk koło Góry Kalwarii. Impreza spoza kręgu imprez PRM, ale podobają nam się jej założenia i zapraszamy na nią naszych czytelników.

Co słychać (w PRM)?: Stały serwis o pracy RK i klubów-członków PRM a w nim:

Trwa sezon PRM. Urodzaj na imprezy, żeby nie powiedzieć „klęska urodzaju”. Jakie one są? No cóż, z czystym sumieniem możemy polecić tylko te organizowane przez kluby PRM. Ze względu na doświadczenie organizatorów, jasne, wypracowane od lat reguły i ulgi we wpisowym dla naszych członków. Żadna z imprez PRM nie otrzymała w zeszłym sezonie średniej oceny poniżej 3,5.
Wróciły dwa kluby: Rada Koordynacyjna, z dniem 15 kwietnia, zawiesiła 5 klubów w prawach członków za nieopłacenie składki członkowskiej na bieżący rok. Dwa z nich uregulowały zaległości: „Night Rider” z Gorzowa Wlkp. i „Płonące Wały” ze Złotowa. Namiary na te kluby są aneksem do listy adresowej PRM opublikowanej w poprzednim numerze biuletynu.
Strona internetowa PRM w przebudowie: Zastój w uaktualnianiu witryny Polskiego Ruchu Motocyklowego, spowodowany był przygotowaniami do matury jej opiekuna - kol. Damiana Kurasa z Leżajska. Miło nam donieść, że nasz webmaster egzamin dojrzałości zdał. Gratulujemy! Zaległości zapewne niebawem znikną.

Monstrum inżyniera Müncha: Kiedy Friedel Münch zdecydował się na zbudowanie swojego niezwykłego motocykla, hołdował maksymie, że największe jest zdecydowanie najlepsze. Jego dzieło, Münch Mammoth, był czymś zupełnie nieporównywalnym, czymś absolutnie nowym w świecie motocykli - wyjaśnia Andrew Westlake z brytyjskiego magazynu „The Classic Motor Cycle”. Tłumaczył Janusz Jusis.

Motocykle a ... sprawa polska. Część druga - czas odbudowy i nadziei: Minęło 2077 długich, wojennych dni i nocy. Straty materialne były olbrzymie. Wielkie, nie do wyrównania były straty ludzkie. A jednak ci z przedwojennych działaczy, którzy ocaleli, stanowili niezwykle cenny kapitał. To dzięki ich wiedzy i doświadczeniu, zapałowi i entuzjazmowi, a wreszcie dzięki ich sile przetrwania, możliwa była odbudowa Polskiego Związku Motocyklowego oraz licznych klubów. Już jesienią 1945 roku zaczęły wznawiać działalność przedwojenne i powstawać nowe kluby motocyklowe. Ten artykuł jest w dużej mierze collage’em fragmentów różnych publikacji różnych autorów i powstał, aby pewnym grupom, ślepo małpującym zachodnie wzorce, unaocznić, że nasze polskie organizacje motocyklowe mają długą i bogatą historię oraz wspaniały, godny pozazdroszczenia dorobek.

Józef Docha: Sylwetka wybitnego sportowca i działacza motocyklowego zarysowana piórem nestora dziennikarstwa i sportu motocyklowego - pana Władysława Pietrzaka.

Okręgowe Rozpoczęcie Sezonu Pojazdów Zabytkowych: W ostatni kwietniowy weekend br. w Radomsku spotkali się miłośnicy weteranów szos z województwa łódzkiego. Gościny udzielił, właściciel stylowego hotelu-restauracji „Zameczek” - pan Andrzej Kopiec. Zjechali się tutaj głównie posiadacze najpiękniejszych zabytkowych samochodów w sumie 16 aut. Mimo akcji propagującej imprezę także wśród motocyklistów, ci nie dopisali - przyjechały tylko dwa jednośladowe zabytki i jeden zaprzęg, ale impreza się udała. Reportaż Piotra „Besy” Czecha.

Monstrum pana Albina Liebischa: W 1924 roku, w północnoczeskim mieście Krasna Lipa, Albin Leibisch uruchomił produkcję motocykli, które obok pojazdów Megola i Ner-a-Car zaliczały się chyba do najosobliwszych w całej historii rozwoju motocykli. Pojazdy te, produkowane później w Kunraticach, byty sprzedawane w Niemczech pod nazwą Böhmerland, a w Czechosłowacji również pod nazwą Čechie. Tekst Juraj Porazik, dopracowanie Jan Tarczyński.

Rajd Hubal’2004: W dniach 28-30 maja br. na Ziemi Tomaszowskiej odbył się rajd XVI Rajd Szlakiem Majora Henryka Dobrzańskiego - „Hubala”. Jak przed rokiem impreza była także V Rundą (Motocyklową) Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Ci co przyjechali, doskonale wiedzą jak było. Ci zaś, którzy - z takich, czy innych względów - nie stawili się, niech chociaż przeczytają, jak było fajnie. Reportaż red. Hieronima Denisko. Zdjęcia: Janusz Kołodziej, Adam Kustosik i Dariusz Wełna.

19-ty raz u „Marynarza”: W tym roku zlot zdominowany był przez jeźdźców z Bydgoszczy, którzy licznie stawili się trajami, przywożąc nawet... księdza. Wśród ok. 150 sprzętów, które zameldowały się w Ozorkowie, trajki stanowiły prawie 10% - dwanaście sztuk! To rekord. Reportaż Zenona Witkowskiego z dołączoną wypowiedzią samego „Marynarza”.

Super-Rally’2004: W tym roku ten słynny harleyowski zlot organizował klub ze Szwecji i wyszło na to, że zrobił się z tego największy z dotychczasowych super-zlotów. Do Ljungbyhed w poługniowo zachodniej Szwecji przyjechało blisko 15 tysięcy Harleyów. Na podstawie opowiadań kolegów i materiałów organizatora przygotował Piotr „Besa” Czech.

Widlak’2004: W dniach 25-27 czerwca do pięknego ośrodka w Cesarce koło podłódzkiego Strykowa zjechali się miłośnicy motocykli z silnikami widlastymi. Zaprosił ich kol. Darek Palmowski wśród kolegów zwany „Palmą”, który postanowił wskrzesić słynny zlot robiony ongiś przez łódzki „Number One Club”. Jak mu się to się udało, przeczytacie i obejrzycie w reportażu Piotra „Besy” Czecha.

Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Piąty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

Czeskie imprezy pojazdów zabytkowych: Kalendarz imprez weterańskich u naszych południowych sąsiadów z namiarami na organizatorów.

Kalendarz imprez: Jak zawsze zamieszczamy najbardziej aktualne terminarze imprez PRM, Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i innych dobrych i polecanych imprez.

Humor bez wiz i dewiz: Tym razem dwa wesołe obrazki pod wspólnym hasłem „Kupa huku!”.


on line >