NR 3/2021 (205)

Okładka numeru 3/2021 (205) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

To już nasze trzecie spotkanie w tym roku – półmetek rocznika. Pośpieszyliśmy trochę, bo czeka nas praca przy numerze specjalnym – rajdowym. Po rocznej przerwie, spowodowanej epidemią planujemy zorganizowanie kolejnej edycji Rajdu Ziemi Obiecanej. Specjalne, rajdowe wydanie MMH tradycyjnie towarzyszy uczestnikom – pełni rolę karty drogowej oraz skromnego przewodnika po odwiedzanych w rajdzie atrakcjach turystycznych, będących samoobsługowymi punktami kontroli przejazdu.

ZAPROSZENIE NA VIII RAJD ZIEMI OBIECANEJ:

Tegoroczna edycja rajdu znów będzie motocyklową rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Rozegramy ją w dniach 17-19 września b.r. a gościć nas będzie, tradycyjnie, Salezjański Ośrodek Młodzieżowy „Don Bosco” w podłódzkim Lutomiersku. Zapraszamy.

NIEPODLEGŁA OBRONIONA:

W 1918 roku, udało się naszym przodkom przywrócić Polskę na mapy świata. Ale jeszcze przez kilka kolejnych lat trzeba było mierzyć się zbrojnie z wrogami, którym polska niepodległość była solą w oku – rosyjskimi bolszewikami oraz z Niemcami, w Powstaniu Wielkopolskim, I, II i III Powstaniu Śląskim. W ubiegłym roku koronawirus uniemożliwił nam uczczenie rajdem 100-lecia Bitwy Warszawskiej. Ale przecież wojna z bolszewikami nie skończyła się z tą bitwą – trwała nadal, praktycznie aż do 18 marca 1921, kiedy w Rydze podpisany został pokojowy „Traktat Ryski”. W roku bieżącym przypada też 100-lecie zwycięskiego, III Powstania Śląskiego, które ukształtowało zachodnią granicę Rzeczypospolitej. Ktoś może zapytać: Co z tymi wydarzeniami ma wspólnego Łódź – przysłowiowa „Ziemia Obiecana”? Otóż ma i to sporo.

CZAS PIONIERÓW:

Nie było Polski na mapach, kiedy na naszych, rozdartych przez zaborców ziemiach, pojawiły się pierwsze pojazdy jednośladowe z napędem mechanicznym. Nie istniała też zorganizowana ich produkcja. Ale ówcześni „śmiałkowie” czy „nieustraszeni ryzykanci” prawie natychmiast zainteresowali się tymi „piekielnymi maszynami”, jeździli na nich, rywalizowali i ... łączyli w kluby. Opracowanie kol. Piotra Besy Czecha o polskim motocykliźmie od zarania do tragicznego końca II Rzeczypospolitej. Sylwetki sportowców, opisy imprez, multum historycznych fotografii.

TADZIO:

Z okazji 120 rocznicy urodzin Tadeusza Rudawskiego, bez wątpienia najwybitniejszego konstruktora polskich motocykli, redakcja biuletynu „Motocykl Moje Hobby” poświęciła ten numer właśnie Jemu. Obszerne opracowanie biograficzne przedstawia tu kol. Piotr „Besa” Czech, posiłkując się informacjami i cytatami z książek: „Moje dwa i cztery kółka” – Witolda Rychtera, „Polskie Motocykle 1918-1945” – Jana Tarczyńskiego, „40 lat w służbie motoryzacji” – praca zbiorowa nakładem PZM, oraz poważnymi źródłami internetowymi.

INAUGURACJA SEZONU 2021:

W niedzielę, 11 kwietnia w Częstochowie na Jasnej Górze polscy motocykliści rozpoczęli sezon 2021. To była już 18-ta edycja Motocyklowego Zlotu Gwiaździstego im. ks. prał. ułana Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego. Organizatorem, tradycyjnie, było Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński. Relację z tej kultowej już imprezy napisał kol. Hieronim Denisko, a zdjęciami zilustrował kol. Marcin Szpądrowski.

RAJD TATRZAŃSKI:

Poszukując do tego numeru MMH informacji i ilustracji na tematy związane z inż. Tadeuszem Rudawskim, Sokołem 200 i Rajdem Tatrzańskim natrafiliśmy w „MOTO” („Motocykl i Cyclecar”) nr 6-7/1938 na tekst pióra redaktora naczelnego, Jerzego Kuleszy, na temat II Rajdu Tatrzańskiego, który postanowiliśmy w całości przytoczyć. Tekst jest może nieco przydługi, ale poetycki i oddaje, w sposób iście filmowy, obrazy tamtych trzech, rajdowych dni. Serdecznie polecamy ten zabytek ... literatury faktu.

SOKOŁAMI NA KASPROWY:

Był to trzeci Rajd Ta¬trzański, pierwsza na świecie miniatura słyn¬nej Six Days Trophy. Zauroczyła nas wszystkich ta wspaniała impreza i jej niecodzienne, przepiękne oto¬czenie: Tatry i Podhale. W dwa dni po rajdzie, 17 sierpnia 1939 r. grupka uczestników Rajdu Tatrzańskiego podziwiała z wielkich okien restauracji na szczyto¬wej stacji kolejki linowej, wspaniałe górskie szczyty w otoczeniu Kasprowego Wier¬chu. Ktoś rozmarzył się przy winku: „A gdyby tak doje¬chać tu motocyklem?..” I oto jak Deus ex machina w drzwiach sali stanął popularny inżynier Tadeusz Rudawski, konstruktor polskich motocy¬kli Sokół i rzekł: „Wjechałem dwusetką na Kasprowy!” Przypomnienie publikowanego już na łamach MMH (kilkanaście lat temu) tekstu śp. Władysława Pietrzaka.

PODWÓJNA OKAZJA DO SPOTKANIA:

Data 18 kwietnia 2021 r. dla nas, polskich miłośników motocykli zabytkowych, była datą wyjątkową. Przyniosła prócz – obchodzonego od 1983 roku – Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków, także 120-tą rocznicę urodzin Tadeusza Rudawskiego – konstruktora motocykli Sokół. Te dwie okazje stały się pretekstem do zorganizowania przez zarząd Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby” kameralnego spotkania członków z Łodzi i okolic. Specjalne, imienne zaproszenia otrzymali też kolekcjonerzy przedwojennych Sokołów, także spoza naszego miasta. Głównym punktem programu imprezy była msza święta w najstarszym w Łodzi, drewnianym zabytkowym kościele. Msza za d. św. p. Tadeusza Rudawskiego.

CZEŚĆ JEGO PAMIĘCI:

W 120-te urodziny inż. Tadeusza Rudawskiego, 18 kwietnia 2021 r. na cmentarzu Oscott Cemetery w Birmingham odbyła się uroczystość odsłonięcia na nagrobku konstruktora Sokołów dwujęzycznej, polsko-angielskiej tablicy informującej, kto tu spoczywa. W tym upamiętnieniu wzięła udział wnuczka inżyniera z mamą (synową Tadeusza Rudawskiego) i siostrą przyrodnią. Przyjechali polscy motocykliści, polscy harcerze z Manchesteru zaciągnęli wartę honorową a ksiądz z polskiej parafii p.w. św. Michała z Birmingham odmówił modlitwę. Inicjatorem i głównym organizatorem tego wydarzenia był kol. Marcin Dambek – motocyklista i wolontariusz stowarzyszenia Polskie Miejsca Pamięci. On też zrelacjonował tą uroczystość dla naszych czytelników.

ZABYTEK – „DWUSETKA” (PZInż. M411 SOKÓŁ 200):

Już wiosną 1936 r. inż. Tadeusz Rudawski zapowiedział pojawienie się niebawem kolejnej maszyny produkcji PZInż. – dwusetki. To „niebawem” okazało się powiedzeniem mocno na wyrost, bowiem dopiero wiosną 1937r. Rudawski i jego Dział Motocyklowy Biura Studiów PZInż. rozpoczęli prace konstrukcyjne a prototypy powstały rok później. Oczywiście, próbne maszyny poddano najpierw licznym testom – m.in. jeździe „non stop” na dystansie 10.000 km. Produkcja seryjna ruszyła dopiero po trzech latach od owego „niebawem” słynnego konstruktora, czyli w pierwszym kwartale 1939. Autorem tego kolejnego opracowania z cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane” jest oczywiście kol. Paweł Danecki. Dokładny opis techniczny, ilustracje z firmowej literatury, zdjęcia - także w kolorze. Kompendium wiedzy o tym modelu.

„KREDENSEM” DO SINSHEIM:

Wirus spowolnił moje życie. Rajdy i spotkania odwołane, mniej jeżdżę, doopa przyrasta do fotela, przybieram na wadze. Goldas z Wuelką uprawiają miłość w garażu. W takich realiach wspomnienia są nadzieją. By nie zwariować. Wracając z wyprawy w szwajcarskie Alpy (w poprzednim numerze wspominałem ją w artykule „Kredensem na Furka Pass”), postanowiliśmy nieco nadłożyć drogi i odwiedzić Sinheim, niewielkie miasto w północnej Badenii. Znajduje się tam jedno z największych, jeśli nie największe, w Euromie muzeum techniki. Wspomnieniowy reportaż kol. Piotra „Besy” Czecha z 1999 roku. Niemal filmowy opis i fajne zdjęcia...

Z KALISZA DO WARSZAWY:

To było w 1978 roku. W roku pierwszego kongresu w Kaliszu, kiedy kaliski klub „Sokół” cieszył się wzmożoną aktywnością a pierwszym prezydentem „Ruchu H-D Weteran i MC”, przemianowanego później na Polski Ruch Motocyklowy, był kol. Piotr Kaleta z tego klubu. Przy okazji prac nad numerem MMH poświęconym Sokołowi 200, poprosiłem Piotra o przeszukanie pamiątek po takowej „dwusetce” przekazanej z Kalisza do warszawskiego Muzeum Techniki. Znalazł kilka fotek, zaproszenie i wycinek z jakiejś gazety, którego treść niżej cytuję. Taki ślad tamtych czasów – to było prawie 43 lata temu.

MOTOCYKLIŚCI U MJR HUBALA:

Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński zostało zaproszone przez kol. Mariusza Komorowskiego – motocyklistę z SMMRK i „ułana” ze Stowarzyszenia Ułanów im. Oddziału Wydzielonego Wojska Polskiego mjr Hubala - do udziału w tegorocznej uroczystości oddania hołdu majorowi Henrykowi Dobrzańskiemu i Jego żołnierzom. W dniu 30 kwietnia b.r., w 81. rocznicę śmierci Majora, motocykliści SMMRK i ich sympatycy spotkali się w miejscowości Poświętne, na uroczystej mszy świętej w sanktuarium słynnym z „hubalowej pasterki” w wigilię 1939 roku. Po mszy motocykliści w zwartej kolumnie pojechali do Szańca Hubala pod Anielinem, aby złożyć wiązankę kwiatów i zapalić znicze na pomniku w miejscu śmierci Majora. Reportaż kol. Józefa Stańczyka.

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

Z KALENDARZA PRZYJACIÓŁ:

Stowarzyszenie „Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński” ogłosił swój kalendarz imprez na rok 2021. Wybraliśmy dla Was propozycje na czerwiec, lipiec, sierpień i wrzesień.






on line >