NR 3/2016 (175)

Okładka numeru 3/2016 (175) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Ten numer miał się ukazać na początku maja, a konkretnie celowaliśmy w łódzki Moto-Weteran-Bazar, gdzie - jak wiecie - mamy stoisko i wielu z Was odbiera tam biuletyn osobiście. W ten sposób udaje się nam zaoszczędzić parę złotówek na opłatach pocztowych. A budżet redakcji od zawsze mamy skromny. Prawie się udało, bo prace redakcyjne zakończyliśmy na czas, ale brakło kilku godzin na przygotowanie plików dla drukarni. Przyczyna była od nas niezależna, bo ... autobus komunikacji miejskiej, jakiś zrządzeniem losu, wjechał w słup elektryczny nieopodal redakcji i na cały dzień wyłączyli nam prąd. Właśnie tego dnia zabrakło. Ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Do przygotowanych już treści dodaliśmy jeszcze kilkanaście stron, tak, że w numerze znalazły się jeszcze bardziej aktualne materiały i - co chyba najważniejsze - zmieściło się wszystko, co mieliśmy dla Was na temat Nortona Commando. W sumie powstał bardzo gruby, 76-stronicowy numer.

XIII ZLOT GWIAŹDZISTY „JASNA GÓRA 2016”:

Głowa przy głowie, człowiek przy człowieku, motocykl przy motocyklu... Jasnogórskie Błonia pełne, przyległe ulice pełne, aleja Najświętszej Marii Panny pełna, aż po przymglony horyzont. Rekord frekwencji! Wiarygodne źródła szacują, że na tegoroczny, XIII Motocyklowy Zlot Gwiaździsty im. Księdza Ułana Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego przyjechało do Częstochowy na Jasną Górę ok. 40 tys. maszyn z całej Polski. Ale wiemy, że nie tylko z Polski - widzieliśmy rejestracje z Czech, z Litwy, z Niemiec, z Ukrainy i z Węgier...

MOTOCYKLE ZE SLUMSÓW - CZĘŚĆ II:

Kiedy w 1898 roku, 29-letni syn stolarza meblowego z Birmingham, James Landsdowne Norton zakładał własną firmę - Norton Manufacturing Co., zapewne nie przypuszczał, że stanie się ona najsłynniejszą brytyjską wytwórnią silnikowych jednośladów... W poprzednim numerze kol. Piotr „Besa” Czech opublikował pierwszą część opracowanej przez siebie historii firmy (do 1945 r.) - teraz przyszedł czas na dokończenie tego opowiadania. Wiele opisów wyczynów sportowych, historycznych zdjęć, danych technicznych i szczegółów konstrukcyjnych motocykli z logo Nortona na baku.

OGIER CZYSTEJ KRWI:

Artykuł - post sctiptum do opisywanego w poprzednim numerze okresu firmy Norton. Koniec lat dwudziestych był dla niej okresem dużych zmian. Wtedy właśnie rodziła się późniejsza estyma motocykli z Bracebridge Street - wiele sławnych modeli zjechało wtedy z rysownicy. Model ES2, 490 ccm OHV, wprowadzony po raz pierwszy w katalogu na sezon 1928, był jednym z pierwszych z tej nowej linii. Magazyn „The Classic MotorCycle” w numerze 11/2000 przedstawił jeden z egzemplarzy tego modelu, znajdujący się w Wielkiej Brytanii i to egzemplarz w pewien sposób wyjątkowy. Tekst Gerarda Kane’a, zdjęcia Nigela Clarka, tłumaczenie Janusza Jusisa.

BLIŹNIAKI Z BRACEBRIDGE STREET:

Herbert (Bert) Hopwood pracował z najsłynniejszymi konstruktorami brytyjskimi: Valentine’em Page’em i Edwardem Turnerem na długo przed przyjęciem na początku 1947 roku od firmy Norton, zlecenia na opracowanie konstrukcji dwucylindrowego silnika 500 ccm. Wykonał wzorowo to zlecenie, ale opuścił Nortona, wracając do BSA, podczas gdy firma z Bracebridge Street wdrożyła jego projekt do produkcji. Twin Nortona - Model 7 Dominator - wszedł na rynek na początku 1949 roku. Opracowanie kol. Pawła Daneckiego o całym typoszeregu maszyn, zapoczątkowanym przez ten model.

MOTOCYKLIŚCI POŻEGNALI BOHATERA:

Ten pogrzeb stał się dla polskich patriotów najważniejszym wydarzeniem trzeciej dekady kwietnia bieżącego roku. Tłumnie i uroczyście pożegnaliśmy bohatera, chyba najbardziej znanego Żołnierza Niezłomnego, majora Zygmunta Szendzielarza „Łupaszkę”. Ostatni hołd temu obrońcy Polski, oddali też motocykliści - nie tylko przez udział w samym pogrzebie, ale też organizując motocyklową eskortę, towarzyszącą Majorowi w podróży z Łodzi do Warszawy.

NORTON - MODEL 99:

Po wprowadzeniu przez Nortona nowej, ramy „Featherbed” (słynny „materac”), Dominator proponowany był w dwóch wersjach: Model 88 z silnikiem 500 ccm i Model 99 o pojemności 600 ccm. Ten drugi stał się wkrótce jednym z najbardziej dopracowanych technicznie motocykli angielskich. Zbudowany został w oparciu o zmodernizowany silnik typu twin o pojemności 596 ccm. Mimo niepozornej mocy 34 KM, maszyna bez problemów rozwijała prędkość 165 km/h. Po modernizacji ramy „Featrerbed” na odmianę „Slimline” (została nieco zwężona i straciła na wadze) twiny Nortona stały się jeszcze bardziej konkurencyjne. Kolejne opracowanie kol. Pawła Daneckiego, w cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane”.

SPECJALNY WYWAR:

Przez lata „materacowe” ramy Nortona, z ich rewelacyjnymi właściwościami jezdnymi, inspirowały domowych konstruktorów oraz firmy tuningowe do zabudowywania w nie wszelkich rodzajów silników, ale zobaczyć V-twina Harleya-Davidsona w nortonowskim układzie nośnym jest niezmiernie trudno. To naprawdę dziwne, bo taka instalacja jest bardzo piękna i oba zespoły wydają się być stworzone dla siebie. Konstruktorem opisanego tu cafe-racera jest, nie kto inny a sam Dave Degens z Dresda Autos - konstruktor słynnych Tritonów. Artykuł z magazynu „The Classic MotorCycle” nr1/2011 pt. „Special Brew” (autor tekstu i zdjęć nie podany), przetłumaczył dla Was kol. Hieronim Denisko.

NORTON OD VILLIERSA:

Norton Commando produkowany był przez spółkę Norton-Villiers (działającą w ramach grupy kapitałowej Manganese Bronze Holding) w latach 1967-77. Początkowo nominalna pojemność silnika wynosiła 750, a dokładniej 745 ccm, która w 1973 została zwiększona do 850 (828 ccm). Podczas dziesięciu lat produkcji, Norton Commando zdobył popularność na całym świecie a w Wielkiej Brytanii zdobywał aż pięciokrotnie (przez pięć kolejnych lat od 1968. do 1972.) zaszczytny tytuł „Motocykla Roku”. Biorąc pod uwagę, że jego silnik był de facto starym projektem, nawet sam prezes Manganese Bronze Holding, Dennis Poore, wyrażał zdziwienie niezwykłym sukcesem Nortona Commando. Obszerne opracowanie kol. Piotra „Besy” Czecha, w cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane”, to kompendium wiedzy o tym modelu. Szczegółowy opis techniczny, schemat elektryki, zdjęcia, rysunki, wykaz literatury...

TAŃCZĄCY Z WILKAMI - 2:

Boli, że ten cios otrzymaliśmy od rządu, który przecież wprowadza pakiet dobrych zmian. Trudno zrozumieć, dlaczego minister Waszczykowski powtórzył idiotyczną decyzję poprzednika sprzed roku, o nie wpuszczeniu do Polski motocyklowego rajdu „Drogi Zwycięstwa”, jadącego z Moskwy do Berlina, z okazji rocznicy zakończenia wojny? Oczywiście, Armia Czerwona - choć pokonała niemieckich okupantów - nie kojarzy się Polakom z wyzwoleniem a bezsprzecznie z kolejnym zniewoleniem. Ale przecież polegli wówczas ludzie byli ofiarami dwóch okrutnych, obłędnych ideologii - nazizmu i komunizmu - których decydujące starcie nastąpiło w dużej mierze na ziemiach polskich. Zabraniać dziś młodym Rosjanom czcić pamięć poległych w boju rodaków, to tak samo jak zabronić Polakom odwiedzania cmentarzy z wojny 1919-20 na Kresach Rzeczypospolitej. Nie tylko cywilizowane prawo, ale też wartości chrześcijańskie, w jakich nas wychowano, nie pozwalają na coś takiego... Tekst - Piotr „Besa” Czech, zdjęcia - Agnieszka Piwar.

MOTOCYKLE NA PIOTRKOWSKIEJ:

Takiej imprezy motocyklowej jeszcze w Łodzi nie było! Parada licząca ponad 1000 silnikowych jednośladów przejechała w sobotę, 23 kwietnia kultową ulicą miasta. Reportaż kol. Piotra „Besy” Czecha, zilustrowany zdjęciami kol. Mariusza Reczulskiego.

WIKTORZE, WRACAJ SZYBKO DO ZDROWIA!:

Kilka tygodni temu, nasz Przyjaciel, Wiktor Węgrzyn - Komandor i Prezes Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński - mocno podupadł na zdrowiu. W ostatnich dniach sytuacja okazała się na tyle dramatyczna, że Wiktor wylądował w szpitalu i ma być operowany. Wszyscy wspieramy go dobrym słowem i modlitwą.

UWAGA, SKRADZIONO MOTOCYKL:

W nocy z 4 na 5 maja 2016 skradziono dwa motocykle z przysklepowych garaży w Ostrowie Wielkopolskim. Jeden z nich to unikalny motocykl SHL model U48 z 1949 roku w stanie oryginalnym - podobny do popularnej SHL M04, z czerwonym, nieseryjnym siedzeniem pasażera oraz żółtymi manetkami. Za pomoc w odnalezieniu, przewidziana nagroda w wysokości 20.000 zł. !!!

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

ZAPROSZENIE NA IMPREZĘ:

W imieniu organizatorów nasza redakcja zaprasza na X Jubileuszowy Międzynarodowy Zlot Motocyklowy, który odbędzie się 24-26 czerwca br. w Tarnowie.

DZIEŃ MATKI:

W tradycyjnym cyklu „Na wesoło”, dwa rysunkowe humory na zadany temat.






on line >