![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 3/2013 (157) ![]() OD REDAKCJI: Mamy wiosnę, mamy nowy sezon motocyklowy, mamy nowy numer biuletynu. Te wszystkie atrakcje zazębiły się ze sobą i wyszła z tego ... kupa roboty i nieliche problemy. Bo - proszę Was - po pierwsze: motorek do poprawki. Nasz "redakcyjny", znany wszystkim, sidecar (GL1100) wrócił do serwisu z konkluzją: nie oszczędzać na częściach, nie kupować najtańszych zamienników! Po drugie, sprawy organizacyjne przy rajdzie "Hubal'2013" trochę nam się skomplikowały w związku z niezwykle opóźnionym w tym roku przyjściem wiosny. Na "hubalowych terytoriach" błoto było, że hej! Po trzecie, prace nad tym numerem biuletynu złapały opóźnienie, związane z dwoma poprzednimi problemami. Ale daliśmy radę! Miłej lektury... ZAPROSZENIE NA RAJD HUBAL'2013: W imieniu Stowarzyszenia i Redakcji serdecznie zapraszamy na XXIV już edycję Hubala. Spotykamy się tradycyjnie w ostatni weekend maja w Iłkach. JASNA GÓRA '2013: "W 2004 r., kiedy z inspiracji księdza ułana Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego organizowałem 1. Jasnogórski Zlot Motocyklowy przyrzekłem Księdzu, że podczas Jasnogórskich Zlotów nie będzie handlu i promocji politycznej, że będzie Matka Boska Częstochowska, i motocykliści. I nic więcej. Ja ks. Peszkowskiemu słowa dotrzymam. Nawet jeśli trzeba będzie przenieść Zlot Jasnogórski do Gietrzwałdu, jak w roku ubiegłym, bądź zmienić termin zlotu, jak teraz". Tę wypowiedź Wiktora Węgrzyna podczas X Jubileuszowego Motocyklowego Zlotu Gwiaździstego im. Ks. Ułana Zdzisława Peszkowskiego - "Jasna Góra '2013", kolega Piotr Czech przytoczył w swoim reportażu nie bez powodu. Jest w niej sedno tego, co uważamy za kanon męskości: trzeźwość widzenia i oceny sytuacji; twarde trzymanie się zasad i przekonań; wreszcie - co chyba najpiękniejsze - dotrzymywanie raz danego słowa. To prawidłowa, jedyna możliwa, odpowiedź na kolejne próby ataków "homo sovieticus" na ten unikatowy, jedyny w swoim rodzaju, zlot. GÓRNIAKI Z KIJOWA: Silniki z rozrządem górnozaworowym zawsze i wszędzie były postrzegane jako bardziej nowoczesne od dolnozaworowców. W Związku Radzieckim nie mogło być inaczej. Już w 1957 roku na taśmach montażowych Irbickich Zakładów Motocyklowych pojawiły się pierwsze modele górnych bokserów: 500-ka M51 i 650-ka M61 Irbit a w 1961 - model M62, pierwszy z długiego typoszeregu Urali. W KMZ - Kijowskich Zakładach Motocyklowych na pierwsze seryjne górniaki trzeba było poczekać jeszcze sześć lat. Opracowanie kolegi Piotra "Besy" Czecha - wiele ciekawych szczegółów i historycznych zdjęć. MOTOCYKLE ARMII CZERWONEJ - MASZYNY POWOJENNE: Czwarta i ostatnia część opracowania kolegi Piotra "Besy" Czecha - wiele ciekawych szczegółów, rysunków i fotografii ilustrujących ten temat. A temat jest obszerny, skomplikowany, nie do końca zbadany i w znacznym stopniu zafałszowany - jak cała historia państwa sowieckiego. Wiele kłamstw powielanych przez całe dziesięciolecia w sowieckich opracowaniach "historycznych" stało się "prawdami objawionymi". Sporo z nich nadal jest powtarzanych i trudno je weryfikować - nawet dziś, gdy rosyjskie (i światowe) archiwa otwierane są dla historyków a internet daje niesamowite możliwości poznawcze. KOMPANIA MOTOCYKLOWA KRASNOARMIEJCÓW: U schyłku lat 60-tych świat znów znajdował się na krawędzi globalnego konfliktu zbrojnego. Armia radziecka przygotowywała się do działań bojowych na wielką skalę, a jej organizacja i założenia taktyczne całkowicie odpowiadały zadaniom, jakie stanęłyby przed nią w razie konfrontacji z wojskami krajów NATO. Po wybuchu konfliktu silne radzieckie zgrupowania pancerne, rozlokowane w Europie Wschodniej, miały gwałtownym uderzeniem rozgromić wojska NATO i okupować Europę Zachodnią. Przewidywano operacje ofensywne o niespotykanym w historii rozmachu i impecie, dlatego też duże znaczenie przywiązywano do zwiększenia mobilności wojsk. W warunkach europejskich, z dobrze rozwiniętą siecią dróg, dopuszczającą możliwość szybkich manewrów, motocyklistom pozostawała rola ubezpieczenia bojowego, zwiadu, niszczenia linii komunikacyjnych wroga. W skład każdego batalionu rozpoznania zmotoryzowanej dywizji strzeleckiej lub pancernej wchodziła jedna kompania motocyklowa. Tekst Stanisław Nagornyj, z rosyjskiego tłumaczyła Aneta "Mysia" Mrazek. NIEPR 16 - WOJAK PRZENIESIONY DO REZERWY: D Kijowskie Zakłady Motocyklowe na przestrzeni kilkudziesięciu lat produkowały wiele modeli sidecarów - także z napędem na koło wózka bocznego czyli głównie wojskowe, typoszeregu MW (750 i 650). Te motocykle powstały na zamówienie Armii Czerwonej i od 1964 roku, dzielnie służyły na całym ogromnym obszarze ZSRR. Jednak z biegiem czasu doktryny wojenne zmieniły się a i cały, agresywnie nastawiony do demokratycznego świata, Związek Radziecki odszedł do historii. Począwszy od połowy lat siedemdziesiątych specjalne motocykle wojskowe traciły na znaczeniu i w końcu ministerstwo obrony ZSRR przestało je zamawiać. Postawiło to zakłady z Kijowa przed koniecznością intensyfikacji produkcji cywilnej. Na bazie tego trendu pojawiły się dwa modele cywilne: Dniepr 12 i Dniepr 16, będące kolażem techniki wojskowej i cywilnej. Pierwszy z nich został opisany w MMH nr 6/2012; teraz przyszła kolej na "Szesnastkę" - cywilny klon modelu MW-650M. Obszerne opracowanie kolegi Pawła Daneckiego - rys historyczny, szczegółowy opis techniczny, zdjęcia, rysunki, schematy, spis literatury. ILE BIEGÓW MA "SAHARA"?: Stereotypy funkcjonują w motoryzacji chyba od samego jej początku. Często wystarcza, by ktoś stwierdził publicznie, że jakiś pojazd jest na przykład zły, lub bardzo dobry. Potem ktoś inny to powtarza i tak po jakimś czasie w powszechnej opinii dany typ jest kiepski lub super, bo tak wszyscy mówią. Te opinie najczęściej nie są prawdziwe i odpowiadają tylko subiektywnym odczuciom ich autorów. Takie stereotypowe myślenie i - co gorsze - powielanie z gruntu nieprawdziwych tez, jest w światku motocykli zabytkowych, niestety, powszechne. Przykładem takiego stereotypu jest najczęściej padająca odpowiedź na tytułowe pytanie... z którą rozprawia się kol. Jerzy Awramiuk. NIE TYLKO ZABAWA W ZABAWIE: W 2005 r. ONZ proklamowało Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych. To "święto zmarłych na drogach" obchodzone jest corocznie w trzecią niedzielę listopada i ma być wyrazem współczucia dla ofiar wypadków i ich rodzin. Niestety, listopadowa data tego upamiętnienia, nie sprzyja udziałowi motocyklistów... Dlatego - w terminie bardziej dogodnym dla miłośników jednośladów - parafia przy sanktuarium bł. Karoliny Kózkówny w Zabawie k. Tarnowa, gdzie znajduje się jedyny w Polsce Pomnik Ofiar Wypadków Komunikacyjnych, zaproponowała dla motocyklistów podobną w treści i w formie, coroczną uroczystość. Od czterech lat, zawsze w trzecią niedzielę września motocykliści wspominają i modlą się tam za swoich kolegów i bliskich, którzy stracili życie w wypadkach. Tekst Piotr "Besa" Czech , zdjęcia z zeszłorocznej edycji - Mariusz Reczulski. GAŹNIKI PRZY DNIEPRZE: Silniki motocykli Dniepr MT-16 i 11 zasilane są przez dwa gaźniki K63T. Ich budowę, czynności regulacyjne, obsługę i niedomagania opisali Małgorzata, Aleksander i Lubomir Kliszowie. Najważniejsze ilustracje z oryginalnej instrukcji. POLECANE LEKTURY: Książki "Motocyklem przez Syberię i Bajkał do Władywostoku" nie dostaniecie w księgarniach. Powstała nie w celu komercyjnym a dla przyjaciół. Jest zapisem podróży, niemal dzień po dniu, z interesującym tekstem wpasowanym w piękne, kolorowe zdjęcia. Gdzie zatem jej szukać? U autora - kol. Zenona Narojka pod adresem: zenekkropkaleptopmałpawadimkropkacompl. Warto przeczytać i pooglądać. NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Pięćdziesiąty pierwszy odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. KALENDARZ IMPREZ: Kalendarz imprez polecanych przez redakcję - w tym także rund Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu. RUSKIE SPRZĘTY: Kilka zdjęć "rucholi " - na wesoło. |
![]() |
![]() |