![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 3/2011 (145) ![]() OD REDAKCJI: Rekordowo gruby numer nam wyszedł - 60 stron! Historia i technika motocykli SHL okazała się bardzo obszernym zagadnieniem. Miała być jeszcze kolorowa wkładka - reprint unikatowej, doskonale zachowanej, historycznej reklamy SHL 175 - M11. Musieliśmy jednak zrezygnować, bo ... brakło funduszy. Przyznane już dawno przez Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego dofinansowanie nie może dotrzeć do naszej redakcji, za sprawą ... Automobilklubu Łódzkiego, który pośredniczy w tym transferze pieniędzy. ZAPROSZENIE NA RAJD HUBAL'2011: Okręgowa Komisja Pojazdów Zabytkowych przy ZO PZM w Łodzi oraz nasza redakcja serdecznie zapraszają na XXIII edycję Turystycznego Rajdu Motocykli Zabytkowych i klasycznych "HUBAL'2011". WIOSENNY KONGRES PRM: Od tego roku kluby Polskiego Ruchu Motocyklowego postanowiły spotykać się na kongresach dwa razy w roku: tradycyjnie na jesieni i dodatkowo wiosną przed sezonem. Redakcja biuletynu otrzymała stosowne zaproszenie i wzięła udział w spotkaniu, które zorganizowano w łódzkich Łagiewnikach w hotelu "Prząśniczka" 26.03. br. MOTOCYKLE Z FABRYKI PRALEK: Znane wszystkim i cenione motocykle SHL pojawiły się w 1938 roku. Ich producentem była Huta Ludwików S.A. w Kielcach, przemianowana w 1948 r. na Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych. W poprzednim numerze MMH obszernie opisaliśmy historię tych zakładów do początków lat 50-ych ubiegłego wieku. Od grudnia 1951 r., do 1954 r. "Eshaelki" produkowano w Warszawie, a kiedy wprowadzono nowy model M06 - już pod własną marką WFM - wydawało się, że złote, splecione litery SHL na niebieskim polu, nie pojawią się już na motocyklowych zbiornikach i wkrótce będą znane jedynie gospodyniom domowym piorącym brudy w "niezawodnych Franiach". A jednak... Część druga historii firmy (od 1956 r.) pióra kol. Piotra "Besy" Czecha. Wiele ciekawostek, cytatów z ówczesnej prasy i historycznych, mało znanych ilustracji. MÓJ ROMANS Z "SUCHĄ ELKĄ: Jak to było z tą moją SHL-ką? Wychowałem się na Wuesce 125. Był to taki czas, że dla młodego człowieka bez grubego portfela najbardziej dostępnym środkiem lokomocji były właśnie "Wieśki" i Komarki. Junak, Osa, Jawa, CŻ-ka, czy MZ-ka, to już była wyższa półka. SHL-ka też była marzeniem , ale z większą szansą na spełnienie. O swoim "kopytku" napisał kol. Tomek Sobolewski. SPORT NA SHL-kach: W zasadzie wszyscy dyrektorzy Huty Ludwików a później Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych przywiązywali dużą wagę do rozwoju sportu wśród wielotysięcznej załogi, w tym również sportu motocyklowego. O sporcie na małych SHL-kach - czyli do połowy lat 50-tych pisaliśmy w poprzednim numerze naszego biuletynu. Teraz przedstawiliśmy okres późniejszy, okres w którym zawodnicy startujący na kieleckich motocyklach odnosili największe sukcesy. W 1959 roku powołano Zespół Fabryczny SHL, który działał w ramach Sekcji Motorowej Klubu Sportowego SHL i największe sukcesy odnosił za wieloletniego "panowania" dyrektora KZWM - Wacława Michniewskiego. Artykuł opracował Piotr "Besa" Czech na podstawie książek: p. Ryszarda Mikurdy "SHL-ką przez gołoborze", p. Władysława Pietrzaka "PZM - 40 lat w służbie motoryzacji", zeszytów tygodnika "Motor" i korespondencji z p. Maciejem Piątkowskim. Ilustracje z ww. źródeł oraz z kolekcji panów: Ryszarda Mikurdy i Macieja Piątkowskiego. MOTOCYKLE NA JASNEJ GÓRZE: W Niedzielę Palmową, 17 kwietnia polscy motocykliści rozpoczęli tegoroczny sezon motocyklowy - już tradycyjnie, na Jasnej Górze. Z roku na rok przyjeżdża nas tu coraz więcej. Komenda Miejska Policji w Częstochowie, oszacowała, że na VIII Motocyklowy Gwiaździsty Zlot im. księdza ułana Zdzisława Peszkowskiego przyjechało ok. 50 tysięcy osób na ok. 35 tysiącach motocykli. Padł kolejny rekord frekwencji. Ten zlot to bez wątpienia największa impreza motocyklowa w Europie. Reportaż pióra kol. Piotra "Besy" Czecha do zdjęć własnych i Krystyny Jusis, Pawła Daneckiego i Mariusza Reczulskiego. MERRYLLVILLE '2011: W katolickim sanktuarium w Merryllville - zwanym amerykańską Częstochową odbył się w pierwszy weekend maja II Motocyklowy Zlot Gwiaździsty - MERRILLVILLE 2011. "Cóż to był za wspaniały, radosny dzień, dzień beatyfikacji papieża Jana Pawła II połączony z radosnym rozpoczęciem sezonu motocyklowego amerykańskiej polonii i to wszystko w Dniu Miłosierdzia Bożego." Tak rozpoczął swój reportaż kol. Jacek Kawczyński. On też przekazał zdjęcia z tej imprezy. KIELECKIE MOTOCYKLE Z SILNIKAMI Z WARSZAWY: SHL to marka chyba najbardziej zasłużona dla polskiego motocyklizmu. O modelach z okresów przed- i tuż powojennym, pisaliśmy w poprzednim numerze. Teraz przyszła kolej na modele powstałe w kolejnym rozdziale życiorysu "Suchej Elki" - czyli po jej powrocie do kieleckiego domu. Omówiliśmy tu modele napędzane silnikami produkowanymi w Warszawie: SHL M06U, SHL M06T i SHL M11 i SHL M11 LUX. Autorem opracowania jest kol. Paweł Danecki. Rys historyczny, szczegółowy opis techniczny ww. modeli, wiele rysunków i fotografii, schematy instalacji elektrycznych i wykaz literatury i tematycznych stron internetowych. ŚWIĘTOKRZYSKI RAJD MOTOCYKLOWY: Pierwszy raz rozegrano go w 1934 roku, zresztą na zasadach innych od dzisiejszych. Strzelecki Bieg Patrolowy Szlakiem Kadrówki, bo tak się pierwotnie nazywał, startował w Krakowie, a metę miał w Kielcach. Przed wojną odbyło się pięć edycji. Gdy w 1946 roku reaktywowano Kielecki Klub Motocyklowy, jego działacze postanowili nawiązać do tradycji. Autorem tekstu jest p. Ryszard Mikurda - urodzony 27.07. 1941 roku w Kielcach, dziennikarz i publicysta, działacz sportów samochodowych i motocyklowych, odznaczony m.in. złotą odznaką honorową "Automobilklubu Dziennikarzy Polskich" i srebrną "Zasłużony działacz kultury fizycznej". Pracował przy organizacji 26 Rajdów Świętokrzyskich i 11 razy był ich komandorem. Wieloletni Prezes Kieleckiego Klubu Motocyklowego i Wiceprezes ZO PZM w Kielcach. Tekst pochodzi z książki "SHL-ką przez gołoborze". NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Czterdziesty piąty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. IMPREZY 2011: Kalendarz imprez polecanych przez redakcję biuletynu "Motocykl Moje Hobby". Kalendarz jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu. KUMPLE OD SPORTU: Przygotowując do tego numeru MMH, materiały o sporcie na SHL-kach, natknęliśmy się w materiałach źródłowych na kilka niejasności, które postanowiliśmy wyjaśnić z samym panem Maciejem Piątkowskim - b. Mistrzem Polski w rajdach motocyklowych, złotym medalistą sześciodniówek i inżynierem-konstruktorem z Oddziału Postępu i Sportu WFM a dziś naszym czytelnikiem i współpracownikiem. Powstała ciekawa i dość obszerna seria e-mailowych wypowiedzi (nie tylko zresztą o motocyklach z Kielc). Część wykorzystaliśmy w artykule a do pozostałych zapewne jeszcze wrócimy. Tu, w dziale "Na wesoło" przytaczamy dwa fragmenty o anegdotycznym charakterze. |
![]() |
![]() |