![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 3/2008 (127) OD REDAKCJI: Ten numer biuletynu rozrósł się nam do 56 stron. No cóż, materiału mielibyśmy i na więcej. Ograniczeniem jest czas - a raczej jego brak. Każdy numer wymaga od redakcji (pracującej zresztą społecznie) tyle wysiłku, co niejedna praca magisterska. Mamy jednak nadzieję, że Wasza ocena tej roboty jest pozytywna. ZAPROSZENIE NA HUBALA: Za chwilę okrągła - dwudziesta edycja. Przez te lata rajd zapisał się w świadomości motocyklistów jako impreza szczególna. Nie uświadczysz tu smrodu palonej gumy, katowana maszyn, pijackich wybryków... Jest za to sporo jeżdżenia po pięknych okolicach, obcowanie z historią i odrobina sportowej rywalizacji. Serdecznie zapraszamy! PO RAZ DWUDZIESTY: Pierwszy rajd "Hubal" miał miejsce w 1986 r. a na pomysł jego zorganizowania wpadł, znany chyba wszystkim miłośnikom weteranów, kol. Czesiek Frejer. Z założenia miał to być rajd wędrowny po okolicach, gdzie walczył, dowodząc swoim oddziałem wydzielonym WP i zginął mjr Henryk Dobrzański - Hubal, pierwszy partyzant II Wojny Światowej. Pierwsze edycje imprezy były właśnie taką wędrówką po lasach spalskich i opoczyńskich, z dwoma noclegami w różnych miejscach. Później bazy rajdu były już stałe m.in.: w leśniczówce Ceteń, w spalskim ośrodku obozowym ZHP a ostatnio, w zaszytej w lasach stanicy "Leśny Zakątek" we Fryszerce... Przy okazji tej okrągłej liczby, garść wspomnień opracował Piotr *Besa* Czech. INŻ. WŁADYSŁAW PIETRZAK: Dnia 27 marca br. zmarł w Warszawie w wieku 88 lat inż. Władysław Pietrzak - działacz sportu motocyklowego, publicysta, dziennikarz sportowy i zasłużony działacz PZM-otu. Wspomnienie o Nim w opracowaniu Piotra "Besy" Czecha. MOTOCYKLE ZE STYRII: Puch miał zawsze skłonność do stosowania niezwykłych rozwiązań technicznych. Zmieniające się co rusz mody na motocyklowych rynkach, miały niewielki wpływ na maszyny produkowane w stolicy austriackiej Styrii - Grazu. Raz wprowadzone konstrukcje, były przez lata całe rozwijane, stając się charakterystycznymi cechami tej marki. Tak było m.in. z dwutłokowym silnikiem jednocylindrowym, wprowadzonym w 1923 roku, który w swej głównej koncepcji przetrwał na taśmach montażowych prawie pół wieku. Także sprzęgło umieszczone w piaście tylnego koła na długie lata stało się znakiem rozpoznawczym Pucha. Piotr "Besa" Czech przedstawia historię firmy i stosowane przez nią rozwiązania techniczne. Zdjęcia, rysunki i dane. LUDOWY PUCH: Puch 200 był zupełnie nową konstrukcją i spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów. Silnik miał moc wystarczającą do normalnego, drogowego użytku, ale też dostatecznie dobrze radził sobie w górzystym teranie Austrii. Nowy, ludowy Puch nie musiał mieć sportowych aspiracji i takowych rzeczywiście nigdy nie miał. Nowa tłoczona rama zapewniała dobre parametry użytkowe (czytaj sztywność, dobre prowadzenie) i prostotę produkcji. Szczegółowy opis techniczny, zdjęcia i rysunki, dane w opracowaniu Pawła Daneckiego. CZTEROCYLINDROWY TWIN: Z głębokim gardłowym dźwiękiem wydobywającym się z rybich ogonów wydechu Pucha i towarzyszącym mu płynnym wzrostem mocy, lecieliśmy przez winnice. Dwusuw wytwarzał tak donośny dźwięk, że mógłby on zostać uznany za produkt dwucylindrowego silnika typu "parallel twin", bądź nawet efekt pracy czterech cylindrów. W rzeczywistości zaś są to dwa cylindry o pojemności skokowej 250 ccm każdy, podzielone na dwie "dziury", połączone w parę; silnik posiada więc cztery tłoki, dwie komory spalania, dwa korbowody łączące tłoki z wałem i jeden gaźnik. Pomyślmy więc o nim jak o "czterocylindrowym twinie". Artykuł o Puchu 500 z 1933 r., pióra Petera Watsona z "The Classic Motorcycle" przetłumaczyli dla naszych czytelników Magda Warych i Janusz Jusis. Zdjęcia John Overton.. ROZPOCZĘCIE SEZONU PRM - JASNA GÓRA: Od 24 maja 2008 do 1 czerwca 2008 odbędzie się rajd motocyklowy z cyklu *Ojców naszych starym szlakiem* - tym razem szlakiem Wojsk Rzeczpospolitej pod dowództwem hetmana Stefana Czarnieckiego. Rajd rozpocznie się w Pelplinie k. Gdańska i będzie ciągnął się do Aarhus w Danii i z powrotem do Poznania, a dalej do Częstochowy. Podczas rajdu przewidziana jest także wizyta w Czarnicy koło Włoszczowej, miejscu spoczynku hetmana. Polecamy. VII RAJD KATYŃSKI: W zeszłorocznym rajdzie wzięło niemal 100 motocykli i 4 furgony szczelnie załadowane podarkami dla dzieci. Łącznie pojechało ponad sto osób obojga płci, reprezentujących zapewne wszystkie zawody - byli wśród nich m.in. dwaj księża i brat zakonny; dwóch pilotów Boeingów i dwóch żołnierzy zawodowych; uczniowie, studenci i emeryci; technicy, inżynierowie humaniści i lekarze. Zagranicę reprezentowało pięcioro motocyklistów z chicagowskiego Polskiego Klubu Motocyklowego *Sokół* z jego prezesem Magdą *Dziką* Huk na czele, był Piotrek Jurek z Kanady i urzędniczka ambasady kanadyjskiej w Warszawie Diane Godard. Rozpiętość wieku wahała się od 17 do 74 lat. Pierwsza część obszernego reportażu pióra Jerzego Kirszaka ze zdjęciami autorstwa Dominiki Jurek i Piotra Jurka. MOJA BETONIARKA: *Betoniarka* - tak wielbiciele motocykli BMW przezwali serię oznaczoną literami RT. Drogowo-turystyczne, bo chyba tak można przetłumaczyć z angielskiego ten skrót, motocykle o pojemności 800 i 1000 cm wyznaczyły na początku lat osiemdziesiątych standardy jednośladu do dalekich wojaży. Takim wstępem opatrzył swój artykuł Jerzy Awramiuk, przedstawiając swój motocykl - BMW R-80 RT. Opis techniczny, dane, zdjęcia i rysunki rozwiązań oraz wrażenia użytkownika. NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dwudziesty ósmy odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. IMPREZY 2008: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję, także rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu. ALLELUJA, ALLELUJA!: Z okazji zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy, najserdeczniejsze życzenia: wszelkiej pomyślności, słodkiego zająca, smacznego jajka, i mokrego dyngusa, Klubom oraz Indywidualnym Czytelnikom, Współpracownikom i Sponsorom przesyła Redakcja i Sekretariat RK PRM.
|
![]() |
![]() |