![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 3/2005 (109) Od redakcji: Odszedł od nas Jan Paweł II największy autorytet moralny naszych czasów i chyba największy z Polaków wszechczasów. Jakich słów by nie użyć dla określenia znaczenia Jego pontyfikatu dla Polski i Świata, zawsze pozostanie uczucie niedosytu... A tyle już słów o Nim powiedziano... Nie każdy jednak wie, że Jan Paweł II miał w swoim życiu także okres motocyklowy... Jan Paweł II połączył motocyklistów: W dzień pogrzebu Jana Pawła II, oko¬ło 300 motocykli udekorowanych polskimi flagami przejechało głównymi ulicami Chicago pod pomnik Ojca Świętego przy kościele św. Heleny. Członkowie dwóch rywalizujących ze sobą polskich klubów motocyklowych „Sokół” i „Legacy” postanowili razem złożyć hołd zmarłemu Papieżowi i po czterech latach boczenia się na siebie, obiecać wspólną działalność dla dobra polonijnej społeczności... Informacja przygotowana przez Pawła Daneckiego na podstawie prasy polonijnej i relacji kol. Marka Sikory. Rajd „Hubal’2005”: Zaproszenie na XVII już edycję Turystycznego Rajdu Motocyklowego Szlakiem Mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala”. Będzie to także III tegoroczna runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych (tylko dla motocykli). Rozpoczęcie sezonu PRM - Jasna Góra 2005: W zeszłym roku fatalna pogoda odstraszyła sporą część motocyklistów - tylko około 70 prawdziwych twardzieli nie zlękło się deszczu. Tym razem pogoda w ostatnią niedzielę kwietnia była słoneczna a frekwencja przeszła najśmielsze oczekiwania. Liczenie maszyn przerwano na liczbie siedmiuset pięćdziesięciu a jeszcze podczas mszy świętej na jasnogórskie błonia dojeżdżały następne. Szacuje się, że przybyło blisko tysiąc motocykli z całej Polski a liczba osób grubo przekroczyła tę liczbę. Reportaż Piotra „Besy” Czecha ze zdjęciami autorstwa Krysi Jusis i własnymi. Lista adresowa klubów PRM: Stan z dnia 7.maja 2005 r. Lista obejmuje namiary kontaktowe na 15 klubów z 18 będących członkami Polskiego Ruchu Motocyklowym. Ustalony przez Radę Koordynacyjną PRM termin wpłaty składki członkowskiej minął 24 kwietnia i członkostwo pozostałych trzech klubów automatycznie ulega zawieszeniu do czasu uregulowania składki. Aneks do listy (po wpłynięcia nowych wpłat) opublikujemy w następnym numerze MMH. Motocykle FN - produkcja uboczna? – część II: Oficjalna historia narodowej belgijskiej fabryki broni Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (znanej pod skrótem „FN”) rozpoczęła się 8 grudnia 1888 roku. Wkrótce spółka stała się największym producentem broni strzeleckiej nie tylko w Belgii, ale i na świecie. W halach produkcyjnych w Herstalu koło Liege powstawały jednak nie tylko karabiny, pistolety, broń maszynowa, armaty, broń myśliwska, sportowa i amunicja wszelkiego rodzaju, ale też rowery, motocykle, samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki półgąsienicowe, trolejbusy oraz cywilna mechanika precyzyjna (np. maszyny do pisania). Historię produkcji motocykli FN na tle głównej działalności firmy opracował dla naszych czytelników Piotr „Besa” Czech. Wiele znakomitych historycznych fotografii, mało znanych faktów i sportowych osiągnięć z FN-ami w roli głównej. Teraz część druga historii firmy - od połowy lat 30-tych ub. wieku. FN M12aSM - belgijski pierwowzór niemieckich „Sahar”: W cyklu „Motocykle zabytkowe, bardziej i mniej znane” tym razem o chyba najbardziej zaawansowanym technicznie motocyklu FN z lat 1937-40. Opracowanie Piotra „Besy” Czecha, na podstawie kontaktów internetowych, oryginalnej literatury i bezpośrednich dociekań autora a także oględzin jedynego w Polsce (i jednego z 13 zachowanych na świecie) egzemplarza tej arcyciekawej maszyny. Szczegółowy opis konstrukcji, fotografie historyczne i współczesne. Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dziesiąty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. Regeneracja tarcz sprzęgłowych: W nowym cyklu „Nasz warsztat”, kol. Jerzy Awramiuk dokładnie opisał i pokazał na fotografiach sposób naprawy tarcz sprzęgłowych z wkładkami korkowymi. Tekst dotyczy NSU serii OS/OSL, ale na jego podstawie można nauczyć się regeneracji sprzęgieł w motocyklach wielu innych marek. Imprezy’2005: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, rajdy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych oraz inne imprezy polecane przez redakcję. Uaktualnione 8 maja 2005. Tricar Jana: Jan Roháč – czeski kolekcjoner i miłośnik pojazdów wojskowych ma w swojej kolekcji m.in. trójkołowego FN-a Tricar T3. Jest to jeden z najlepiej odrestaurowanych motocykli tego typu na świecie. Przedstawiamy naszym czytelnikom kilka fotek tego pojazdu, które Jan przysłał do naszej redakcji. Humor bez wiz i dewiz: Tym razem kilka wesołych obrazków pod wspólnym hasłem „Matki, Mamy, Mamusie”. Nie zapomnijmy, że 26 maja to dzień matki! |
![]() |
![]() |