Od redakcji: W Europie jesteśmy od zawsze, w Zjednoczonej od 1-go maja. Co nam, motocyklistom i moto-weteranowcom przyniesie ta zmiana? Jakie nadzieje i jakie obawy się spełnią?

Zaproszenie na XVI Rajd HUBAL’2004: To będzie także V Runda (motocyklowa) Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Termin: 28-30 maja. Miejsce: Ośrodek ZHP w Spale.

Co słychać (w PRM)?: Stały serwis o pracy RK i klubów-członków PRM a w nim:

Jeszcze o legitymacjach PRM. Sekretariat Rady Koordynacyjnej przypomina klubom o ich prawach do zniżek we wpisowym na imprezy organizowane przez kluby PRM. A ulgi te są znaczące - sięgają nawet 20% ceny dla osób do lat 50-ciu a starszym przysługuje wjazd darmowy. Do ulg upoważniają właśnie te legitki.
Zawieszone kluby: Rada Koordynacyjna, z dniem 15 kwietnia, zawiesiła 5 klubów w prawach członków za nieopłacenie składki członkowskiej na bieżący rok. Zawieszenie ustanie z chwilą opłacenia zaległości.
Otwarte zebrania Rady Koordynacyjnej: Na każdym łódzkim Moto-Weteran-Bazarze w sobotę o 14:00 organizowane jest spotkanie RK PRM otwarte dla przedstawicieli wszystkich klubów. Można przyjść pogadać z „władzą”. Spotykamy się przy stoisku naszego biuletynu.
Witamy nowy klub członkowski PRM. W ostatnim półroczu akces do Polskiego Ruchu Motocyklowego zgłosiły cztery organizacje, które dotychczas przyglądały się naszemu porozumieniu, jakim - de facto - jest PRM. Dwie przedstawiliśmy w poprzednim numerze a teraz podajemy informacje o działalności i namiary kontaktowe stowarzyszenia „Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński”.

Jasna Góra ’2004 - Rozpoczęcie Sezonu PRM. Wyglądało na to, że Matka Boska Częstochowska nie kocha motocyklistów. Albo... chciała sprawdzić, jak bardzo motocyklowa brać kochają Ją. Pogoda była okropna. A jednak impreza udała się wspaniale. Udowodniła dwie prawdy: Po pierwsze, że typowe zlotowe „atrakcje”, w postaci napojów wyskokowych, hałaśliwej muzyki, palonej gumy i rozbierających się panienek nie są wcale potrzebne, by było ciekawie i fajnie. A po drugie, że są jeszcze w Polsce prawdziwi motocykliści, którym nie straszne opady i niskie temperatury. Tym którzy przyjechali, serdecznie dziękujemy a tych, którzy wystraszyli się deszczu zapraszamy do przeczytania i obejrzenia reportażu Piotra „Besy” Czecha.

Zaproszenie na IV Zlot Motocykli Sokół: Termin 23-24 lipca. Miejsce: Czersk koło Góry Kalwarii. Podobają nam się założenia tej imprezy i zapraszamy na nią naszych czytelników.

Wylęgarnia Sokołów: I Wojna Światowa. Podczas wielkiej ofensywy 1915 r. Niemcy zajęli obszar Królestwa Polskiego i Litwy (prawie cały zabór rosyjski), wkraczając także do Warszawy. Na Pradze (ul. Terespolska 34/36) niemieckie władze wojskowe zorganizowały niewielkie samochodowe warsztaty remontowe... Tak zaczęły się dzieje największej wytwórni motocyklowej Drugiej Rzeczpospolitej. Historia firmy CWS/PZInż. pióra Piotra „Besy” Czecha ilustrowana historycznymi fotografiami (niektóre nie były dotąd publikowane).

Podstawowe dane techniczne motocykli PZInż.: Tabela danych maszyn seryjnych, prototypowych i konstrukcji specjalnych.

Motocykle a ... sprawa polska Część pierwsza - czas pionierów: Nie było Polski na mapach, kiedy na naszych, rozdartych przez zaborców ziemiach, pojawiły się pierwsze pojazdy jednośladowe z własnym, mechanicznym źródłem napędu. Nie istniała też zorganizowana ich produkcja. Ale ówcześni śmiałkowie natychmiast zainteresowali się tymi „piekielnymi maszynami”, jeździli na nich, rywalizowali ze sobą i ... łączyli się w kluby. Ten artykuł jest w dużej mierze collage’em fragmentów różnych publikacji różnych autorów i powstał, aby pewnym grupom, ślepo małpującym zachodnie wzorce, unaocznić, że nasze polskie organizacje motocyklowe mają długą i bogatą historię oraz wspaniały, godny pozazdroszczenia dorobek.

„Tadzio”: Sylwetka najwybitniejszego konstruktora polskich motocykli - inż. Tadeusza Rudawskiego. Świetny tekst pióra Pawła Daneckiego plus historyczne fotografie...

S 150 - ostatni motocykl Rudawskiego: Powstał w jedynym egzemplarzu po wojnie w Wielkiej Brytanii i zapodział się gdzieś w końcu lat 40-ych. Niezawodny Jan Tarczyński zebrał nieliczne ocalałe dokumenty i relacje świadków o tej maszynie, której rozwiązania konstrukcyjne bardzo wyprzedzały swoją epokę...

Rekord „Sokoła”: W roku 1932., inż. Konstanty „Kot” Rogoziński, z Oddziału Motocyklowego PZInż., zwrócił się do swojego przyjaciela, Witolda Rychtera (wówczas
Rekordzisty Polski w klasie 350 ccm i Mistrza Polski w wyścigach torowych) z pytaniem, czy zgodziłby się dokonać próby ustanowienia polskiego rekordu szybkości na kilometrze, ale na polskim motocyklu PZInż. „Sokół”? Witolda Rychtera zainteresowała ta propozycja i o tym epizodzie w swojej sportowej karierze napisał po latach w swojej ostatniej, wspomnieniowej książce pt.: „Moje dwa i cztery kółka”. Przedstawiamy obszerne fragmenty tych wynurzeń...

„Tysiączka”: „Produkcja motocykli w PZInż. była rzeczą bardzo niewdzięczną, bo musiała być dostosowana do życzeń wojska, które wychodziło z założenia, że jeździć na nich będzie źle wyszkolony żołnierz-motocyklista i że maszyna musi być budowana z takim nadmiarem siły i wytrzymałości, by zniosła nawet najgorsze obchodzenie się z nią. Tak więc, zamiast budować nowoczesne, precyzyjne maszyny, dające dużą wydajność przy małej wadze własnej i małym zużyciu paliwa, trzeba było konstruować ciężkie i nieekonomiczne motocykle, których nikt nie potrafił zepsuć”. Rys historyczny i opis techniczny motocykla CWS M111 / Sokół 1000 opracował Piotr „Besa” Czech. Wiele niepublikowanych nigdzie wcześniej historycznych zdjęć.

Sokoły na Kasprowym: O wyczynie polskich motocyklistów: Tadeusza Rudawskiego, Józefa Dochy i Mieczysława Kubiaka, którzy w sierpniu 1939 r. wjechali Sokołami (200-ką i dwoma 600-kami) na Kasprowy Wierch, napisał nestor sportu motocyklowego i dziennikarstwa - pan Władysław Pietrzak.

Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Czwarty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

„Harlem”:. To jeden z najciekawszych polskich zespołów rockowo-bluesowych ostatnich lat. Ich koncerty od początku przyciągały rzesze fanów. Doskonale czują się także na zlotach motocyklowych. Oferta promocyjna, skierowana do organizatorów imprez.

Szybując z Sokołami: Zespołu „Sokół” z Chicago nie trzeba czytelnikom MMH specjalnie przedstawiać. Pod kierownictwem dzielnej koleżanki Magdy Huk zespół odbył kolejne tournee po USA. Przez 23 dni nawinęli na koła ponad 8.300 mil, zwiedzając parki narodowe i obiekty godne obejrzenia. Ciekawy mix tekstu Sławka Grabca ze zdjęciami przysłanymi przez Magdę Huk.

Aktualna lista adresowa PRM: Pomoc naukowa dla organizatorów imprez i chcących się zrzeszyć czytelników.

Imprezy Harleyowskie: Kalendarz imprez Europejskiej Federacji Klubów H-D z namiarami na organizatorów.

GoldWingi latają daleko i blisko: Kalendarz imprez Europejskiej Federacji Gold Winga. Przy okazji namiary na GWC-PL, członka tej federacji i na organizowany przez klub zlot międzynarodowy w Lądku Zdroju.

Euro-imprezy’2004 wg BVDM: Tradycyjnie publikowany na łamach MMH terminarz imprez motocyklowych w Europie.

Zaproszenia na imprezy: Zlot w Lubaszu - organizowany 11-13 czerwca prze klub V2 z Poznania i Zlot „Widlak” kol. Darka Palmowskiego - 25-27 czerwca w Cesarce k. Łodzi.

Kalendarz imprez: Jak zawsze zamieszczamy najbardziej aktualne terminarze imprez PRM, Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i innych dobrych i polecanych imprez.

Humor bez wiz i dewiz: „Gdzieś w Europie!” Tym razem kilka wesołych obrazków z akcentem ... wspólnoeuropejskim.


on line >