NR 2/2018 (186)

Okładka numeru 2/2018 (186) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Niestety, ten numer biuletynu nie zdąży dotrzeć do Was przed świętami Wielkiej Nocy, choć bardzo chcieliśmy. Mimo, że gdy piszemy te słowa, do świąt jest jeszcze sporo czasu, to trzeba jeszcze te słowa wydrukować i wysłać pocztą pełzającą po ziemi. A Poczta Polska pełza ostatnio bardzo powoli. Wyobraźcie sobie, że 18 styczna nadaliśmy przesyłkę z poprzedni biuletynem i z legitymacją PZM, do członka klubu, zamieszkałego w Konstantynowie Łódzkim i przesyłka pełzała te 12 kilometrów do 9 marca ! 50 dni !! 1200 godzin !!! Jak by nie liczyć, uzyskana szybkość to równe ... 10 METRÓW NA GODZINĘ !!! I wcale nie jest to Prima Aprilis!

WALNE ZEBRANIE W STOWARZYSZENIU „MOTOCYKL MOJE HOBBY”:

W dniu 17 lutego 2018 roku w siedzibie Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby” w Łodzi odbyło się sprawozdawcze walne zebranie członków, mające na celu podsumowanie działalności w roku 2017, zatwierdzenie bilansu księgowego za tamten rok i udzielenie absolutorium dla Zarządu organizacji. Publikujemy szczegółowe sprawozdanie z tego zebrania.

IFA - MOTORRADERWERK ZSCHOPAU:

Firma Motorraderwerk Zschopau (MZ) powstała na bazie majątkowej i tradycji największego na świecie, przedwojennego producenta motocykli. Fabryka DKW w Zschopau, produkowała do końca II Wojny Światowej swoje motocykle (wtedy głównie model NZ 350 dla Wehrmachtu) a także części do samolotów. W zasadzie nie naruszona, na mocy ustaleń konferencji w Poczdamie, znalazła się w radzieckiej strefie okupacyjnej. Nie wyszło jej to na zdrowie. Historia firmy w opracowaniu kol. Piotra „Besy” Czecha. Wiele historycznych zdjęć, danych technicznych, szczegółów konstrukcyjnych i opisów wyczynów sportowych na MZ-kach.

STOYE - PRZYWÓZKI Z LIPSKA:

Firma Stoye z Lipska (w Saksonii) była - obok angielskiego Watsoniana - najdłużej produkującym wytwórcą motocyklowych wózków bocznych na świecie. W latach trzydziestych firma Stoye zyskała obok Steiba znaczący udział w rynku sidecarów w Niemczech i robiła „kosze” dla wszystkich niemieckich producentów motocykli. Eksportowała je też do wielu krajów np. Francji, krajów Beneluksu a nawet do Anglii. Sprzedała też kilka licencji - m.in. dla francuskiej firmy Precision i dla czeskiej ČZ. Pierwsza część (do wybuchu wojny) dwuczęściowego opracowania kol. Piotra „Besy” Czecha. Wiele historycznych zdjęć, danych technicznych, szczegółów konstrukcyjnych wózków tej wytwórni.

REGULAMIN MPPZ 2018 - MOTOCYKLE:

Pełne brzmienie aktualnego regulaminu Mistrzostw Polski Poj. Zabytkowych w wersji dla motocykli.

ĆWIERĆLITROWA „TEESKA”:

W 1973 roku inżynierowie ze Zschopau wdrożyli do produkcji nową serię motocykli oznaczoną jako TS, której największym przedstawicielem był model TS 250. Skrót TS oznaczał „Telegabel-Schwinge” a w serii znalazły się też modele w klasach pojemności 125 i 150. Każdy był dostępny w wersjach standardowej lub luksusowej. „Luksus” miał chromowane boki zbiorników paliwa, polerkę na odlewach aluminiowych i wyższe kierownice. O ile małe modele miały tradycyjne ramy zamknięte, to konstrukcja układu nośnego TS 250 była rewolucyjna. Kolejne, tradycyjne i bardzo obszerne opracowanie kol. Pawła Daneckiego - szczegółowy opis techniczny poszczególnych układów: napędowego, zasilającego, nośnego..., rysunki rozwiązań podzespołów, dane, schemat elektryczny, zdjęcia, wykaz literatury i linki internetowe. Słowem - kompendium wiedzy o tym motocyklu.

SHOW W NADARZYNIE:

Choć do otwarcia sezonu jeszcze trochę czasu, to branża motocyklowa już ruszyła do boju o klienta. W dniach 2-4 marca 2018 r. w Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie, odbyły się targi motocykli, skuterów, quadów a nawet rowerów. Ale na „Wasaw Motorcycle Show” prezentowały się nie tylko komercyjne firmy, ale też kluby, środowiska weterańskie, a nawet cały ... PRM. Reportaż autorstwa kolegów: Piotra „Besy” Czecha (tekst) i Mariusza Reczulskiego (zdjęcia - także w kolorze).

JAGUAR DLA UBOGICH:

Artykuł o samochodzie w piśmie dla motocyklistów? Tak, ale to wyjątek. Bo samo auto wyjątkowe. Dla autora, jako ortodoksyjnego motocyklisty weteranowca, jedyne - pierwsze i ostatnie. Posiadaniem innego nigdy się „nie splamił”. Do tego zabytkowe, na 99% oryginalne. Jedyne „patenty” były konieczne, wymuszone zmianami w przepisach. Ktoś z poprzednich właścicieli założył tylne lampy z migaczami (od Syreny) i migacze na przednich błotnikach - zamiast tzw. „semaforów” wychylanych ze słupków. Usunął też ozdobne skrzydełka z przedniej części maski. W cyklu „ Nasze kopytka”, kolega Piotr „Besa” Czech przedstawia swoją „Ifę” F9. Autor opisuje swoje doświadczenia z tym autkiem, wyjaśnia kilka szczegółów konstrukcji (niespotykanych w innych 2-suwach) i ilustruje swój tekst zdjęciami zarówno swojego egzemplarza jak i fotkami innych - „z epoki”. Artykuł powstał w nadziei, że może czytelnicy będą w stanie pomóc w zdobyciu paru części, które brakują autorowi do pełnego odrestaurowania tego egzemplarza.

POCHYLAJĄC SIĘ NAD REGULAMINEM MPPZ:

Rokrocznie w regulaminie Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych pojawiają się jakieś zmiany. Tym razem największym novum jest podział na klasy. W miejsce dotychczasowych trzech wprowadzono 4 klasy współzawodnictwa: klasa „pre-1945” obejmuje motocykle wyprodukowane do 31 grudnia 1945 roku; „post-1945” - maszyny powstałe między 1 stycznia 1946 a 31 grudnia 1960 roku; „post-60” motocykle wyprodukowane od 1 stycznia 1961 do 31 grudnia 1970 i „post-1970”, gdzie będą konkurować motocykle, które bramy fabryk opuściły pomiędzy 1 stycznia 1971 a 31 grudnia 1987. Ta ostatnia data jest naturalną, płynną granicą, dopuszczającą do zabawy 30-letnie moto-zabytki.

ZAPRZĘGI NIE ZAPADAJĄ W SEN ZIMOWY:

Kiedy większość motocykli smacznie śpi pod plandeką w garażach, niektóre zasnąć nie chcą. Tak mają przeważnie ruskie zaprzęgi. W dniach 12-14 stycznia 2018 po raz kolejny właściciele takich spotkali się w okolicach Niewierszyna pod Piotrkowem Trybunalskim, by trochę pohałasować w zimowej aurze. „Zimowe Święto Kosza” to coroczne spotkanie, które ma miejsce dzięki uprzejmości wspaniałej ekipy z Piotrkowa. Konwencja jest prosta - wstęp mają jedynie motocykle z koszem. No, może z małymi wyjątkami, ale tylko w uzasadnionych przypadkach, po przedstawieniu zaświadczenia lekarskiego o niemożności doczepienia dodatkowego, trzeciego koła ;) Relacja kol. Piotra Śmigielskiego, zilustrowana zdjęciami autorstwa kol. Adama Grzegorzewskiego.

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

ZAPROSZENIA NA IMPREZY:

W imieniu organizatorów nasza redakcja zaprasza na dwie imprezy inaugurujące sezon 2018: XV Zlot Motocyklowy im. Księdza Ułana Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego - „Jasna Góra 2018” i „Łódzkie Rozpoczęcie Sezonu Motocyklowego”, oraz na „XII Spotkanie Motocyklistów Na Śląsku Cieszyńskim”.






on line >