![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 2/2017 (180)
OD REDAKCJI: W Święta Zmartwychwstania Pańskiego życzymy Wam, Drodzy Czytelnicy, aby zmartwychwstały w Was: zapomniane marzenia, młodzieńczy optymizm w podchodzeniu do przeciwności losu, sztubacka fantazja... Niech w Waszych sercach znów zapanuje wiosna! JĘDREK W ... „BESOLANDII”: W dniach 5 - 6 marca gościliśmy w naszej redakcji sławnego polskiego podróżnika, kol. Andrzeja Sochackiego, który niedawno wrócił z kolejnej wielkiej podróży. Tym razem objechał Afrykę. Objazd tego kontynentu jest częścią jego ósmej, najdziwniejszej podróży dookoła świata. Najdziwniejszej, bo to nie ma być proste, banalne, objechanie świata a objazd po obrzeżach sześciu dostępnych na kołach kontynentów. Kol. Piotr „Besa” Czech relacjonuje to spotkanie i przybliża postać gościa, ilustrując tekst zdjęciami ze spotkania i z archiwum Jędrka. GÓRNIAKI Z IRBITU: Za datę powstania Irbickiego Zakładu Motocyklowego, uznaje się dzień 21 października 1941 roku, kiedy to Rada Komisarzy Ludowych ZSRR zarządziła przeniesienie Moskiewskiej Fabryki Motocykli do Irbitu, małego miasteczka na Uralu. Przyczyną tej przeprowadzki były sromotne klęski Armii Czerwonej w pierwszym okresie Wojny Ojczyźnianej - Moskwa znalazła się w bezpośrednim zagrożeniu oblężeniem przez wojska niemieckie. Historię zakładu, który wyrósł później na największego producenta motocykli w Rosji, opisywała już dla naszych czytelników kol. Aneta „Mysia” Mrazek w numerze 3/2010. Z tego opracowania kol. Piotr „Besa” Czech wybrał fragmenty dotyczące modeli z silnikami górnozaworowymi, aby z nieodzownymi uzupełnieniami, stały się historycznym „artykułem wiodącym” do tego numeru biuletynu. Wiele opisów wyczynów sportowych, historycznych zdjęć, danych technicznych i szczegółów konstrukcyjnych górnozaworowych motocykli z Irbitu. URODZINY: W tym roku mija 45 lat od historycznego spotkania sześciu „pozytywnie zakręconych”, młodych motocyklistów u kol. Jurka Pahla, na trzecim piętrze łódzkiej kamienicy, na rogu Lipowej i 22-go Lipca (dziś 6-go Sierpnia). To zebranie dało początek klubowi „Old Noisemaker” (Stary Hałaśliwiec), przemianowanemu kilka lat później na „Number One Club”. To najstarszy, nadal i bez przerwy istniejący, łódzki klub motocykli zabytkowych. Urodzinowe obchody podzielono na dwie części: wystawę (która właśnie się odbyła) i zlot, który zaplanowano na jesień. Relację z wystawy, na której zaprezentowano ponad 50 zabytkowych motocykli, przygotował kol. Piotr „Besa” Czech, ilustrując ją zdjęciami własnego autorstwa oraz Krysi i Janka Jusisów. MOTOCYKL DLA ... GAI: Czy ktoś z motocyklistów - posiadaczy „Emek” i „Urali” - wie, że z bram Irbickich Zakładów Motocyklowych wyjeżdżały też maszyny z silnikami o pojemności skokowej powyżej 650 i 750 ccm? Owszem, istniały takie motocykle a jeden nawet doczekał krótkoseryjnej produkcji. Mowa o modelu M-100, z silnikiem 1040 ccm OHV, który zaprojektowano specjalnie dla radzieckiej „drogówki”. Przedstawił go Aleksander Bułanow z Irbitu a tekst z rosyjskiego przetłumaczyła kol. Aneta Mrazek. REGULAMIN MPPZ 2017 - MOTOCYKLE: Tradycyjnie w drugim numerze rocznika publikujemy pełne brzmienie aktualnego regulaminu Mistrzostw Polski Poj. Zabytkowych w wersji dla motocykli. WYPRAWA NA ... „NASZ DACH ŚIATA”: Obszerny reportaż kol. Łukasza Smagłowskiego z wakacji 2016. Napisał: „W rumuńskie Karpaty wybraliśmy się w 7 motocykli i 9 osób - 5 zaprzęgów i 2 solowe AWO-ki 425S. Dla solówek, mojej i Gregory’ego oraz jednego zaprzęgu wyjazd trwał 9 dni. Reszta była 4 dni dłużej. Towarzystwo składało się z kolegów skupionych w Świętokrzyskiej Nieformalnej Grupie Motocyklowej, którą co niektórzy znają z rajdów „Polska B”, „Ponidzie” czy „Śladami Jędrusiów”. Odwiedziliśmy północny-wschód, środek i zachód Romanii, czyli rejony: Satu Mare, Maramures i Bistrita-Nasud (Siedmiogród) oraz Suceva (Mołdawia). Nie są to może regiony tak oblegane turystycznie jak Transylwania, ale też oferujące piękne widoki, zabytki, kulturę i ciekawą historię. Na pewno były warte odwiedzenia, do czego zachęcam i Was, Drodzy Czytelnicy MMH.” ZABYTEK - M-63 URAL-2: Na prośbę jednego z naszych czytelników, miłośnika rosyjskich zaprzęgów, postanowiliśmy ponownie wziąć na „literacki warsztat” maszynę z Irbickiego Zakładu Motocyklowego. Po „Emce” M-72, opisanej w numerze 3/2010, przedstawiamy model M-63 znany także pod nazwą Ural-2. Model był dość popularny w Polsce z racji sporego rządowego importu na potrzeby Milicji Obywatelskiej i Nadwiślańskiej Brygady MSW. Po latach służby, wiele tych maszyn trafiło w cywilne ręce. Dziś, niestety, jest dość trudno znaleźć oryginalny, „nieskundlony” egzemplarz tego moto-zabytku, bo większość została przebudowana przez użytkowników - głównie z wykorzystaniem bardziej dostępnych części od ukraińskich „Kasiek” i Dnieprów. Może ten artykuł zachęci niektórych do zakupu i odbudowy tego modelu, zgodnie z wymogami sztuki restaurowania zabytków... Kolejne opracowanie kol. Pawła Daneckiego, w cyklu „Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane”. Opis techniczny, ilustracje z literatury fabrycznej, bibliografia i linki na źródła internetowe. IMPREZY 2017: Wykaz imprez polecanych przez redakcję - w tym także rund Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu. ZAPROSZENIE NA JASNĄ GÓRĘ: Tradycyjnie, jak co roku, już po raz 14-ty, zapraszamy na Motocyklowy Zlot Gwiaździsty im. ks. prałata Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego. Jest to radosne rozpoczęcie sezonu polskich motocyklistów i bez wątpienia największy w Europie zlot motocyklowy, który w tym roku odbędzie się w dniach 22-23 kwietnia. Zatem do zobaczenia w Częstochowie. |
![]() |
![]() |