NR 2/2015 (168)

Okładka numeru 2/2015 (168) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Schematyzm i biurokracja zabiły już nie jedną inicjatywę społeczną. Często, na zebraniach w różnych gremiach Polskiego Związku Motorowego, dziwimy się, że mamy „kryzys działacza”... że ludzie z doświadczeniem odchodzą, że odechciewa im się pracować społecznie... Ale czy może być inaczej, gdy ze strony aparatu administracyjno-księgowego generowane są ... nieporozumienia? Bo nie mamy wątpliwości, że nieporozumieniem, jest zakaz rozliczenia, w ramach przyznanego dofinansowania, kosztów utrzymania w ruchu urządzeń technicznych używanych przy redagowaniu biuletynu. Mówiąc przystępniej - w zeszłym roku nie chciano nam uwzględnić rachunku za naprawę aparatu fotograficznego, a w tym roku już mieliśmy awarię monitora, którego wymiana kosztowała nas ponad 1000 zł. Z dofinansowania nie będziemy mogli pokryć tego wydatku a ze składek prawdopodobnie braknie nam środków...

CO SŁYCHAĆ?:

U Wiktora Węgrzyna: Z radością donosimy, że Kolega Komandor rajdów katyńskich szybko wraca do zdrowia po wypadku, któremu uległ jesienią ub. r. Co więcej, ostatnio, ten wielki patriota i doskonały organizator, został poproszony przez pana Grzegorza Brauna do kierowania jego Komitetem Wyborczym na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i przyjął tę propozycję. Szczęść Boże, Wiktorze!
W Stowarzyszeniu M. M. Rajd Katyński: Znamy już i publikujemy terminy i szczegóły programu, dwóch najważniejszych imprez organizowanych przez to stowarzyszenie: Radosnego Rozpoczęcia Sezonu Motocyklowego - zlotu im. Księdza Ułana Zdzisława Jastrzębiec Peszkowskiego, „Jasna Góra’2015” i XV Międzynarodowego Motocyklowego Rajdu Katyńskiego.
W Polskim Związku Motorowym: W tym roku kończy się kadencja władz PZM. We wszystkich okręgach odbędą się Okręgowe Zjazdy Delegatów a później - w Warszawie - Zjazd Krajowy. Łódzki zjazd odbędzie się 19 kwietnia 2015 r. Prosimy o zgłaszanie kwestii nurtujących nasze środowisko, które delegaci powinni poruszyć na zjeździe.
W Stowarzyszeniu Motocykl Moje Hobby: W sobotę, 21 lutego 2015 r. odbyło się walne zebranie sprawozdawcze członków stowarzyszenia, mające na celu podsumowanie rocznego okresu działalności i uzyskanie absolutorium dla zarządu organizacji. Publikujemy stosowne sprawozdanie i treść podjętych uchwał. Całość serwisu opracował kol. Piotr „Besa” Czech.

Z KATEDRĄ W LOGO:

Po otrząśnięciu się z klęski Pierwszej Wojny Światowej, wielu niemieckich przedsiębiorców, rzemieślników a nawet całkiem niezamożnych, ale obeznanych z mechaniką ludzi, poszukiwało zarobku w sektorze cywilnym. Duże nadzieje wiązano z wytwarzaniem pojazdów jednośladowych i na początku lat dwudziestych powstała w Niemczech ogromna ilość firm motocyklowych. Niektóre z nich, jak Zündapp, czy D-Rad, zmieniły tylko profil produkcyjny, przechodząc z produkcji zbrojeniowej na cywilną; inne - np.: BMW, Horex, Megola... i setki innych, dziś już całkowicie zapomnianych - powstały jako zupełnie nowe wytwórnie. Do tych nowych marek zaliczała się również Imperia, produkowana przez firmę założoną w 1923 roku w Kolonii. Historię tej firmy opracował kol. Piotr „Besa” Czech. Wiele historycznych zdjęć, danych technicznych, szczegółów konstrukcyjnych.

IMPERIA, ALE ... NIE TA!:

Grzebiąc w interniecie i w papierowej literaturze, w poszukiwaniu materiałów do tego numeru MMH, kol. Piotr „Besa” Czech wziął do ręki niemiecką „Enzyklopädie des Motorrads” (ISBN 3-88350-046-04). Pod hasłem „Imperia” natrafił tam na zdjęcia i opis, który pozwolił sobie dla nas przetłumaczyć. Okazało się, że motocykle pod tą marką produkowano nie tylko w Niemczech: w Kolonii, a później w Bad Godesberg, ale też w ... Turynie, we Włoszech.

REGULAMIN MISRZOSTW POLSKI POJ. ZAB. - MOTOCYKLE:

Rokrocznie w regulaminie Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych pojawiają się jakieś zmiany. Tym razem największym novum jest ... cały Regulamin. Po raz pierwszy w historii Mistrzostw mamy swój, specjalistyczny - motocyklowy! Publikujemy całą jego treść.

POCHYLAJĄC SIĘ NAD REGULAMINEM MPPZ:

Regulamin powstawał w e-mailowej dyskusji działaczy klubowych przed naradą środowiskową (patrz MMH 6/2014) i został „przyklepany” na tejże, w grudniu 2014 roku. Wydawać by się mogło, że zespołowa „twórczość” powinna być lepsza. Niestety, zdaniem naszej redakcji, powstała najgorsza z dotychczasowych regulacji. Kol. Piotr „Besa” Czech krytykuje, punkt po punkcie, zasady tego weterańskiego współzawodnictwa.

VII RAJD „DROGA KASZUBSKA”:

W dniach 28-31 sierpnia ubiegłego roku kol. Waldek Drabik wybrał się na „kultowy” już rajd Droga Kaszubska, na który to wyjazd dała się namówić nawet jego żona. Baza imprezy została usytuowana w malowniczym ośrodku wczasowym „Roma” w Łapinie, położonym nad pięknym jeziorem Łapińskim. Po wjechaniu na ośrodek, ich oczom ukazał się widok parku ... 120 maszyn! Kryterium wjazdu precyzowało, że udział mogły wziąć tylko motocykle wyprodukowane do 1945 roku i maszyny brytyjskie do 1980 roku. Waldek w swoim reportażu napisał m.in.: „Ten park maszyn był jednym z najpiękniejszych, które kiedykolwiek widziałem”.

KOLEJNA, TOMKOWA „NOC LISTOPADOWA”:

Tę imprezę od kilku lat organizuje nasz kolega ze Stow. „Motocykl Moje Hobby” - Tomek Sobolewski. Do tej pory nawiązywał terminem do Święta Niepodległości, ale tym razem termin przesunął się przez listopadowe wybory i spotkanie odbyło się 21-23 listopada. Tomek powoli organizacyjnie prostuje kurs na zabytki i dał się zauważyć brak krosówek. Złapał przez to u tubylców minusa, ale - jak przyznał - warto było. Tekst samego organizatora, zdjęcia kol. Adama Grzegorzewskiego.

DUŻO JAKOŚCI ZA NIEDUŻĄ CENĘ:

Model H 500 Sport ukazał się w ofercie firmy Imperia na przełomie 1928 i 1929 roku, prawie natychmiast stając się jednym z najbardziej lubianych modeli tego producenta. Był odpowiedzią na liczne prośby o modernizację wcześniejszych modeli (jeszcze kolońskiej proweniencji), kierowane przez klientów pod adresem właścicieli firmy - Rudolfa Schrödtera i jego brata Feliksa Schrödtera. Pojazd był typowym dla tej wytwórni sportowym tourerem, przeznaczonym dla doświadczonych i wymagających kierowców. Motocykl zastąpił wszystkie poprzednie modele, i przez pewną część rzeczonego 1929 roku stał się jedyną dostępną Imperią. Natychmiast pojawili się fani nowego modelu... Obszerne opracowanie na jego temat, pióra kol. Pawła Daneckiego. Dokładny opis techniczny, wiele ciekawych szczegółów konstrukcyjnych. Ilustracje z literatury fabrycznej i wiele zdjęć - historycznych i współczesnych. Do tego wykaz literatury i stron internetowych.

MOTORY W RATUSZU:

„Polski Motocykl Przedwojenny” - tak zatytułowaną wystawę zorganizowało Muzeum Regionalne w Kutnie, mające siedzibę w dawnym ratuszu. Jej pomysłodawcą i kustoszem był kol. Adam „Szangala” Zatoński, dobrze znany w moto-wererańskim światku z organizacji rajdów „Szlakiem Walk nad Bzurą”. Tekst napisał kol. Piotr „Besa” Czech, zdjęcia - koledzy: Waldemar Drabik, Mariusz Reczulski oraz strona www.muzeumkutno.com

A JAKBY TAK ... RAJD DO MISIA WOJTKA?:

Na pewno słyszeliście o niedźwiedziu „Wojtku”, który przeszedł cały szlak bojowy armii gen. Andersa i walczył pod Monte Cassino. Ten miś był czymś więcej niż zwykłe zwierzę - był przyjacielem, był żołnierzem, niósł nadzieję, serca rosły! W tym roku, w Edynburgu planowane jest odsłonięcie pomnika Niedźwiedzia Wojtka. Jeden z naszych czytelników, kol. Wojciech „Twardy” Twardowski z Augustowa, pochwalił się pomysłem na turystyczno-patriotyczny rajd motocyklowy do Edynburga, którym polscy motocykliści uczciliby pamięć żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie a wspomnianemu wydarzeniu ... „nadaliby przytupu”.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI:

Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Pięćdziesiąty szósty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

WESOŁEGO ALLELUJA!:

Z okazji zbliżających się świąt Zmartwychwstania Pańskiego, najlepsze życzenia składa czytelnikom Redakcja i Zarząd Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby”.






on line >