NR 2/2012 (150)



Okładka numeru 2/2012 (150) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Sezon za pasem. Zanim jednak ruszymy do Gietrzwałdu, aby go oficjalnie i z bożym błogosławieństwem otworzyć, wsiądziemy po raz pierwszy w tym roku na swoje stalowe rumaki. Ach, jak to cudownie, znów poczuć wiatr na twarzy... Ale uważajcie! Te pierwsze jazdy po zimowej przerwie mogą być wyjątkowo niebezpieczne. Wiele zachowań będziemy musieli nauczyć się od nowa, wiele nawyków sobie przypomnieć... Musimy nie tylko myśleć za siebie, ale też za innych. Niektórym automobilistom znów trudno będzie sobie przypomnieć, że na drogach nie są sami i że muszą częściej spoglądać w wsteczne lusterka... Póki co jednak, zapraszamy Was na łamy tego numeru, który poświęciliśmy prawie w całości motocyklom MV Agusta, raczej mało znanym w naszym kraju, ale które złotymi czcionkami wpisały się w historię światowego motocyklizmu. Zapewne z przyjemnością przeczytacie o wyjątkowej firmie z Cascina Costa. A tym, którzy w wakacje wybiorą się do Włoch, polecamy wizytę w muzeum w tej niewielkiej miejscowości koło Mediolanu.

OŚWIADCZENIE PREZESA STOWARZYSZENIA M. M. RAJD KATYŃSKI:

W tym roku rozpoczniemy sezon nie na Jasnej Górze, jak to mieliśmy w zwyczaju, ale na błoniach przy maryjnym sanktuarium w Gietrzwałdzie na Mazurach. Przyczyny tej decyzji wyjaśnia kol. Wiktora Węgrzyna - pomysłodawca i głównego organizatora jasnogórskich zlotów gwiaździstych. A nam się w głowach nie mieści jak bardzo ta „polska” władza stoi bokiem do wszystkiego, co polskie, katolickie, spontaniczne, oddolne i niekomercyjne...

STOWARZYSZENIE MOTOCYKL MOJE HOBBY:

Wszystkim naszym czytelnikom znane są problemy finansowe redakcji. Nie ukrywaliśmy ich nigdy przed nikim i każdy z Was dobrze wie jakie, „boje” musiała toczyć redakcja o przekazywanie przez Automobilklub Łódzki - w terminie i w całości - dofinansowania do biuletynu, które przyznaje nam co roku Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego. Postanowiliśmy to zmienić. W dniu 18 stycznia br. w lokalu naszej redakcji odbyło się zebranie założycielskie Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby”. Piętnastu członków-założycieli uchwaliło powołanie organizacji, przyjęło opracowany wcześniej statut, wybrało Komitet Założycielski z zadaniem załatwienia formalności rejestracyjnych w KRS-ie oraz Zarząd i Komisję Rewizyjną Stowarzyszenia. Uchwalono też, że nowe stowarzyszenie, po otrzymaniu numeru KRS-u, złoży wniosek o przyjęcie w poczet członków PZM-otu. To już zupełnie powinno uprościć przepływ środków z PZM-otowskiego dofinansowania kosztów wydawania biuletynu.

MOTOCYKLE Z FABRYKI HELIKOPTERÓW:

Przyglądając się historii włoskiego przemysłu motocyklowego, bez trudu można zauważyć, że wiele marek motocykli i skuterów pojawiło się tam po II Wojnie Światowej a produkujące je przedsiębiorstwa miały wcześniej spore osiągnięcia w przemyśle lotniczym. Firmy te dysponowały niezłym parkiem maszynowym, miały doświadczenie w stosowaniu zaawansowanych technologii i zatrudniały doskonałych fachowców: od wykwalifikowanych robotników po kadrę inżynierów - konstruktorów i technologów. W chudej, powojennej włoskiej rzeczywistości, cały ten potencjał trzeba było wykorzystać w inny niż dotychczas sposób. Produkcja samolotów i zaawansowanego technicznie sprzętu wojskowego została zakazana najpierw przez aliancką administrację wojskową a później, oficjalnie, przez konferencję paryską. Nie miała też racji bytu z prozaicznej przyczyny - nadwyżki takich dóbr z alianckiego demobilu. Poszukując cywilnych rynków, wiele włoskich zakładów lotniczych przestawiło się na ... motocykle. Nie inaczej było z firmą rodziny Agusta, znanej później większości motocyklistów jako MV Agusta. Pierwsza część historii firmy w opracowaniu kol. Piotra „Besy” Czecha.

WYŚCIGI DO NIEŚMIERTELNOŚCI:

Cała dzisiejsza mistyka włoskich motocykli MV Agusta wzięła się z wielkich sukcesów sportowych pierwszej generacji czterocylindrówek tej marki, uzyskiwanych na najważniejszych na świecie obwodach wyścigowych. Redaktor James Adam Bolton z brytyjskiego miesięcznika „The Classic Motor Cycles” opowiada o tej konstrukcji, a dokładniej o ludziach, którzy sprawili, że ten niesamowity motocykl zapisał się złotą czcionką w historii sportu motocyklowego. Udostępniamy ten tekst także naszym, polskim czytelnikom. Tłumaczył kol. Hieronim Denisko.

WYWIAD Z „AGO”:

Giacomo „Ago” Agostini jest najbardziej utytułowanym motocyklistą w historii motocyklowych mistrzostw świata. Startował w nich w latach 1964–1977. Zdobył osiem tytułów mistrza świata w klasie 500 ccm i siedem w 350 ccm, co łącznie daje aż 15 tytułów mistrzowskich. Aż 13 z nich wywalczył na motocyklach MV Agusta. Wywiad z mistrzem przeprowadzony w marcu zeszłego roku przez „Nigela”, przetłumaczył „Besa”.

REGULAMIN MPPZ:

Jak zawsze, tuż przed sezonem publikujemy aktualny tekst regulaminu Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych na bieżący rok i zapraszamy motocyklistów do udziału w tej „karuzeli” imprez..

SERYJNE MASZYNY MV AGUSTA:

Tabelaryczne zestawienie seryjnych modeli motocykli, skuterów, mopedów i trójkołowców MV Agusty, opracowane jako materiał pomocniczy do historii firmy.

SZYBKA SZCZECINIANKA:

Podczas ostatniego, XIV już wyścigu moto-zabytków w czeskiej Brannie pojawiła się duża grupa polskich zawodników. Startujący już po raz drugi Szymon Spychała na Triumphie TR 6C 650 z 1964 roku wygrał swoją klasę. Na torze można było oglądać piękną BSA Super Rocket z 1959 roku i - po raz pierwszy - Junaka z opolskiego zespołu. Największą chyba jednak sensację wzbudziła replika MV Agusty, zbudowana na bazie Suzuki GS 400 z 1977 roku. Maszyna reprezentowała szczecińską „Moto Klinikę” a tekstem o niej i zdjęciami podzielił się kol. Ryszard Romanowski.

MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY:

„Dostałem od znajomków ciekawe zaproszenie. Skrzykiwali się na „Pierwszy Zimowy Zlot w Jeleniu”. To koło Tomaszowa Mazowieckiego - miejsce znane mi z rajdu Hubal. Postanowiłem raz zabawić się w „twardziela”, bo na motocyklowym zlocie zimą jeszcze nie byłem. Więc w piątkowy wieczór, 17 lutego odpaliłem DR-kę i ruszyłem...” Reportaż kol. Grześka „Gregory’ego” Skwarły. Fotografie (różnych autorów) udostępniła kol. Kasia Stępień.

ZABYTEK - MV AGUSTA 175 CSTL:

Kol. Paweł Danecki we wstępie tego opracowania zwierza się: „Nie żądajcie ode mnie racjonalnego wytłumaczenia, dlaczego z ponad 50-ciu modeli MV wybrałem do opisu akurat 175 CSTL? Po prostu bardzo mi się spodobał. A że jest to motocykl prosty i niezawodny, w ... górnej strefie klasy średniej, dopracowany i wyprodukowany w znacznej (jak na tę firmę) ilości - warto go polecić. Może dzięki temu opisowi, ktoś z naszych czytelników, mając okazję kupienia tego modelu, podejmie decyzję bardziej świadomie?” Opis techniczny, zdjęcia, rysunki, schematy... Kompendium wiedzy o tym modelu.

IMPREZY 2012:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję biuletynu „Motocykl Moje Hobby”. Kalendarz jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

JASNA GÓRA 2012 W GIETRZWAŁDZIE:

Zapraszamy na IX Motocyklowy Zlot Gwiaździsty im. Księdza Ułana Zdzisława Peszkowskiego.






on line >