![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 2/2011 (144) ![]() OD REDAKCJI: We wstępniaku do poprzedniego numeru MMH, przy okazji wspominania początków naszej działalności, napisaliśmy kilka słów o biuletynie "Karburator" i jego redaktorze-wydawcy. Nie przypuszczaliśmy wówczas, że dokładnie dwa miesiące później, przyjdzie nam jeszcze raz pisaa o "Grubym" (bo taką ksywkę w weterańskim środowisku miał od zawsze) - tym razem w smutnym nastroju i już tylko w czasie przeszłym ... Wspomnienie o Grześku Polikowskim, który 10 marca odjechał na Super-Zlot w Niebie. JASNA GÓRA '2011: Kol. Wiktor Węgrzyn - Prezes Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński zaprasza na radosny zlot rozpoczęcia sezonu motocyklowego im. Księdza Ułana Zdzisława Peszkowskiego, który odbędzie się w dniach 16 - 17 kwietnia 2011 roku. Nasza redakcja przyłącza się do tego zaproszenia. To będzie już nasz VIII Zlot Gwiaździsty na Jasnej Górze. ZAPROSZENIA NA IMPREZY: Kol. Mirosław Wenglorz zaprasza na piąte już Spotkanie Motocyklistów na śląsku Cieszyńskim. Jak co roku, spotkanie organizowane jest pod patronatem Stowarzyszenia Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński i odbędzie się w dniach 13-17.04.2011r. w Istebnej. XI Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński wystartuje tradycyjnie ze stolicy, sprzed Grobu Nieznanego —ołnierza na Pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego w dniu 27 sierpnia br. o godz. 10:00 i pojedzie następującą trasą: Warszawa, Lwów, Huta Pieniacka, Jazłowiec, Skała Podolska, Okopy św. Trójcy, Chocim, Kamieniec Podolski, Bar, Winnica, Berdyczów, Kijów, Briańsk, Kozielsk, Moskwa, Smoleńsk, Katyń, Dyneburg, Wilno, Sokółka, Warszawa. Zgłoszenia na XI Rajd Katyński będą przyjmowane będą od 15 czerwca do 15 lipca 2011. Wszystkich zainteresowanych szczegółami, zapraszamy do forum na stronie: www.rajdkatynski.net Stowarzyszenie Międzynarodowy Motocyklowy Rajd Katyński zaprasza też na patriotyczny II Zlot Motocyklowy w Hucie Pieniackiej w miejscu wymordowanej i spalonej przez UPA wioski, który odbędzie się w dniu 29 sierpnia 2011 r. (poniedziałek). Zlot koordynuje kol. Adam świtalski tel. 510 011 012 Uczestnictwo w zlocie jest bezpłatne. Klub Ignis Ardens - Krotoszyn ma przyjemnośa zaprosia na dwie imprezy w Krotoszynie w ciągu jednego dnia 30.04.2011. Redakcja poleca wszystkie te imprezy. PZM I PRM RAZEM: W dniu 26 stycznia 2011 roku, pierwszy raz w historii Polskiej Motoryzacji, Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego Stanisław Reterski oraz Prezydent Polskiego Ruchu Motocyklowego Witold Rutkowski podpisali porozumienie o współpracy między obydwoma organizacjami. Publikujemy treśa tego - jakże potrzebnego - porozumienia. REGULAMIN MPPZ: Jak zawsze, tuż przed sezonem publikujemy tekst regulaminu Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych na bieżący rok i zapraszamy motocyklistów do udziału w tej "karuzeli" imprez.. MOTOCYKLE Z FABRYKI KIERATÓW: Znane nam wszystkim i cenione motocykle SHL pojawiły się w 1938 roku. Ich producentem była Huta Ludwików S.A. w Kielcach, przemianowana w 1948 r. na Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych. Według inż. Otmara Kwiecińskiego, który był długoletnim naczelnym dyrektorem zakładów, złote splecione litery SHL w znaku firmowym oznaczały "Suchedniowską Hutę Ludwików", ale to była nazwa ... nieoficjalna, potoczna. Formalnie taka firma nigdy nie istniała. Owszem, istniała Suchedniowska Fabryka Odlewów, która później stała się spółką akcyjną Huta Ludwików. Słowo "Ludwików" w nazwie huty nawiązywało do imienia założyciela firmy, Ludwika Starke, który - w Suchedniowie właśnie - założył dużo, dużo wcześniej wspomnianą odlewnię i fabrykę maszyn rolniczych. Częśa pierwsza historii firmy (do 1954 r.) pióra kol. Piotra "Besy" Czecha. Wiele ciekawostek, cytatów z ówczesnej prasy i historycznych, mało znanych ilustracji. O SHL-kach DLA SPORTU: W 1946 roku rozpoczęto w Warszawie wydawanie miesięcznika "Motoryzacja", oficjalnego organu powojennego Polskiego Związku Motocyklowego, Automobilklubu Polski i Związku Zawodowego Transportowców. Redakcja była podpisywana przez enigmatyczny "Komitet", ale wiemy, że jej duszą był redaktor przedwojennego "Auta", niezwykle zasłużony działacz polskiego sportu - Tadeusz Grabowski. "Motoryzacja" poświęcała wiele miejsca sportowi motocyklowemu, klubom i sprzętowi do uprawiania różnych dziedzin tego sportu. Dziś, numery tego miesięcznika są znakomitym świadectwem tamtej epoki, kopalnią informacji na jej temat. Na łamach "Motoryzacji" można było znaleźa artykuły wielu znanych publicystów, działaczy sportowych i gospodarczych. Pozwoliliśmy sobie przytoczya dwa teksty na temat sportowych SHL-ek: dyrektora Otmara Kwiecińskiego z numeru 8/1948 i redaktora Władysława Pietrzaka z numeru 12/1949. ZABYTEK: SHL 3KM CZYLI "SUCHA ELKA" Z WILLIERSEM: Przedwojenną SHL-kę opisywaliśmy już w naszym biuletynie kilkanaście lat temu. Nie ma już oryginalnych egzemplarzy tych numerów w redakcyjnych archiwach, a nasi nowi czytelnicy pytają o materiały na temat tej setki. Dlatego zdecydowaliśmy, że "odgrzejemy tego kotleta". Opracowanie kol. Piotra "Besy" Czecha - szczegółowy opis techniczny, schemat elektryki, wiele rysunków, wykaz literatury i publikacji internetowych. Dużo zdjęa historycznych i współczesnych, opinie specjalistów, użytkowników i kolekcjonerów. WIATR WE WLOSACH?: Lódź, aleja Włókniarzy. Duża dwupasmowa arteria przecinająca miasto z południa na północ. Jeszcze nie godziny szczytu, a już korek... Upał. Samochody poruszają się w tempie piechura. Jeśli w ogóle się poruszają. Obok przeciskają się rowerzyści i nieliczni koledzy motocykliści na solówkach... Ja nie mam takiej możliwości, szerokośa mojego sidecara nie pozwala. Gąbczasta wykładzina kasku nie mieści już potu, który ściekając szczypie w oczy. Otworki do wentylacji kasku przy tej szybkości nie dają nic. Przeklinam, nie wynalazcę tej ochrony a urzędasów, którzy nałożyli na mnie obowiązek jazdy z głową w piekarniku. Pewnym rozwiązaniem mogłoby bya to, co wymyśliły dwie projektantki ze Szwecji: Terese Alstin i Anna Haupt. Pracowały nad tym przez 6 lat a efekt ich pracy nosi nazwę Hovding i wygląda jak fantazyjny kołnierz. Działa jak poduszka powietrzna - eksploduje w momencie oderwania się kierowcy od motocykla, tworząc wokół głowy powietrzny kask-kaptur. ZABYTEK: SHL M04 (i M05): "Był rok 1946. Polska gospodarka otrząsała się z wojennych zniszczeń. Zagospodarowywano wszystko, czego okupant nie zdołał zrabowaa. W Hucie Ludwików w Kielcach, jakimś cudem ocalała częśa oprzyrządowania do produkcji motocykla SHL 98ccm. Remanenty ujawniły też, że z przedwojennej działalności firmy pozostało kilkaset ram i kół do "eshaelek". Brakowało silników..." Tak zaczyna swą opowieśa o powojennych SHL-kach kol. Paweł Danecki. Rys historyczny, szczegółowy opis techniczny modeli M04 i M05, wiele rysunków i fotografii, schemat instalacji elektrycznej i wykaz literatury i tematycznych stron internetowych. NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Czterdziesty czwarty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. IMPREZY 2011: Kalendarz imprez polecanych przez redakcję biuletynu "Motocykl Moje Hobby". Kalendarz jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu. WESOLYCH JAJEK WIELKANOCNYCH!: Smacznej święconki i udanego dyngusa, życzy Redakcja. |
![]() |
![]() |