NR 2/2007 (120)


OD REDAKCJI: Czy, zakładając biuletyn, dwadzieścia lat temu, ktoś pomyślał, że przyjdzie nam pisać o popularnych WSK-kach jako o szanowanych moto-zabytkach? Motocykle tej marki, co prawda, nie były już produkowane, ale wciąż bardzo popularne i ... raczej pogardzane przez ‘prawdziwych’ motocyklistów. A dziś? Prawie wszystkie mogą już uczestniczyć w imprezach weterańskich, z Mistrzostwami Polski Pojazdów Zabytkowych na czele. No i stało się - oto mamy pierwszy numer MMH poświęcony prawie w całości motocyklom ze Świdnika.

ROZPOCZĘCIE SEZONU JASNA GÓRA 2007: W imieniu Prezydenta i Rady Koordynacyjnej PRM i organizatorów zapraszamy na Rozpoczęcie Sezonu Polskiego Ruchu Motocyklowego na Jasnej Górze - radosną imprezę dla wszystkich polskich motocyklistów. Podajemy wszystkie potrzebne informacje wraz z mapką dojazdową na miejsce zbiórki - na Górce Przeprośnej.

DOBRE CZY NIE? OCENA IMPREZ SEZONU 2006: Tradycyjnie, w drugim numerze biuletynu przedstawiamy ocenę imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego minionego sezonu. Czytelnicy mogą się dowiedzieć, czego się spodziewać po organizatorach następnych edycji, gdzie warto pojechać a gdzie wizyta może być stratą czasu i paliwa. Okazało się, że najwyższe noty zebrał Rajd ‘Hubal’. Szczegóły na łamach tego opracowania.

CO SŁYCHAĆ?: Tym razem sprawy niezwykle ważne dla klubów i prezesów z PRM-u. O Forum Prezydentów, o spotkaniu Rady Koordynacyjnej z udziałem prezesów klubów - dzień przed rozpoczęciem sezonu na Jasnej Górze, o składkach i o nowych legitymacjach upoważniających do zniżek wpisowego. Tu też najserdeczniejsze życzenia wielkanocne dla Czytelników od naszej redakcji.

MOTOCYKLE SPOD LUBLINA: ‘Wiejski Sprzęt Kaskaderski’ - to wesołe określenie jest jedną z wielu ksywek pojazdu produkowanego w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku koło Lublina. Na popularną WSK-ę mówiono też ‘Czarna Wiesia’, ‘Black Dog’ albo ‘Czarny Pies’, ‘Czarna Wdowa’, ‘Czarna Strzała’ ... , bo przez długi czas najpopularniejszym kolorem na który lakierowano te motocykle był właśnie kolor czarny. WSK-i były najdłużej produkowanymi polskimi motocyklami - za bramy świdnickiej fabryki wyjeżdżały one przez ponad 30 lat. Nie każdy jednak wie, że te ‘motóry’, były produkowane w dużych zakładach przemysłu lotniczego. Pierwsza część historii firmy w opracowaniu Piotra ‘Besy’ Czecha. Historyczne zdjęcia, zestawienia modeli, najważniejsze postaci związane z historią firmy.

REMIGIUSZ JAN SZCZERBAKIEWICZ: Wśród kolegów zwany ‘Jankiem’, był zawodnikiem wszechstronnym. Ma na swoim koncie aż 22 tytuły Mistrza Polski, startując w klasach 125 - 350 ccm, dziewięciokrotnie triumfował w Rajdach Tatrzańskich oraz ośmiokrotnie w Rajdach Sudeckich. Był reprezentantem kraju na Sześciodniówki Motocyklowe, w których zdobył 10 medali: trzy z najcenniejszego kruszcu, cztery srebrne i trzy brązowe.
Sylwetka głównego zawodnika fabrycznego WSK, opisana piórem p. Władysława Pietrzaka.

REGULAMIN MISTRZOSTW POLSKI POJAZDÓW ZABYTKOWYCH 2007: Pełne brzmienie zasad obowiązujących w tym roku w najważniejszej ‘karuzeli wyścigowej’ Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM.

ZABYTEK - WSK M06-64: Ta maszyna, jak łatwo się domyślić, pojawiła się w 1964 roku. Zastąpiła dwa modele produkowane od 1959 r.: M06Z i M06L. Była to konstrukcja, która miała za cenę dotychczasowego tańszego modelu, zaoferować bardziej komfortowe wyposażenie, dostępne dotychczas w droższym M06Z. Kolejne kompleksowe opracowanie Piotra ‘Besy’ Czecha z cyklu ‘Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane’. Opis konstrukcji, zdjęcia, dane techniczne.

WSK-Ą DO INDII: Początek 1973 roku był dla Marka Michela, wówczas studenta III-go roku Akademii Rolniczej w Krakowie, okresem dojrzewania marzeń o wyprawie motocyklem za granicę. Chciał wprowadzić w czyn to, o czym myślał od dawna - przejechać przez cały ówczesny Związek Radziecki, aż do Władywostoku. Decyzja ambasadora na wniosek o wizę była zaskakująca. Może jechać przez całe terytorium ZSRR, ale pod warunkiem, że i on, i motocykl, będą podróżować ... pociągiem. Zamiast do Władywostoku pojechał więc do Indii. Wspomnienia Marka spisał Józef Kołodziej z prasy polonijnej a zdjęcia dostarczył sam bohater podróży.

MOTORY W KUTNIE: Kolega Michał Krawczyński z klubu ‘Remake BSA Kutno’ przysłał nam ciekawe przedwojenne zdjęcia i fragment tekstu, który wpadł mu kiedyś z jakiegoś (już zapomnianego) źródła a dotyczący sportu motocyklowego w jego rodzinnym mieście. Publikujemy te materiały i zachęcamy też innych czytelników do pochwalenia się motocyklowymi ‘korzeniami’.

‘MOTÓR’: Ciepła komedia, w której znalazło się miejsce na przyjaźń, pierwszą wielką miłość, tragedię, dojrzewanie, jak również na sentymentalne spojrzenie na prowincjonalną Polskę tamtych lat. Doskonały scenariusz, przemyślane kadry, sprawna reżyseria, wiarygodne kreacje aktorskie i wreszcie kapitalna scenografia, to największe jej atuty. To jedna z najlepszych rodzimych produkcji filmowych ostatnich lat. Piotr ‘Besa’ Czech obejrzał debiut fabularny Wiesława Palucha, zrelacjonował odczucia i poleca (kopie są dostępne na DVD).

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dwudziesty pierwszy odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

IMPREZY’2007: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu.

HUMOR BEZ WIZ I DEWIZ: Tym razem kilka wesołych fotek z motocyklowego Dalekiego Wschodu pod wspólnym tytułem ‘Mistrzowie logistyki’.




on line >