![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 2/2005 (108) Od redakcji: Znów techniczne problemy spadły na naszą redakcję jak grom z jasnego nieba. Nawaliła drukarka, na której drukujemy makiety poszczególnych stron. Na nic zdały się wszystkie starania zespołu redakcyjnego, aby ten numer dotarł do Was jeszcze przed świętami. Prace redakcyjne zakończyliśmy z początkiem marca i gotowy numer w formie elektronicznej musiał czekać na możliwość zaistnienia na papierze. Ale wreszcie jest! W uaktualnionej treści i niezmiennie dobrej formie - życzymy miłej lektury. Jasna Góra 2005: Zaproszenie na Rozpoczęcie Sezonu Polskiego Ruchu Motocyklowego na Jasnej Górze, które jest radosną imprezą dla wszystkich polskich motocyklistów. Niezależnie od przynależności klubowej i ujeżdżanego sprzętu: od najstarszych, najpiękniejszych zabytków po najnowsze, dopiero co wyprowadzone z salonu; od najmniejszej motorynki po największe cruisery; od sportowych ścigaczy i terenówek po superturystyki. Jedziemy do Maryi, Matki Najświętszej, Królowej Polski, by pokłonić się i podziękować za wszystkie łaski, którymi nas obdarza codziennie oraz prosić o dalszą opiekę w nadchodzącym sezonie motocyklowym. Serdecznie wszystkich zapraszamy! „Ojców Naszych Starym Szlakiem”. Stowarzyszenie „Rajd Katyński” zaprasza naszych czytelników na drugi już rajd o tej nazwie, który wyruszy 19 maja z Warszawy. Uczestnicy pojadą na VI Festiwal Kultury Polskiej do Berdyczowa i Koziatynia na Ukrainie. Jedenaście dni i 2500 km po dawnych Kresach Rzeczpospolitej. Rada Koordynacyjna PRM z całego serca poleca tę imprezę. Dobrze czy nie? Ocena imprez sezonu 2004: Od kilku lat, w każdym drugim numerze rocznika MMH, przedstawiamy ranking organizatorów imprez motocyklowych. Ocenie (wg tzw. szkolnej skali ocen - od 5 do 1) poddawane jest 10 składników każdej imprezy: zaproszenia, oznakowanie dojazdu, lokalizacja, warunki sanitarne, adekwatność wpisowego do świadczeń, program, bezpieczeństwo, praca organizatora, pomoc techniczna oraz atrakcyjność nagród. Ostateczna ocena imprezy jest średnią arytmetyczną ocen składowych. Organizatorzy lepiej ocenionych imprez notują znaczny wzrost frekwencji i na odwrót, najsłabsze zloty tracą popularność. Jak to wypadło tym razem? Zapraszamy do lektury... Nasz nieustający konkurs: Jak co roku, zachęcamy do ścisłej współpracy z naszą redakcją. Prócz frajdy dzielenia się z innymi własnymi poglądami, spostrzeżeniami, przeżyciami związanymi z naszymi ukochanymi motocyklami i wiedzą na ich temat - to się może nawet opłacać. Co rok honorujemy naszych współredaktorów pięcioma bezpłatnymi rocznikami za najciekawsze materiały: własne teksty, tłumaczenia obcojęzycznych publikacji, rysunki, zdjęcia... Czekamy na Wasze reportaże ze zlotów, wspomnienia z wakacyjnych wędrówek, opisy przygód, awarii na trasach i zmagań z nimi, dane maszyn, usprawnień, zdobytych doświadczeń przy restaurowaniu zabytkowych motocykli. Tym naprawdę warto się z przyjaciółmi podzielić a przy okazji wygrać jeden z bezpłatnych roczników na następny rok! Co słychać (w PRM i nie tylko)?: Serwis opracowali Krystyna Jusis, Piotr Czech i Paweł Danecki a w nim: Bazarowe spotkania działaczy. Podczas każdego Moto-Weteran-Bazaru w Łodzi, stoisko redakcji naszego biuletynu jest jednocześnie punktem konsultacyjnym PRM i miejscem spotkań przedstawicieli poszczególnych klubów. Tym razem opisujemy, co działo się tam w sobotę 15 stycznia b.r. Legitymacje PRM czekają. Jak wiadomo klubom należącym do PRM przysługują imienne legitymacje dla członków. Kartoniki te umożliwią otrzymanie ulgi we wpisowym na większości imprez z oficjalnego kalendarza Polskiego Ruchu Motocyklowego. A ulgi te są znaczące - sięgają nawet 20% ceny dla osób do lat 50-ciu a starszym przysługuje wjazd darmowy. Sekretariat RK PRM właśnie przystąpił do wydawania klubom naklejek uaktualniających legitymacje na bieżący rok. Przypominamy o składkach. Na dzień oddania do druku tego numeru, składki w PRM uregulowało 13 klubów na 17, będących aktualnie na liście członków. Termin upływa 24 kwietnia (Rozpoczęcie Sezonu PRM) i po tym dniu Rada Koordynacyjna zawiesi członkostwo zalegających klubów. Iławski „Boxer” z problemem kadrowym. Kol. Tadeusz Wnuk - główny animator działań i prawdziwa klubowa „lokomotywa” - chce zrezygnować z funkcji prezesa. Niepokoi nas, co stanie się z tym klubem i zlotem motocykli zabytkowych w Iławie, od lat najlepszym zlotem weterańskim w PRM-ie. Jego dziesiąta, jubileuszowa, edycja była przewidziana na ten rok. Nasza redakcja i cała RK PRM jednym chórem wołają: TADEUSZU NIE ODPUSZCZAJ!!! Pożegnaliśmy 3 kluby. Rada Koordynacyjna, realizując uchwałę XXVIII Kongresu skreśliła z listy członków PRM kluby, które nie opłaciły składki na 2004 rok. Dotyczy to następujących klubów „Rajd Motocyklowy Szlakiem Walk nad Bzurą” - Kutno, „Dystans 99” - Kuźnica Stara i „Wehikuł” – Leżajsk. Szkoda, że musimy się rozstać w takim stylu. Witamy nowe kluby członkowskie PRM. Akces do Polskiego Ruchu Motocyklowego zgłosiły dwie organizacje: Klub Motocyklowy LZS „Rokita” z Rokitnicy k. Łasku (woj. Łódzkie) i „Wielkopolscy Fani Motocykli” (w skrócie „WFM”) ze Słupcy (woj. Wielkopolskie). Pierwszy jest kołem-sekcją LZS-u a drugi stowarzyszeniem zwykłym. Przedstawiamy informacje o działalności i namiary kontaktowe. „Automobilista bardzo pomógł”. W numerze 2/2005 miesięcznika „Automobilista” ukazała się bardzo sympatyczna notatka, pt. „MMH jest już pełnoletni”. Redaktor naczelny - kol. Jerzy Kossowski określił nasze wydawnictwo słowami: „skromne pod względem edytorskim, jednakże jego wartość merytoryczna jest naprawdę znakomita i warta polecenia”. Miły i bardzo praktyczny prezent na „18-kę”. Dowartościował nas, docenił to co robimy i przyniósł znaczny wzrost zainteresowania prenumeratą biuletynu. Przyjaciół poznaje się w biedzie - serdecznie dziękujemy. W Rychłocicach boją się motocyklistów? Klub „Mały Przedmuch” z Konopnicy (woj. Łódzkie), miał reaktywować po dwóch latach „Rajd Nadwarciański Motocykli Zabytkowych”. Tradycyjnie, motocykliści mieli spotkać się w ośrodku z domkami kempingowymi w parku przy pałacu w Rychłocicach. Niestety, nowy zarządca majątku nie wyraził chęci na goszczenie tam motocyklistów. Może uda się znaleźć inną bazę i rajd się odbędzie. Póki co, w tym numerze podajemy tylko namiar na organizatorów, gdzie można będzie zasięgnąć wszelkich informacji. „Cruiser” – Szczecin: W cyklu przedstawiającym kluby Polskiego Ruchu Motocyklowego tym razem prezentujemy klub ze stolicy Pomorza Zachodniego. Uprawiają turystykę na motocyklach, spotykają się we własnym pubie i organizują doskonałe imprezy - zapraszają wszystkich na VII Święto Junaka. Historia klubu, współczesność i zamierzenia na przyszłość. Znakomity tekst pióra kol. Jerzego Ronki i zdjęcia z archiwum klubu. Motocykle FN - produkcja uboczna?: Oficjalna historia narodowej belgijskiej fabryki broni Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (znanej pod skrótem „FN”) rozpoczęła się 8 grudnia 1888 roku. Wkrótce spółka stała się największym producentem broni strzeleckiej nie tylko w Belgii, ale i na świecie. W halach produkcyjnych w Herstalu koło Liege powstawały jednak nie tylko karabiny, pistolety, broń maszynowa, armaty, broń myśliwska, sportowa i amunicja wszelkiego rodzaju, ale też rowery, motocykle, samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki półgąsienicowe, trolejbusy oraz cywilna mechanika precyzyjna (np. maszyny do pisania). Historię powstawania i produkcji motocykli FN na tle głównej działalności firmy opracował dla naszych czytelników Piotr „Besa” Czech. Wiele znakomitych historycznych fotografii, mało znanych faktów i sportowych osiągnięć z FN-ami w roli głównej. Część pierwsza historii firmy - do połowy lat 30-tych ub. wieku. Regulamin Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych ’2005: Pełen tekst regulacji obowiązującej w tegorocznej „karuzeli” imprez pod egidą Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM. Co nam się nie podoba w MPPZ? Kilka spraw; generalnie zaś to, że przy opracowywaniu tego regulaminu nie pytano nawet motocyklistów o zdanie i nie uwzględniono naszych postulatów. Zapraszamy do lektury tych wszystkich, których ten regulamin dotyczy a szczególnie „Panów z GKPZ PZM”. Spacer brzegiem Bałtyku czyli głosujcie na mnie: Reportaż z wyjazdu zabytkowym MW750 na Litwę i Łotwę. Autor, Konrad Dobrzyński, jest mocnym filarem redakcyjnym witryny internetowej MOTORMANIA.PL ze Słupska. Fajne fotografie i znakomity, poznawczy tekst. Z wesołą, ale niezwykle trafną, puentą. FN 350 modele M70 Touring i Touring Luxe: W cyklu „Motocykle zabytkowe, bardziej i mniej znane” tym razem o najpopularniejszym chyba FN-ie z lat 1927-37. Opracowanie Piotra „Besy” Czecha, na podstawie m.in. oryginalnej instrukcji z 1931 r. Szczegółowy opis konstrukcji, fotografie historyczne i współczesne. Kto z nami dookoła świata? Kolega Wojtek Iłkiewicz jest znany w środowisku polskich podróżników motocyklowych. Najpierw był uczestnikiem pierwszego Rajdu Katyńskiego. W następnym roku wraz z dwojgiem kolegów z tego rajdu – ks. Zbyszkiem Sareło i Rafałem Majdowskim, pojechał nad Bajkał (przez 40 dni zrobili 19 tys. km). W 2003 roku znowu były podróże motocyklem po krajach nadbałtyckich, Rosji, Ukrainie, Rumunii i Bułgarii. W zeszłym roku zorganizował z Jurkiem Kirszakiem wyprawę pod Monte Cassino w 60-lecie bitwy (patrz reportaż w MMH 5/2004) a w sumie w 2004 r. z żoną, Gosią, na tylnym siodełku nawinął na koła swojego BMW R1150GS aż 33 tys. km. Podróżowali m.in. po Gruzji, Armenii, Kosowie i Albanii. W tym roku jadą w podróż dookoła świata i ... zapraszają do tego innych poważnych i odważnych. Start wyprawy ma nastąpić 5 czerwca spod pałacu w Kurozwękach. Opracowali trasę przez Syberię do Władywostoku i dalej przez Alaskę, Kanadę, Stany Zjednoczone, Meksyk, Amerykę Środkową i Południową. Powrót w przyszłym roku przez północną Afrykę i południe Europy. Zapraszają do towarzyszenia im choćby na krótkich fragmentach trasy. Motocykle FN – przegląd modeli: Motocykle stanowiły tylko fragment oferty handlowej tej belgijskiej narodowej fabryki broni. Ale był to fragment o dużym znaczeniu, zarówno dla wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa, jak i dla jego wizerunku na rynku produktów do użytku cywilnego. Najwyższa jakość była zawsze priorytetem dla tej firmy a dziś litery FN na baku są powodem do dumy ich właścicieli. Paweł Danecki opracował podstawowe dane, z ilością wyprodukowanych egzemplarzy i ze zdjęciami ułatwiającymi identyfikację - cała produkcja motocykli od 1902 do 1965 roku. Pomagajmy sobie: Czytelnicy pytają - redakcja odpowiada. Niestety, na pytanie dotyczące bardzo rzadko spotykanego wózka bocznego nie udało się nam jednoznacznie odpowiedzieć. Prosimy więc o pomoc czytelników. W tym samym dziale szereg drobnych ogłoszeń – dla prenumeratorów są one bezpłatne. Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dziewiąty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. Imprezy’2005: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, rajdy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych oraz inne imprezy polecane przez redakcję. Uaktualnione 31 marca 2005. Humor bez wiz i dewiz: Tym razem kilka wesołych obrazków i wierszyk pod wspólnym hasłem „Nareszcie wiosna, Panowie i Panie!” |
![]() |
![]() |