![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Od redakcji: Witamy w drugim numerze 18-go rocznika, którego tematem wiodącym są motocykle do jazdy w trudnym terenie, ze szczególnym uwzględnieniem brytyjskiej marki Greeves. Zaproszenia na pierwsze imprezy '2004: Rozpoczęcie Sezonu Polskiego Ruchu Motocyklowego na Jasnej Górze w Częstochowie, zostało pomyślane jako impreza cykliczna - odbywająca się co roku, zawsze w ostatnią niedzielę kwietnia. Jedziemy do Maryi, Matki Najświętszej, Królowej Polski, by pokłonić się, podziękować za wszystkie łaski, którymi nas obdarza codziennie oraz prosić o dalszą opiekę w nadchodzącym sezonie motocyklowym. Rozpoczęcie sezonu Okręgowej Komisji Pojazdów Zabytkowych ZO PZM w Łodzi to impreza dla zabytkowych samochodów i motocykli o najwyższym stopniu oryginalności i najwyższej klasie odrestaurowania. Aby wziąć udział, trzeba skontaktować się z Prezydentem Ruchu - Tomkiem Motylewskim jtm@motyle.homeip.net i uzgodnić swój udział (impreza jest bezpłatna - sponsorowana w całości przez władze Radomska). Dobrze czy nie? Ocena imprez sezonu 2003: Od kilku lat w każdym drugim numerze rocznika MMH przedstawiamy ranking organizatorów imprez motocyklowych. Ocenie (wg tzw. szkolnej skali ocen - od 5 do 1) poddawane jest 10 składników każdej imprezy: zaproszenia, oznakowanie dojazdu, lokalizacja, warunki sanitarne, adekwatność wpisowego do świadczeń, program, bezpieczeństwo, praca organizatora, pomoc techniczna oraz atrakcyjność nagród. Ostateczna ocena imprezy jest średnią arytmetyczną ocen składowych. Organizatorzy lepiej ocenionych imprez notują znaczny wzrost frekwencji i na odwrót, najsłabsze zloty tracą popularność. Jak to wypadło tym razem? Zapraszamy do lektury... Greeves - skończona historia z ... ciągiem dalszym: Zacząć tę historię trzeba by przysłowiem "Potrzeba matką wynalazku", które odnieść można do motorowego wózka inwalidzkiego, który Bert Greeves skonstruował dla sparaliżowanego kuzyna, Derry'ego Preston-Cobb'a. Eksperyment się udał i obaj otworzyli warsztat produkujący silnikowe pojazdy inwalidzkie. Motocykle pojawiły się w ofercie firmy w 1953 r. i przebojem wdarły się na trasy triali i motokrosów. Piotr "Besa" Czech przedstawia dzieje fabryki z Thundersley, jej chwałę i upadek oraz ... reinkarnację po 30-tu latach. Greeves po polsku: Pan Maciej Piątkowski, były mistrz Polski w rajdach motocyklowych, inżynier biura konstrukcyjnego i zawodnik fabryczny WFM, wspomina Greevesa, na którym jeździł. Co z tego miało wyniknąć dla polskiego przemysłu motocyklowego a co faktycznie wynikło? Dowiecie się z arcyciekawych zwierzeń tego nestora polskiego motocyklizmu. WFM M16 Tarpan: Motocykl ten miał zastąpić słynną "wuefemkę" M06. Nie zdążył. Odgórna, arbitralna decyzja władz przekreśliła nie tylko ambitne plany konstruktorów, ale też istnienie tej fabryki, tak zasłużonej dla polskiej motoryzacji. Co słychać (w PRM)?: Serwis opracował Paweł Danecki a w nim: Przypominamy o legitymacjach PRM. Sekretariat Rady Koordynacyjnej PRM przystąpił do uaktualniania legitymacji członkowskich. Przygotowano nalepki przedłużające ich ważność na rok 2004. Jak wiemy, legitymacje te upoważniają właścicieli do ulg we wpisowym na imprezach organizowanych przez kluby PRM. A ulgi te są znaczące - sięgają nawet 20% ceny dla osób do lat 50-ciu a starszym przysługuje wjazd darmowy. Składki członkowskie kuleją. Na dzień oddania do druku tego numeru, składki w PRM uregulowało 12 klubów na 19, będących aktualnie na liście członków. Rada Koordynacyjna, z dniem 15 kwietnia, zawiesi w prawach członków zalegające kluby. Witamy nowe kluby członkowskie PRM. Akces do Polskiego Ruchu Motocyklowego zgłosiły cztery organizacje, które dotychczas przyglądały się naszemu porozumieniu, jakim - de facto - jest PRM. Wszystkie one są stowarzyszeniami z osobowością prawną. Teraz przedstawiamy dwa z nich: Tarnowską Konfederację Motocyklistów "WATAHA" i Opolski Klub Motocykli Dawnych "SM". Informacje o działalności i namiary kontaktowe. Dwa turystyczne Greevesy: Wytwórnia Greeves Motor Cycles, Invacar Ltd. mieszcząca się przy Church Road w Thundersley w hrabstwie Essex zawdzięcza swoją międzynarodową sławę głównie motocyklom do trialu i motokrosu. Ale firma produkowała też całkiem zwyczajne motocykle. Charakteryzowały się dość przeciętnymi parametrami technicznymi, ale bardzo porządnym wykonaniem i doskonałym wykończeniem. Popatrzmy zatem na dwa takie "przeciętniaki": modele 25D Fleetwing i Sportsman. Oldtimery i youngtimery: Z jednego krańca w drugi! Z taką refleksją dzieli się z czytelnikami Piotr "Besa" Czech, po przestudiowaniu aktualnego regulaminu Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Po zeszłorocznych, bardzo surowych kryteriach, dopuszczających do startu w mistrzostwach tylko co najmniej 30-letnie oldtimery, mamy dużą liberalizację - zezwolono na start pojazdów wyprodukowanych do końca 1981 roku. Zapraszamy do dyskusji po przeczytaniu tych wynurzeń... Regulamin Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych: Pełen tekst regulacji obowiązujących w tegorocznej "karuzeli" imprez pod egidą Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM. Dobrze, że wrócił!: W maju 2000 r., po 31 latach, Greeves Anglian wrócił na rynek. Szef nowego Greevesa, Richard Deal, połączył siły z trzykrotnym Mistrzem Europy w trialach, Donem Smithem, aby wypromować nowy klasyczny motocykl do trialu. Gerard Kane z redakcji "The Classic Motor Cycle" przetestował pierwszą z maszyn, która zjechała ze stanowisk montażowych nowej wytwórni. Tłumaczył Piotr "Besa" Czech. Zdjęcia Terry Clark. Don Smith - robi to w swoim stylu: Don R. Smith był mistrzem w trialu, motokrosie, wyścigach na żużlu, w rowerowym speedwayu, zarówno jako zawodnik tych dziedzin sportu jak i inżynier ich rozwoju. Jego fani podziwiali go jednak głównie za to, że był po prostu ... "DR". Richard Rosenthal z redakcji "The Classic Motor Cycle" rozmawia z "człowiekiem z papierosem", który dzięki uporowi i wytężonej pracy dominował w każdej z tych dziedzin. Znakomicie zarysowana sylwetka trzykrotnego Mistrza Europy w trialach i, przez dłuższy okres, fabrycznego kierowcy Greevesa. Wiele, wspaniałych, historycznych fotografii. Tłumaczył Janusz Jusis. Pytania i odpowiedzi: Niskie czy wysokie przełożenia w skrzyni?: W materiałach brytyjskich omawiających motocykle rajdowe często występuje określenie "low first (second, third) gear" Czy chodzi tu o niską wartość liczbową przełożenia, czy o niską szybkość? Odpowiedzi udzielił pan Andrzej Kwiatkowski, b. Mistrz Polski w rajdach motocyklowych, znakomity fachowiec i autora książki "Technika wyczynowej jazdy motocyklem". Brytyjska specjalność: Skąd wzięła się nazwa trial? Dlaczego mówi się, że ojczyzną trialu jest Anglia? Jaka jest różnica między trialami i motokrosami? Co oznaczają skróty ISDT, SSDT? Dlaczego jest taka duża różnica w czasie trwania imprez terenowych: od pół-dniowych po tygodniowe maratony? Jaka jest historia tych imprez i jakie one mają znaczenie w sporcie "off road"? Na te i podobne pytania odpowiedział nasz redakcyjny kolega Paweł Danecki. AJS 49/18C kontra BSA Gold Star: "Cały praktycznie okres mojego sportu motocyklowego miał miejsce w okresie panowania i upadku angielskich motocykli. Co więcej, byłem aktywnie zaangażowany w sport głównie właśnie na najbardziej typowych - i renomowanych - ich modelach." Tak oto pan Andrzej Kwiatkowski rozpoczyna opowieść o swoich motocyklach. Jak wypadło to porównanie? Zapraszamy do lektury... Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH rozpoczął cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Trzeci odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. Ten sam film: "Jechałem już 5 godzin i cienie zaczynały być coraz dłuższe. Stanąłem na malej stacji benzynowej, aby nakarmić swoje zwierzę. Podszedł do mnie młody koleś, cały obwieszony rożnymi paciorkami, dzwoneczkami i masą kolorowych znaczków. Poprosił o trochę kasy, na jedzenie, piwko itd. Powiedziałem, że szukam jakiegoś miejsca na nocleg. Spojrzał mi w oczy a jego twarz rozjaśnił szeroki uśmiech. Jedz ze mną! (...) Dziewczyny tańczyły, bębniąc w tamburiny w takt muzyki. Poczułem, że kreci mi się w głowie... to byli The Doors. Usiadłem i uśmiechnąłem się sam do siebie, bo wiem, dokładnie wiem, że ten film już widziałem..." Grzegorz Baraniecki z Jeleniej Góry przysłał nam relację z wakacji w Stanach. Kalendarz imprez: Jak zawsze zamieszczamy najbardziej aktualne terminarze imprez PRM, Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i innych dobrych i polecanych imprez. Humor bez wiz i dewiz: "W teren!" Tym razem kilka wesołych obrazków związanych z motocyklowym sportem "off road". |
![]() |
![]() |