![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 1/2023 (215)
OD REDAKCJI: Już po raz 215-ty witamy się z Wami w nowym numerze i po raz 37-my w nowym roczniku. Na wstępie mamy dla Was najlepsze noworoczne życzenia: dobrego zdrowia i spełnienia marzeń. Dzięki ratunkowej dotacji z PZM, z poparciem Kolegi Prezesa ZG - Pana Michała Sikory, udało się nam zamknąć „na zero” finanse redakcji w 2022 roku. Jednak inflacja nadal spędza sen z naszych powiek. Musieliśmy podnieść składkę członkowską i cenę rocznika 2023. Skalkulowaliśmy je na poziomie minimum, na kwotę 150 zł, co daje 25 zł za egzemplarz. Czy starczy na cały rocznik? Miejmy nadzieję. NARADA ŚRODOWISKOWA POJ. ZAB. PZM: Tym razem nieco wcześniej, bo już 26 listopada 2022 r., w hotelu „Lamberton” w Ołtarzewie k. Warszawy odbyła się doroczna Narada Środowiskowa Miłośników Pojazdów Zabytkowych zrzeszonych w klubach PZM. Właściwie to były trzy oddzielne narady, bo w swoim gronie spotkali się działacze samochodów zabytkowych, działacze historycznych rajdów na regularność i działacze środowiska motocykli zabytkowych. Na motocyklową naradę przyjechali reprezentanci z 10-ciu klubów. Stowarzyszenie „Motocykl Moje Hobby” reprezentował na naradzie tylko kol. Waldek Drabik. Przygotował on dla naszych czytelników dość szczegółowe sprawozdanie z tego zebrania, które zamieściliśmy w tym numerze. (NIE) TYLKO DLA ODWAŻNYCH: „Dla kierowców o mocnych nerwach postanowiliśmy produkować mocne, trójkonne motocykle, które są wprawdzie bardzo szybkie, ale można nimi jeździć również pomału.” Wspominana w reklamach szybkość nie była tylko chwytem marketingowym NSU. Firma ta, już w 1901 r., jako jedna z pierwszych w Niemczech, rozpoczęła ekspansję w dziedzinie jednośladowej motoryzacji. Pierwsza część obszernego opracowania o historii firmy (do 1945 r.) autorstwa kol. Piotra „Besy” Czecha. Historyczne zdjęcia, dane i szczegóły techniczne, ciekawostki... ZABYTEK - NSU 601 OSL WH: Motocykl zabytkowy, który opisujemy dokładniej w tym numerze biuletynu to NSU 601 OSL WH. Z taśm montażowych fabryki w Neckarsulm zjechało ok. 4900 tysięcy motocykli NSU 601 OSL (razem - cywilnych i wojskowych) a około 3000 tych maszyn wysłano na wojnę. Twórcą całej serii OS/OSL (200, 350, 500 i 600 ccm) był Walter William Moore - Anglik pracujący w latach 1929-39 na stanowisku głównego konstruktora i szefa produkcji NSU. Modele nosiły znamiona konstrukcji angielskiej - wiele szczegółów konstrukcyjnych rozwiązano „po wyspiarsku”. Kol. Mariusz „Bandzior” Dębski z Torunia jest szczęśliwym posiadaczem NSU 601 OSL WH z wózkiem bocznym i dla naszych czytelników opracował zarys historii tego modelu, dokładny opis konstrukcji, szczegółowe dane techniczne, wykaz literatury i linki na najlepsze strony internetowe, traktujące o tym modelu. Artykuł został zilustrowany m.in. zdjęciami jego maszyny. MOTOCYKLE W KRZYŻACKIM ZAMKU: Deutsches Zweirad- und NSU-Museum (Niemieckie Muzeum Dwukołowców i NSU) jest najstarszym muzeum motocykli w Niemczech. Zostało otwarte w 1956 roku, a idea jego lokalizacji właśnie w Neckarsulm była oczywista, bo właśnie w tym mieście w Badenii-Wirtembergii, działała jedna z pierwszych niemieckich fabryk pojazdów dwukołowych, która od 1886 r. produkowała rowery a od 1901 r. także motocykle. Jest tu zdecydowanie największa na świecie kolekcja motocykli NSU. Muzealne eksponaty dobrze dokumentują rozwój techniczny i sportowe osiągnięcia firmy. Można tu obejrzeć m.in. słynne wyścigówki tej marki, od wczesnych lat 30. do lat 50. XX wieku oraz pojazdy, które biły światowe rekordy prędkości. Tekst kol. Piotra „Besy” Czecha o muzeum zilustrowany fotografiami ze stron internetowych tej placówki. Dokładna lokalizacją, namiary kontaktowe i zachęta do odwiedzin. RAJD, KTÓREGO MIAŁO NIE BYĆ: „Przygotowanie tegorocznego XI Rajdu Nocy Listopadowej kolidowało z moimi możliwościami czasowymi - pisał Tomek Sobolewski, komandor imprezy - Dodatkowo, dotychczasowe lokum w Woli Kazubowej odpadło, a brakowało czasu i koncepcji na przeniesienie rajdu w inne okolice. Dlatego dwa tygodnie przed terminem rozesłałem SMS-y z informacją o odwołaniu imprezy. Chwilę potem odezwał się Artur i zaoferował się znaleźć lokum na bazę imprezy i nocleg dla rajdowców. Dwie godziny później miałem konkret: remiza OSP w Woli Czarnyskiej koło Kwiatkowic”. Impreza pięknie się udała, przyjechało 40 uczestników a swoją obszerną relację kol. Tomek zilustrował zdjęciami autorstwa wielu uczestników rajdu. MOTOCYKLE W MUZEACH - NSU „KALOSZ”: Odkąd pamiętam, taka ksywka tych NSU istniała w weterańskiej Polsce od zawsze. Dlaczego? Niektórzy mówią o podobieństwie kształtu silnika tego motocykla do gumowego buta. Hm, może... Przy okazji tematu wiodącego tego numeru kol. Hieronim Denisko opisał dwa motocykle z tej rodziny: 301 T z 1929 roku i 501 TS z 1930 roku. Fotografie obu znalazł na stronie http://zabytkowemotocykleirowery.pl i przy okazji gorąco namawia do odwiedzenia tego internetowego muzeum. ANGLIK NA SAKSACH: Mało było inżynierów konstruktorów, którzy by tak jak Walter Moore konsekwentnie i dokładnie badali w praktyce swoje opracowania. Ta jego zaleta unaoczniła się najbardziej, kiedy jako 40-letni już inżynier, zdecydował się towarzyszyć George’owi Tuckerowi w wyścigu sidecarów podczas Tourist Trophy na wyspie Man w 1924 roku. Tymi słowami słynny jeździec wyścigowy - Tommy Bullus rozpoczął wspomnienia o swoim przyjacielu i szefie, znakomitym brytyjskim konstruktorze motocykli Walterze Moore’ze. Obaj byli Anglikami, ale sławę przyniosła im praca dla niemieckiej firmy NSU. Opowieść przelał na papier Peter Glover a z angielskiego miesięcznika „The Classic Motor Cycle” nr 3/1995 przetłumaczył dla naszych czytelników kol. Paweł Danecki. TRIUMFATORZY MPPZ-M 2022: W dniu 26 listopada ub. r. Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych PZM zorganizowała Zakończenie Sezonu 2022. Podczas uroczystej gali uhonorowano triumfatorów Mistrzostw Polski Poj. Zabytkowych. Na ostatniej stronie tego numeru prezentujemy kilka zdjęć koleżanek i kolegów nagrodzonych w klasach motocyklowych tych Mistrzostw Polski. |
![]() |
![]() |