![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 1/2018 (185)
OD REDAKCJI: Wjeżdżamy w 32. rocznik. Wjeżdżamy na Junaku. Wsiedliśmy nań znów po bez mała 13-tu latach. W numerze 5/2005 odpaliliśmy model M07 (pamiętacie zapewne to łódzkie „wykopalisko” - egzemplarz siódemki z 1958 roku nie używany od wczesnych lat 60-tych). Tym razem wsiadamy na też unikatowy egzemplarz Junaka, ale modelu M10. Unikatowy, bo z pierwszego roku a może nawet z pierwszego miesiąca seryjnej produkcji. CO SŁYCHAĆ W STOWARZYSZENIU „MOTOCYKL MOJE HOBBY”: Dla Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby” miniony rok był rokiem średnio udanym. Przybyło członków - z dniem 31 grudnia ub. roku, w klubie zrzeszonych było 109 osób z całej Polski. Gorzej było pod względem zbilansowania kosztów wydawania biuletynu. Niestety, 31. rocznik pod względem finansów wypadł w redakcji na minusie. Zarząd Główny PZM drastycznie zmniejszył dofinansowanie w 2017 roku. W stosunku do lat poprzednich, dostaliśmy dotację zmniejszoną o 30%, co spowodowało ogromne trudności. Musieliśmy zaoszczędzić na objętości i opłatach pocztowych. Nie mogliśmy wydać pełnych sześciu zeszytów i zdecydowaliśmy połączyć numery 3 i 4 w jeden zeszyt oraz zmniejszyć objętość ostatniego numeru. Co więcej, za druk i wysyłkę numeru 6/2017, musieliśmy zapłacić ze składek członkowskich na rok 2018. Niedobrze! ZMIANA U STERU POLSKIEGO ZWIĄZKU MOTOROWEGO: Od dnia 9 września 2017 r. PZM pracuje pod kierunkiem nowego Prezesa. Pan Andrzej Witkowski, który kierował PZM-otem od 1989 roku, po uzyskaniu uprawnień emerytalnych, złożył rezygnację z funkcji prezesa i członka Zarządu Głównego PZM. Zgodnie ze statutem Związku, funkcję Prezesa objął dotychczasowy Wiceprezes Urzędujący, pan Michał Sikora - kielczanin, który w poprzednich latach był wiceprezesem ds. motocyklowych i przewodniczącym głównej komisji sportu motocyklowego. Redakcja ma nadzieję, że ten motocyklowy rodowód Prezesa przełoży się na bardziej hojne sponsorowanie naszego - motocyklowego przecież pisma - przez Zarząd Główny PZM. MOTOCYKLE W MISTRZOSTWACH POLSKI POJ. ZABYKOWYCH: Naradę środowiskową miłośników pojazdów zabytkowych zrzeszonych w klubach Polskiego Związku Motorowego zwołano na sobotę, 9 grudnia 2017 roku, do hotelu „Groman” w podwarszawskim Sękocinie Starym. Zebranie motocyklistów, z udziałem większości komandorów rund motocyklowych, rozpoczęło się około 9:00, a wieczorem, podczas uroczystej kolacji nagrodzono najlepszych w tegorocznej edycji Mistrzostw Polski Poj. Zabytkowych. Reporterska relacja kol. Piotra „Besy” Czecha (tekst) i kol. Krystyny Jusis (zdjęcia). JUNAK: Słownik języka polskiego PWN podaje dwa znaczenia tego wyrazu: 1 - odważny, dziarski, pełen fantazji młody mężczyzna, chwat, zuch, śmiałek, zawadiaka; 2 - członek młodzieżowych ochotniczych hufców pracy. My, ludzie „zakręceni” na punkcie silnikowych jednośladów, kojarzymy z tym słowem jednak zupełnie inną definicję - dla nas to nade wszystko... produkt Szczecińskiej Fabryki Motocykli. Historia firmy w opracowaniu kol. Piotra „Besy” Czecha. Wiele historycznych zdjęć, danych technicznych, szczegółów konstrukcyjnych i opisów wyczynów sportowych na Junakach. JUNAK A PRZYWÓZKI: Jak wiadomo, konstruktorzy Junaka już w fazie projektu przewidzieli możliwość stosowania do niego wózka bocznego. Na początku lat 50-tych był to pomysł nieco oryginalny, bowiem „zwyczajowo” wózki wiązano z motocyklami pojemności raczej powyżej 500 ccm. Z drugiej strony, duża moc Junaka jak na jego klasę pojemności dawała szansę na normalne funkcjonowanie takiego zaprzęgu. Opracowanie kol. „Jacota” autora strony internetowej junakriders.pl Zdjęcia z tej strony i innych źródeł internetowych oraz z kolekcji kol. Anatola Olaka. POLSKA „B” 2017: Jubileuszowa, X edycja Jesiennego Rajd Motocykli Klasycznych i Zabytkowych „POLSKA B” przeszła do historii 1 października 2017 roku. Uczestników nie odstraszyła formuła z trzema bazami i pojawili się w liczbie, której naprawdę nikt się nie spodziewał - prawie 70 motocykli! Popularyzując świętokrzyskie zakamarki, przez poprzednie 9 lat rajd nigdy nie zawitał do samych Kielc. Tym razem jednak rajdowcy wjechali do stolicy województwa, a temat przewodni zwiedzania miasta związany był z osobą Marszałka Józefa Piłsudskiego. W 2017 r. przypadała 150. rocznica jego urodzin a Kielce były celem pierwszej akcji bojowej I Kompanii Kadrowej Legionów w 1914 roku. Tam i wtedy odradzała się Polska. Sprawozdanie organizatora z danymi imprezy i tabelą wyników rywalizacji - autorstwa kol. Adama Grzegorzewskiego. JUNAK M10 - OPIS TECHNICZNY: Kolejne, tradycyjne i bardzo obszerne opracowanie kol. Pawła Daneckiego - szczegółowy opis techniczny poszczególnych układów: napędowego, zasilającego, nośnego..., rysunki rozwiązań podzespołów, dane, schemat elektryczny, zdjęcia, wykaz literatury i linki internetowe. Słowem - kompendium wiedzy o tym kultowym, polskim motocyklu. MOJA „PIERWSZA EM DZIESIĄTKA”: W cyklu „ Nasze kopytka”, kolega Anatol Olak przedstawia swojego Junaka. Opisywany motocykl jest egzemplarzem z pierwszej serii „10-tek” i został pięknie odrestaurowany przez autora. Posiada kilka unikatowych podzespołów, które nie były już stosowane w późniejszych Junakach. Autor wyjaśnia wiele niuansów i cech konstrukcji, dzieli się uwagami i ilustruje swój tekst zdjęciami zarówno współczesnymi tej maszyny, jak i historycznymi „z epoki”. To bardzo cenne ułatwienie - źródło wiadomości dla odbudowujących Junaki M10 z pierwszych miesięcy produkcji. DYWAGACJE O WARTOŚCI MOTOCYKLI ZABYTKOWYCH CZ. II: Każdy z właścicieli zabytkowych motocykli poświęca mu swój czas, umiejętności i pieniądze. W ten sposób najczęściej podnosi wartość swego egzemplarza. I chociaż wartość sentymentalna dla właściciela jest najważniejsza, to niekoniecznie pokrywa się ona z tą rynkową. Stara prawda mówi, że bardzo często włożone nakłady nigdy się nie zwrócą. Niestety, życie często bywa brutalne i przedmiot otoczony miłością musi zostać spieniężony. Dlatego warto wiedzieć jaka jest cena rynkowa, oraz jakie są tendencje na rynku. Dzięki temu możemy zminimalizować potencjalne straty lub w pełni świadomie szukać motocykla, na którym się nie straci. Druga część pracowania kol. Jerzego Awramiuka. |
![]() |
![]() |