NR 1/2016 (173)

Okładka numeru 1/2016 (173) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

To nasze pierwsze spotkanie w nowym roku. Tradycyjne noworoczne życzenia zabrzmią zapewne banalnie, niemniej je składamy. Życzymy Wam wszystkim: czytelnikom, współpracownikom, sponsorowi ... a także sobie samym, tylko jednego - dobrego zdrowia. Bo wszystko pozostałe jest jego pochodną.

STOWARZYSZENIE MMH – PODSUMOWANIE MINIONEGO ROKU:

Rok 2015 był dla Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby” rokiem udanym. Wydaliśmy 6 treściwych numerów biuletynu, zorganizowaliśmy dwa rajdy: Rajd Ziemi Obiecanej i Rajd Nocy Listopadowej, przybyło też nowych członków. Dzięki temu, że nasza organizacja jest członkiem Polskiego Związku Motorowego, członkowie mogą cieszyć się specjalną zniżką ubezpieczenia OC w PZU od pojazdów zabytkowych (co najmniej 25-letnich). Na przykład posiadacz leciwego motocykla płaci ok. 30 zł rocznie. Oczywiście, członkowie Stowarzyszenia otrzymują jeszcze bez dodatkowych opłat rocznik biuletynu „Motocykl Moje Hobby” i ulgę we wpisowym na rajdach organizowanych przez MMH. Chyba żaden klub nie daje tak dużo w ramach niewysokiej składki członkowskiej. A ludzie potrafią liczyć - na koniec roku w naszym klubie zrzeszonych było 56 osób z całej Polski.

KTM - HISTORII ROZDZIAŁ PIERWSZY:

Był rok 1934. W Warszawie otwarto lotnisko na Okęciu a polscy kryptolodzy odtworzyli pierwszą wersję niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. W Niemczech Reichstag uchwalił ustawę o odbudowie Rzeszy Niemieckiej a Ferdinand Porsche zaprezentował rządowi niemieckiemu projekt Garbusa, inaugurując historię marki Volkswagen. W Austrii, naziści podjęli pierwszą próbę przejęcia władzy i przyłączenia Austrii do Niemiec (zamordowali kanclerza Austrii Engelberta Dollfußa) i - co ważniejsze dla opisywanej tu dziś historii - 25-letni Johann (Hans) Trunkenpolz otworzył w mieście Mattighofen, w Górnej Austrii, warsztat mechaniczny, który stał się zaczątkiem firmy KTM – do dziś istniejącego i najbardziej znanego, austriackiego producenta motocykli. W obszernym opracowaniu historii firmy (pierwszej części - do 1991 r.), pióra kol. Piotra „Besy” Czecha, znajdziecie wiele opisów wyczynów sportowych, historycznych zdjęć, danych technicznych i szczegółów konstrukcyjnych motocykli z logo KTM na baku.

NARADA ŚODOWISKOWA POJAZDÓW ZABYTKOWYCH:

Dn. 5 grudnia 2015 r., w hotelu „Groman” w podwarszawskim Sękocinie Starym, miała miejsce tzw. narada środowiskowa pojazdów zabytkowych PZM. Jak co roku, celem narady było podsumowanie działalności GKPZ, omówienie propozycji zmian w regulaminach, a także przygotowanie projektu kalendarza imprez na 2016 roku. Miała też miejsce gala rozdania nagród w „karuzeli” MPPZ 2015 i Bal Mistrzów. Obszerna relacja kol. Piotra Czecha (tekst) i kol. Krystyny Jusis (zdjęcia) z wykazem uhonorowanych nagrodami w klasyfikacjach motocyklowych.

ZIMĄ NA RÓWNICĘ:

Tegoroczny Zimowy Wjazd na Równicę, zorganizowany został już po raz 11-ty, przez Muzeum „Rdzawe Diamenty” z siedzibą w Ustroniu. Znany w weterańskim środowisku, kol. Grzegorz Mazur vel „Doktor”, pojechał tam Sokołem 600 i dla naszych czytelników przygotował krótką relację z tego, egzotycznego jak na tę porę roku, wydarzenia motocyklowego.

PIĄTA TOMKOWA „NOC LISTOPADOWA”:

Piątek, trzynastego. Żadnego pecha nie było. Tylko trochę chłodnawo i dmuchało. Szurnęło moim zaprzęgiem o pół pasa w bok na wiadukcie pod Rzgowem, ale nic to. Ważne, że nareszcie serwisanci nauczyli mojego zabytkowego Goldaska dobrych manier. W listopadzie! Takiego numeru jeszcze nie było... Otworzyłem sezon na oficjalnym „Zakończeniu Sezonu Stowarzyszenia MMH”! Tymi słowami Kol. Piotr „Besa” Czech rozpoczął relację z bardzo udanej imprezy rajdowej zorganizowanej staraniem kol. Tomka Sobolewskiego. Tym razem pokazał nam szereg zabytkowych dworów i pałaców w południowej części powiatu łódzkiego-wschodniego oraz północnej części powiatu piotrkowskiego. Reportaż zilustrowaliśmy zdjęciami autorstwa kol. Artura Piekarskiego.

MOTOCYKL DLA ... WNUKA „DZIELNEGO WOJAKA”:

W 1955 roku, po została odbudowana „niezawisła, demokratyczna Austria”, która w swojej konstytucji, ogłosiła wieczystą neutralność. Neutralność nie oznaczała jednak bezbronności. Wojsko było potrzebne do strzeżenia granic, wsparcia w sytuacjach kryzysowych, ... po prostu – jak każde normalne państwo – Austria musiała mieć siły zbrojne. A te potrzebowały nowoczesnych środków transportu... Także motocykli. Kol. Paweł Danecki w kolejnym artykule z cyklu „ Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane” przedstawia dwa modele zakontraktowane przez armię austriacką w firmie KTM: R-150 i R-150 Mustang. Szczegółowy opis techniczny, schemat elektryki, zdjęcia, rysunki, wykaz literatury... Kompendium wiedzy o tych modelach.

TAJEMNICZA POLSKA MARKA:

Od naszego czytelnika, kol. Miłosza Sobolewskiego z Warszawy dostaliśmy skan ciekawego zdjęcia z jego rodzinnego albumu. Jest na nim prababcia Miłosza, siedząca na motocyklu „Orzeł”. Problem polega na tym, że jest to marka zupełnie nieznana...

JOHN PENTON:

John Penton był jedną z najbardziej wpływowych postaci w historii terenowego sportu motocyklowego w Ameryce lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Był znakomitym zawodnikiem, mistrzem krajowym USA, dealerem motocyklowym i biznesmenem który wprowadził legendarną markę motocykli terenowych sygnowaną swoim własnym nazwiskiem. Tysiące zawodników off-road nauczyło się jeździć na Pentonach. To właśnie dzięki niemu firma KTM, która budowała dla niego te motocykle, jest dziś największym producentem maszyn terenowych na świecie.

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję. Jest uaktualniany specjalnie do każdego numeru biuletynu.

POMAGAJMY SOBIE:

Ogłoszenia drobne - nasi prenumeratorzy zamieszczają je za darmo.

JAK TO W RODZINIE:

W cyklu „Humor bez wiz i dewiz”, kilka wesołych rysunków Jerry’ego Kinga na temat rodzinnych sytuacji motocyklistów.






on line >