NR 1/2014 (161)

Okładka numeru 1/2014 (161) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI

Właśnie wjeżdżamy z Wami w kolejny rocznik. Dwudziesty ósmy! Przed nami kolejne wyzwania – wcale nie łatwiejsze w dobie pięknych książek i internetu. Kiedyś mówiono, że papier jest cierpliwy i napisać można wszystko. Internet okazał się jeszcze bardziej podatny na grafomańskie wypociny. Łatwość publikowania w sieci spowodowała zalew informacjami na każdy temat – także o zabytkowych motocyklach. No i powstał taki śmietnik, że aby znaleźć potrzebną informację, czy ciekawą fotografię trzeba przerzucić „tony” stron internetowych. Naprawdę przypomina to ... poszukiwanie złota albo diamentów. Brnąc dalej w jubilerskie porównania, dodamy, że znaleziony diament trzeba jeszcze poddać obróbce. Tę pracę wykonuje u nas bardzo nieliczne, bo liczące – w porywach – trzy osoby, grono redakcyjne. Czy z tego szlifowania wychodzą nam brylanty, musicie już oceniać sami.

ŚP. WOJTEK RECŁAW:

Dn. 5 stycznia br. odjechał od nas nagle kol. Wojtek Recław - znakomity motocyklista, mechanik, kolekcjoner zabytków motoryzacji i były zawodnik mistrzostw Polski samochodów terenowych a przede wszystkim dobry człowiek. Kol. Piotr „Besa” Czech wspomina przyjaciela, jednego z szóstki założycieli łódzkiego klubu „Number One”.

JESIENNY KONGRES:

Zgodnie z tradycją PRM-u, kluby zrzeszone w stowarzyszeniu spotykają się dwa razy w roku na kongresach-obradach. Jesienny Kongres PRM-u odbył się w „Zajeździe Rozdroże” w Nieborowie w dniach 8-9 listopada ubiegłego roku. Publikujemy krótkie sprawozdanie kol. Bożeny „Bogny” Stróżyk, zilustrowane fotkami kol. Mariusza Reczulskiego.

ULGOWE OC DLA ZABYTKÓW:

Pojawiły się sygnały, że składki OC za zabytkowe pojazdy w PZU drastycznie poszły w górę. Okazało się to nieprawdą a wina leży po stronie komputerowego systemu naliczania opłaty. Program zostanie szybko poprawiony, tak aby uwzględniał 70% zniżki dla posiadaczy pojazdów zabytkowych zrzeszonych w klubach PZM. Trzeba przyznać, iż PZU jest jedyną firmą ubezpieczeniową w kraju posiadającą tak atrakcyjną dla nas ofertę. Przy okazji dodamy, że członkowie Stowarzyszenia „Motocykl Moje Hobby” oprócz biuletynu otrzymują tę zniżkę w ramach składki członkowskiej.

INDIAN Z BERLINA:

Czy jeśli coś wygląda jak Indian, jeździ jak Indian i brzmi jak Indian, to musi być Indianem? Nie koniecznie. Może to być też na przykład motocykl, budowany w latach 20-tych ub. wieku przez spółkę założoną przez profesora Maxa Bernhardta w Berlinie. W czasach pionierów motoryzacji, kopiowanie sprawdzonych konstrukcji było dość popularne. Historię firmy produkującej motocykle Mabeco - niemieckie klony Scouta 600 i 750 ccm, opracował kol. Piotr „Besa” Czech. Wiele historycznych fotografii i rysunków z literatury fabrycznej.

FASCYNACJA SUKCESEM:

Jeśli jakąś kobietę można nazwać, pasującym raczej tylko do mężczyzn, określeniem „Superman”, to na pewno będzie to uzasadnione w odniesieniu do Ilse Thouret. Ta niemiecka sportsmenka zwróciła na siebie uwagę kierownictwa DKW, kiedy w 1932 roku wygrała wyścig sidecarów w klasie 750 w Heidelbergu na swoim prywatnym zaprzęgu DKW 600 ccm. Wkrótce została ich fabrycznym kierowcą, specjalizując się w wytrzymałościowych rajdach terenowych. Rys biograficzny tej fascynującej kobiety w opracowaniu kol. Pawła Daneckiego nie zmieścił się w MMH 6/2013, ale zainspirował redakcję do głównego tematu obecnego numeru. Ilse Thouret swoją karierę zawodniczki motocyklowej zaczynała właśnie od startów na Mabeco.

MOTOCYKLE-LEGENDY II WOJNY ŚWIATOWEJ - EDYCJA IV:

Trzy poprzednie edycje tej imprezy pokazały, że jest ona potrzebna. Dla nas, uczestników, jest zawsze nietuzinkowym spotkaniem w gronie miłośników zabytkowych motocykli i pozytywnym przeżyciem -turystyczno-krajoznawczym. Dla widzów z zewnątrz, mieszkańców i turystów, jest - niezwykle atrakcyjną patriotyczno wizualnie - żywą lekcją historii. Dla lokalnych władz, współpracujących z organizatorem - pozytywną wizytówką miejscowości, pokazywaną później przez dłuższy czas w prasie, w internecie i w innych mediach. Obszerny reportaż kol. Piotra „Besy” Czecha. Zdjęcia: „Besa”, Piotr Giergielewicz, Przemek Piotrowski oraz archiwum redakcji.

POLSKA B - CZYLI PIERWSZY RAJD KUBY:

Na rajdy często zabieram dzieci. Tym razem pojawiła się nowa możliwość – Kuba pojedzie na swoim motocyklu. Mój najstarszy syn ma 16 lat (piękny wiek) i aktualnie robi prawo jazdy kat A1. Zdecydowaliśmy, że pojedzie chińczykiem, Benzerem zmotanym do 80 ccm. Pozwala to pędzić tym mopedem 75 km/h i przyzwoicie przyspieszać. Ja, żeby bezstresowo jechać, postawiłem na Japonię, Hondę CB 125T z 86 roku. Relację z tej kultowej imprezy przysłał kol. Bogdana Bartczaka.

PIERWSZY CIESZYŃSKI RAJD MOTO-ZABYTKÓW:

„Pierwszy Cieszyński Rajd Motocykli Zabytkowych im. płk. Karola Gwido Langera” odbył się w niedzielę 22 września na Śląsku Cieszyńskim i w samym Cieszynie. Frekwencja i opinie uczestników świadczyły, że był potrzebny i bardzo udany. Relacja samego organizatora – klubu „Klamot”, będącego sekcją pojazdów zabytkowych Automobilklubu Cieszyńskiego.

POSTSCRIPTUM DO SEZONU:

Późna jesień to dla większości motocyklistów koniec sezonu. Nasze rumaki odstawiamy do garażów, na wieszakach umieszczamy kurtki, kaski i rękawice. W końcu temperatury w okolicach kilku stopni Celsjusza, powszechnie obecne mgły i deszcze nie zachęcają do aktywności. Ale jest grupka ludzi na Podlasiu, która na przekór jesiennej porze roku i niezbyt miłym warunkom pogodowym, poznaje nowe okolice naszej zielonej krainy. Kol. Jurek Awramiuk dzieli się wrażeniami z późnojesiennych turystycznych wojaży moto-zabytkami po Białostocczyźnie.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI:

Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Pięćdziesiąty drugi odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

KALENDARZ IMPREZ:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję - w tym także rund Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu.

DO SIEGO ROKU!:

Wszystkim czytelnikom, sympatykom, współpracownikom i sponsorom życzymy spełnienia marzeń w Nowym Roku !!!






on line >