![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() Strona główna ![]() "Motocykl Moje Hobby" ![]() Kalendarz Imprez ![]() POLSKI RUCH MOTOCYKLOWY ![]() Sylwetki ![]() Imprezy i Wojaże ![]() Stowarzyszenie ![]() Linki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NR 1/2010 (137) ![]() OD REDAKCJI: Witamy w 24-tym roczniku. Na wstępie mamy najserdeczniejsze życzenia noworoczne dla naszych czytelników, współpracowników i sponsorów: Przede wszystkim życzymy Wam spełnienia marzeń - nawet tych najskrytszych. Pogody ducha i tej zwyczajnej, meteorologicznej. Niech asfalty na Waszych motocyklowych trasach będą zawsze suche, krajobrazy cudne, winkle ekscytujące, ale szybkość bezpieczna a maszyny bezawaryjne. Paliwo niech nie drożeje, a olej niech zawsze będzie obecny w Waszych silnikach i ... w głowach. Bez żadnych wycieków! Słowem: DO SIEGO ROKU! LAMBRETTA STORIA: W połowie lat 50-tych zamożność społeczeństw zachodnich wzrosła już na tyle, że prosty i tani skuter przestał być marzeniem milionów. Zainteresowanie dotychczasowych i potencjalnych klientów przesuwało się powoli w stronę małolitrażowego samochodu. Firma Innocenti, będąca w tym czasie największym producentem skuterów na świecie, musiała zmierzyć się z tym problemem. Produkowane ciągle Lambrettki musiały ewoluować - i technicznie, i stylistycznie. Druga część historii firmy, autorstwa kol. Piotra "Besy" Czecha. Szczegóły konstrukcyjne kolejnych modeli, ciekawostki, wiele historycznych fotografii... INNOCENTI TO NIE TYLKO LAMBRETTA: W 1959 roku firma Innocenti, Societa Generale per L`Industria la Metallurgica e Meccanica, wobec wzrostu popytu na tanie samochody, postanowiła zaistnieć też na rynku automobilowym. Wcześniej firma produkowała już niektóre części samochodowe - np. wytłoczki dla Alfy-Romeo, Fiata, Lancii, VW, i innych. Nie mając jednak wcześniejszych doświadczeń w produkcji całych aut, w 1959 r. zawarła porozumienie licencyjne z British Motor Corporation, na mocy którego w listopadzie 1960 roku z fabryki przy Via Pittera w Mediolanie wyjechał pierwszy samochód ze znakiem Innocenti na nadwoziu. Krótka prezentacja dokonań firmy w tym sektorze działalności. SKANDYNAWSKIE WAKACJE: Wypaliło dzięki szwedzko-fińskiej kooperacji i naszemu zarządowi - pierwsi wymyślili imprezy na północy a drudzy zgodzili się na zamianę terminów zlotów. Przy takiej konfiguracji, mógł być tylko jeden słuszny pomysł - zaliczyć dwa: szwedzki w Pitea i (tydzień później) fiński w Inari. A między nimi Lofotty i Nordkapp. W cyklu "Motocyklowe wojaże" publikujemy obszerny reportaż kol. Marcina Dańko z wyprawy polskich goldwingowców na daleką północ Europy. KOSMICZNA LAMBRETTA: Vega była jednym ze skuterów wagi lekkiej typoszeregu Luna, ostatniej serii Lambrettek, zaprojektowanej w mediolańskiej wytwórni a mającej wyznaczać skuterową modę na lata 70-te dwudziestego wieku. Tekst Mike'a Webstera z książki "Classic Scooters. Tłumaczył kol. Hieronim Denisko. POLICYJNE LAMBRETTKI: Ciekawostka! Przeglądając internetowe zasoby na temat Lambrettek, nasz redakcyjny kolega - Paweł Danecki natknął się na ciekawy skan notatki prasowej z jakiejś amerykańskiej gazety z połowy lat 70-tych ubiegłego wieku. Paweł przetłumaczył ten materiał dla naszych Czytelników. Okazuje się, że duża partia skuterów tej marki została zakupiona przez New York Police Department. Nowojorscy policjanci bardzo chwalili sobie te pojazdy. LAMBRETTKI 125LI, 150LI i 175TV SERII II: W połowie lat 50-tych zespół inżynierów fabryki Innocenti Societa Generale L'industria Metallurgica e Meccanica przy Via Pitteri 81 w Mediolanie, pod kierownictwem głównego konstruktora, inż. Pierluigi Torrego, rozpoczął prace nad nową generacją skuterów typoszeregu LI / TV. "Kopa na rozpęd" - jak mawiała pewna dama, znana na salonach Warszawy - dała im konkurencja, wypuszczając w 1955 roku Vespę 150 GS. Dokładny opis techniczny tych modeli Lambrettek, dużo użytkowych informacji, ilustracji i danych w opracowaniu kol. Pawła Daneckiego. DUŻE LAMBTRETTKI: Lambrettki szeregu LI / TV serii III pojawiły się w ofercie mediolańskiej fabryki Innocenti w grudniu 1961 roku, najpierw pod postacią modelu 125 LI Series III. W styczniu 1962 zaproponowano w tej serii 150-kę a w marcu 1962 - 175-kę TV Series III, która w kwietniu 1963 r. doczekała się jeszcze bardziej "puszystej" siostry - 200-ki, pod postacią modelu 200 TV, sprzedawanej też pod nazwą GT (Gran Turismo). Te dwa ostatnie, duże skutery prezentuje dla czytelników kol. Paweł Danecki. Dokładny opis tych modeli Lambrettek, dużo użytkowych informacji, ilustracji i danych technicznych. NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Trzydziesty ósmy odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem. IMPREZY 2010: Kalendarz imprez polecanych przez redakcję - w tym także rund Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu. KOCHAMY SKUTERY: Kilka obrazków w tradycyjnym cyklu z ostatniej strony "Na wesoło". |
![]() |
![]() |