NR 1/2008 (125)

OD REDAKCJI: Witamy w 22-gim roczniku - mamy dla Was tradycyjne, serdeczne życzenia noworoczne: doskonałego zdrowia, wspaniałych motocykli, bezawaryjnych i bezpiecznych wojaży na nich, oraz szeroko rozumianej pomyślności! Ten numer w dużej mierze poświęcamy bardzo radosnym pojazdom - skuterom Vespa. Ich istnienie kojarzy nam się z włoskim niebem, z wakacjami, letnią pogodą, nadmorskimi kurortami, ... młodością, ... pięknem. Ten temat wybraliśmy z premedytacją, aby dać Wam trochę lata w środku zimy. A zatem - miłej lektury.

PODSUMOWANIE SEZONU POJAZDÓW ZABYTKOWYCH: W sobotę, 8 grudnia ubiegłego roku, do siedziby Polskiego Związku Motorowego na ul. Górczewskiej, na zachodnich przedmieściach Warszawy zjechali się działacze i najlepsi zawodnicy w dziedzinie zabytkowej motoryzacji z automobilklubów i klubów motorowych PZM. Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych zorganizowała tu zakończenie sezonu i, jak co roku, głównym celem tej uroczystości było oficjalne ogłoszenie wyników Mistrzostw Polski i wręczenie pucharów zwycięzcom: indywidualnym zawodnikom i drużynom klubowym. Reportaż Piotra *Besy* Czecha.

VESPA STORY: Wiele osób jest przekonanych, że Vespa była pierwszym skuterem na świecie. Są w błędzie. Niemało producentów próbowało czegoś takiego nawet jeszcze przed Pierwszą Wojną Światową. Te propozycje nie zdobyły jednak popularności, bo były albo zawodne, albo drogie, albo ... zbyt prymitywne. Z reguły zaś, łączyły w sobie te wszystkie cechy. Dopiero po Drugiej Wojnie Światowej, pojazdy nazwane skuterami trafiły w swój czas i w swoje miejsce a włoskiemu koncernowi Piaggio, należy się palma pierwszeństwa w inauguracji światowego boomu na te wehikuły. Historia firmy opracowana przez Piotra *Besę* Czecha: historyczne zdjęcia, najważniejsze modele i postaci związane z historią firmy.

VESPA GRAN SPORT: Podczas mediolańskiego, międzynarodowego salonu samochodowego (i motocyklowego), w 1955 roku, stoisko producenta z Pontedery było oblegane przez publiczność i dziennikarzy. Powodem była dużych rozmiarów tablica reklamowa z elektryzującym napisem *Vespa 150 Gran Sport* i wystawione pod nią nowe, piękne srebrne skutery. Miały już eleganckie, dwuosobowe kanapy i duże 10-calowe koła, nie spotykane wcześniej w pojazdach tej marki. Były to też pierwsze Vespy z 4-biegową skrzynią biegów. W cyklu *Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane* Paweł Danecki prezentuje modele Vespa 150GS i 160GS. Historia, opis techniczny i zdjęcia.

MOTOCYKLE, SKUTERY I MUZYKA ROCKOWA: Autor - Piotr *Besa* Czech we wstępie tego opracowania napisał, że osobiście wątpi, aby ktoś z czytelników pamiętał połowę lat sześćdziesiątych i dochodzące też do nas z Wielkiej Brytanii hałasy na tle ostrych konfliktów pomiędzy zwolennikami różnych trendów w muzyce rockowej. Wątpi nawet, żeby pamiętali film *Quadrophenia*, który nasza telewizja nadała (z kilkuletnim opóźnieniem i ocenzurowany) w drugiej połowie lat 80-tych, a którego akcja toczyła się właśnie w tamtej epoce. Uważa też, że jest także mało prawdopodobne, żeby ktoś posiadał dwupłytowy - jeszcze czarny, analogowy - album z tą rock-operą zespołu The Who. Zapyta ktoś: A co to ma do naszego zainteresowania zabytkowymi jednośladami? Ano, coś ma!
A przy okazji tego artykułu z rozkładówki prenumeratorzy dostali od redakcji prezent - niespodziankę...

ZIMOWA WYCIECZKA: Grudniowe, uroczyste i oficjalne spotkanie weteranowców w warszawskim PZM-ocie miało swoje postscriptum w garażu kolegi Wojtka Koprowskiego, dobrze znanego weterańskiej paczce bywalców rajdu Hubal, rajdu Rotora, tudzież innych zlotów zabytkowych motocykli. Wojtek zaprosił świeżo utytułowanych Mistrzów Polski i towarzyszące im osoby *na jednego* do swojego garażu właśnie. Warto było! A jak - przeczytacie i obejrzycie na zdjęciach.

LAMPRETTĄ DO BRIGHTON: To było w czasach, kiedy dolar był w Polsce po 100 złotych, Gomółka wygłaszał pięciogodzinne przemówienia, a Łazuka śpiewał: *za granicą bywam w czeskich Tatrach*. Autor zaś, jeżdżąc motocyklem, pustymi, polskimi drogami, marzył, jak by tu wyrwać się na Zachód. O pierwszej zagranicznej wyprawie Artura Zawodnego, przeczytacie we wspomnieniach tego podróżnika-motocyklisty i obywatela świata.

INWAZJA ŚW. MIKOŁAJÓW: Dnia 8 grudnia Trójmiasto było widownią nietuzinkowej imprezy motocyklowej - piątej już edycji *Mikołajów na motocyklach*. Na miejscu startu, czyli Skwerze Kościuszki w Gdyni oficjalnie zameldowało się 757 jeźdźców na stalowych reniferach, ale warto podkreślić, że *wierzchowców* było jednak więcej, gdyż nie wszyscy skłonni byli wpłacić wymagane 20 zł, które były przeznaczone na słodycze dla dzieci, a to był warunek zarejestrowania. Fotoreportaż Mariusza Niedźwiedzkiego.

*CHE BELLA LA VESPA*: Vespa model 180 SS z roku 1965 jest jednym z przykładów najlepszej generacji skuterów tej marki. Adam Bolton z redakcji brytyjskiego miesięcznika *The Classic Motor Cycles* pojechał do Włoch, aby przejechać się tym modelem i podzielić wrażeniami z czytelnikami. Zdjęcia Sara Zinelli, tłumaczenie Janusz Jusis.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dwudziesty szósty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

IMPREZY 2008: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję - także rundy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu.

NASZ NIEUSTAJĄCY KONKURS: Jak co roku, zachęcamy do ścisłej współpracy z naszą redakcją. Prócz frajdy dzielenia się z innymi własnymi poglądami, spostrzeżeniami, przeżyciami związanymi z naszymi ukochanymi motocyklami i wiedzą na ich temat - to się może nawet opłacać. Co rok honorujemy naszych współredaktorów pięcioma bezpłatnymi rocznikami za najciekawsze materiały: własne teksty, tłumaczenia obcojęzycznych publikacji, rysunki, zdjęcia... Czekamy na Wasze reportaże ze zlotów, wspomnienia z wakacyjnych wędrówek, opisy przygód, awarii na trasach i zmagań z nimi, dane maszyn, usprawnień, zdobytych doświadczeń przy restaurowaniu zabytkowych motocykli. Tym naprawdę warto się z przyjaciółmi podzielić a przy okazji wygrać jeden z bezpłatnych roczników na następny rok!

HUMOR BEZ WIZ I DEWIZ: Tym razem kilka wesołych obrazków pod wspólnym tytułem *Kochamy skutery*.



 

on line >