NR 1/2007 (119)

Od redakcji: Dwadzieścia lat minęło, witamy w XXI roczniku i na wstępie mamy dla Was noworoczne serdeczności. Przede wszystkim życzymy Wam spełnienia marzeń: tych artykułowanych i tych najskrytszych. Pogody ducha i tej zwyczajnej, meteorologicznej. Niech asfalty na Waszych szlakach będą zawsze suche, krajobrazy cudne, zakręty łagodne, szybkość bezpieczna a motocykle bezawaryjne. Niech wszyscy ludzie będą dla Was mili, dziewczyny piękne a chłopcy przystojni, szefowie wyrozumiali, podwładni sumienni, przyjaciele szczerzy, wrogowie niegroźni ... i w ogóle ci ostatni niech omijają Was szerokim łukiem. Paliwo niech więcej już nie drożeje, a olej niech zawsze będzie obecny w Waszych silnikach i ... w głowach. Bez żadnych wycieków! Słowem: DO SIEGO ROKU!

Podsumowanie sezonu pojazdów zabytkowych PZM: W piątek, 8 grudnia ubiegłego roku, w Nadarzynie koło Warszawy Główna Komisja Pojazdów Zabytkowych PZM zorganizowała tzw. Naradę Środowiskową. W sobotę zaś w Warszawie odbyło się oficjalne ogłoszenie wyników Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i wręczenie pucharów zwycięzcom: indywidualnym zawodnikom i drużynom klubowym. Relacja i refleksje naszej redakcji z tej uroczystości.

Dziedzictwo ojców: Początki historii Harleya-Davidsona są fascynujące, choć nie całkiem jasne. Historycy spekulują, czy za początek firmy uznać rok 1901, 1903, 1904, czy nawet 1907. Ta ostatnia data jest o tyle sensowna, że właśnie z tego roku pochodzi dokument o oficjalnym założeniu spółki. Dnia 22 września 1907 roku, Harley-Davidson Motor Company została prawnie zalegalizowana. Dywagacje Martina Jacka Rosenbluma z ‘The Holy Ranger’, na temat wkładu rodów Harleyów i Davidsonów w dzieje firmy. Wiele nieznanych faktów i historycznych zdjęć. Tłumaczenie Janusz Jusis.

Donos na WETERANA: Z tomaszowskim klubem ‘Weteran’ wiąże mnie 20 lat dobrych wspomnień. Praktycznie, to cała jego historia, bo byłem przy jego narodzinach. Pamiętam jedno z pierwszych zebrań - jeśli w ogóle nie pierwsze - w biurze turystycznym p. Zarzyckiego na placu Kościuszki, gdzie mieściła się wtedy siedziba delegatury Automobilklubu Łódzkiego w Tomaszowie, a później Automobilklub Tomaszowski. Pamiętam wielu chłopaków, którzy wówczas zakładali ten klub, na czele ze Zdziśkiem Chachułą i Wojtkiem ‘Bocianem’ Bierzyńskim. Wspomnienia Piotra ‘Besy’ Czecha.

Uroczystość w ‘Norblinie’: W sobotę 9 grudnia ub. r. w zabytkowej fabryce Norblina przy ulicy Żelaznej w Warszawie, filii Muzeum Techniki NOT (miejscu stałych ekspozycji zabytków przemysłu, drukarstwa i motoryzacji), odsłonięto tablicę upamiętniającą założycieli fabryki - rody Norblinów i Wernerów. Tablicę ufundowało Muzeum Techniki N.O.T. a uroczystego odsłonięcia dokonał prof. Werner - najstarszy ze spadkobierców właścicieli, upaństwowionej przez komunistów w 1945 roku fabryki. Reportaż Krystyny Jusis i Piotra Czecha z tej uroczystości.

Błękitna Electra Glide: Jeśli był film, który całemu pokoleniu zaszczepił miłość do motocykli Harley-Davidson, to musiał być to bez wątpienia ‘Easy Rider’. Główni bohaterowie jeździli mocno pociętymi chopperami - chociaż mało kto wie, że te motory powstały z policyjnych maszyn kupionych na aukcji. Dla odmiany, w filmie Jamesa Guercio z 1973 roku ‘Electra Glide in Blue’ ‘zagrał’ standardowy Harley używany wówczas powszechnie przez Highway Patrol, amerykańską drogówkę. Główny bohater tego obrazu, policjant, reprezentował poglądy raczej autorytarne a film był ripostą na kontrkulturę ‘Easy Ridera’... Tekst o takiej właśnie Electrze i zdjęcia Mike Levis z ‘The Classic Motor Cycle’. Tłumaczenie Piotr ‘Besa’ Czech.

Harleye 2007: Nasz długoletni czytelnik i współpracownik redakcji - kol. MAREK SIKORA z Chicago, tak jak rok temu, tak i teraz, przysłał dla naszych czytelników prospekty motocykli Harley-Davidson na rozpoczynający się rok. Przekazujemy je w formie wszywki wraz z odpowiednim omówieniem i noworocznymi życzeniami od Marka.

Trzeci krok - Duo Glide: Na trzeci duży powojenny krok firma H-D zdecydowała się w 1958 roku i nazwała go modelem Duo Glide. Całkowicie nowa w tym motocyklu była rama, a raczej jej tylna część - zawieszenie tylnego koła. Kolejne kompleksowe opracowanie Pawła Daneckiego z cyklu ‘Motocykle zabytkowe bardziej i mniej znane’. Szczegóły konstrukcyjne, zdjęcia, wykresy, dane techniczne.

Lody i zabytkowe motocykle: Jeśli będziecie kiedyś włóczyć się motocyklami po Sądeczczyźnie a konkretniej - jechać z Nowego Sącza w stronę Jasła lub na odwrót, warto w Grybowie zboczyć nieco z trasy. Skręcając tu na północ, w kierunku Tarnowa, po trzynastu - mniej, więcej - kilometrach dojedziecie do Bobowej. Wieś, albo raczej małe galicyjskie miasteczko (2800 mieszkańców), siedziba gminny. Na jednej z pierzei bobowskiego rynku jest cukierenka z pysznymi lodami... O jej właścicielu, kol. Józefie Gucwie i jego kolekcji zabytkowych motocykli napisał Piotr ‘Besa’ Czech.

Zupa z alfabetem: FX, FL, XL. Te kombinacje stworzone z dwóch liter F, dwóch L i dwóch X, identyfikują klasyczne linie modeli Harleya-Davidsona. Na temat systemu oznakowania tych motocykli i rządzącej tutaj ‘RULE ONE’ czyli ‘REGULE NADRZĘDNEJ’ pisze Paweł Danecki.

Jubel: W dniach 15-17 września ub.r. koledzy (i koleżanki też - a jakże!) ze Stowarzyszenia Posiadaczy Pojazdów Zabytkowych ‘Weteran’ z Tomaszowa Mazowieckiego, zorganizowali zlot z okazji 20-lecia powstania klubu. Zaprosili imiennie kilkudziesięciu motocyklistów-przyjaciół z bliższych i dalszych okolic. Na miejsce imprezy wybrali sympatyczny, prywatny ośrodek w Iłkach nieopodal Borek nad Zalewem Sulejowskim. Reportaż Piotra Czecha ze zdjęciami autorstwa własnego i Krysi Jusis.

Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Dwudziesty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

Imprezy’2007: Oficjalny kalendarz imprez Polskiego Ruchu Motocyklowego, oraz wykaz innych imprez polecanych przez redakcję. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu

Humor bez wiz i dewiz: tym razem kilka wesołych rysuneczków pod wspólnym tytułem ‘Jak to w rodzinie’.


on line >