NR 1/2004 (101)

Od redakcji: Drodzy Czytelnicy, mamy dla Was NAJLEPSZE ŻYCZENIA NOWOROCZNE: Dobrego zdrowia, pięknych motocykli, wspaniałych i bezpiecznych podróży na nich oraz wszelkiej pomyślności. Naszym sympatykom, współpracownikom i sponsorom życzymy tego samego! A drugą setkę numerów i osiemnasty rocznik biuletynu uważamy za otwarte.

Jeszcze o Kongresie i PRM-ie: Wracamy do XXVII Kongresu Zarządów Klubów POLSKIEGO RUCHU MOTOCYKLOWEGO, który odbył się w Łodzi, 24 października ubiegłego roku. W poprzednim numerze biuletynu zamieściliśmy dokładne sprawozdanie z tego spotkania, ale zabrakło miejsca na opublikowanie oficjalnej treści uchwały i namiarów kontaktowych na członków nowo wybranej Rady Koordynacyjnej. Teraz podajemy te bardzo ważne dla klubów-członków PRM informacje.

Zakończenie Sezonu Pojazdów Zabytkowych: W sobotę, 13 grudnia, ur., w Warszawie odbyło się uroczyste zakończenie sezonu Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM. Celem tego spotkania było oficjalne ogłoszenie wyników Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i wręczenie pucharów zwycięzcom: indywidualnym zawodnikom i drużynom klubowym. W reportażu Krystyny Jusis i Piotra Czecha znajdziecie też pełne wyniki mistrzostw w kategorii motocykli.

(nie) Tylko dla odważnych. Cz. II: Dzieje fabryki NSU z Neckarsulm, od jej początku w roku 1880 do końca II Wojny Światowej, Piotr "Besa" Czech przedstawił naszym czytelnikom prawie dwa lata temu, w MMH nr 3/2002. Teraz uznał, że najwyższy czas, aby wrócić do tematu i dokończyć tę opowieść. Lata największej chwały i ... upadku firmy (1945-63) bogato zilustrował historycznymi fotografiami i "eksplodującymi" rysunkami najciekawszych konstrukcyjnie zespołów napędowych NSU.

W każdym calu profesjonalny: Przez zaledwie trzy sezony Werner Haas awansował z nieznanego szerzej lokalnego zawodnika, na Wyścigowego Mistrza Niemiec a następnie na trzykrotnego Mistrza Świata w wyścigach motocyklowych. W tym momencie, zaledwie za progiem wielkiego sukcesu i u progu wielkiej sławy, zrezygnował z kariery sportowej, aby poświęcić się własnemu biznesowi. Niestety, dwa lata później zginął w wypadku lotniczym. Sylwetkę tego najlepszego jeźdźca stajni NSU przedstawia nam redaktor miesięcznika "The Classic Motor Cycle", Richard Rosenthal. Wiele, wspaniałych, historycznych fotografii. Tłumaczył Piotr "Besa" Czech.

"Wyspa '2003": Zlot z rajdem "Wyspa" zorganizowany został przez klub "Junak" ze Świnoujścia i przez "Ole Karter Klub" w dniach 9-11.05.2003r. na terenie Fortu Zachodniego w Świnoujściu. Główną atrakcją imprezy był sobotni rajd o długości 35 kilometrów. Reportaż Parysa Paikerta z klubu "Night Rider" - Gorzów Wlkp.

Autentyczny i nierestaurowany: Na Wyspach Brytyjskich uważali, że wyglądały dziwnie. Bardzo dziwnie. Nie widywali ich zbyt często w latach sześćdziesiątych, gdyż były bardzo drogie. O czym mowa? O NSU 250 ccm Max i Supermax. W miesięczniku "The Classic Motor Cycle" red. Peter Watson przedstawił swoje wrażenia z jazdy pięknie zachowaną 250-ką NSU Supermax z 1961 r. Dla naszych czytelników przetłumaczył je Janusz Jusis.

NSU Supermax: W uzupełnieniu powyższego materiału redakcja prezentuje opis techniczny, praktycznie wszystkie dane tej maszyny, w jej ostatniej, najbardziej dojrzałej wersji z 1959 r.

Czeskie wakacje: W sierpniu, gdy upragniony urlop był tuż, tuż, Agnieszce i Przemkowi Gontaszewskim rozsypała się ekipa chętnych na wyjazd do Rumunii. Po krótkim namyśle postanowili coroczne wakacyjne "krótkie zwiedzanie okolic na motocyklu" wykonać w Czechach. Przemówiły za tym: niewielka odległość od domu, niewygórowane koszty i, oczywiście, wspaniałe czeskie piwo. Fajny reportaż i fajna trasa, godna polecenia innym. Wiele informacji praktycznych...

NSU Prima: Nie każdy wie, że firma NSU produkowała także skutery. Początkowo zakupiono licencję od mediolańskiej wytwórni Innocenti, produkującej słynne Lambretki. W 1956 r. w ofercie NSU pojawiły się jednak nowe skutery o nazwie Prima i właśnie takowe przedstawiamy. Opis techniczny, dane, krótki rys historyczny... Opracowanie Piotra Czecha w oparciu m.in. o książkę A. Cichowskiego pt. "Motocykle nowoczesne" i inne źródła z początku lat 60-tych.

Nasz nieustający konkurs: Jeden z bezpłatnych roczników możemy wysyłać właśnie do Ciebie! Jak to możliwe? Od lat honorujemy naszych najaktywniejszych współredaktorów bezpłatnymi rocznikami Biuletynu. Prócz frajdy dzielenia się z innymi własnymi poglądami, przeżyciami związanymi z naszymi ukochanymi motocyklami i wiedzą na ich temat, to się może nawet opłacać.

Niedomagania motocykli: Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH rozpoczął cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Drugi odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

Kalendarz imprez: Jak zawsze zamieszczamy najbardziej aktualne terminarze imprez PRM, Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i innych dobrych i polecanych imprez. Tym razem już na rok 2004.

Pomagajmy sobie: Ogłoszenia drobne - nasi prenumeratorzy zamieszczają je za darmo.

Humor bez wiz i dewiz: "Enes" Staszka - Tym razem humor tekstowy... tylko dla dorosłych!



on line >