NR 3/2010 (139)



Okadka numeru 3/2010 (139) czasopisma Motocykl Moje Hobby


OD REDAKCJI:

Straszna tragedia pod Smoleńskiem boleśnie doświadczyła wszystkich Polaków. Zginęli prawdziwi patrioci, z Prezydentem Rzeczpospolitej na czele. Wszyscy opłakujemy ofiary tej katastrofy, ale nie każdy wie, że ta tragedia dotknęła w sposób szczególny także środowisko polskich motocyklistów...

ZAPROSZENIE NA RAJD "HUBAL":

Dwudziesta druga edycja rajdu odbędzie się w terminie 21-23 maja w ośrodku "Iłki" we wsi Swolszewice Małe k. Tomaszowa Maz. Organizatorami są: Okręgowa Komisja Pojazdów Zabytkowych przy ZO PZM w Łodzi oraz nasza redakcja. Zapraszamy!

JASNA GÓRA MNIEJ RADOSNA NIŻ ZWYKLE:

Motocykliści w atmosferze powagi i modlitewnego skupienia rozpoczęli sezon 2010. Narodowa tragedia pod Smoleńskiem odcisnęła piętno na dotąd największej i najradośniejszej imprezie motocyklowej w Polsce. Jak podał organizator, kol. Wiktor Węgrzyn, na VII Motocyklowy Gwiaździsty Zlot im. księdza ułana Zdzisława Peszkowskiego na Jasnej Górze przyjechało ok. 25 tysięcy motocykli. To rozpoczęcie sezonu motocyklowego było jednocześnie wielkim hołdem, oddanym Prezydentowi RP Lechowi Kaczyńskiemu i wszystkim ofiarom tragicznego lotu do Katynia. Reportaż pióra kol. Piotra "Besy" Czecha. Zdjęcia kol. kol.: Krystyna Jusis i Adam Grzegorzewski oraz serwis prasowy Jasnej Góry.

REGULAMIN MISTRZOSTW POLSKI POJAZDÓW ZABYTKOWYCH:

Oficjalny tekst regulaminu tegorocznej "karuzeli" MPPZ '2010.

OD "EMKI" DO ... "CZERWONEGO PAŹDZIERNIKA":

Do czasu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej 1941-45 produkcja motocykli w ZSRR miała skromne rozmiary (w roku 1940 - 6.800 sztuk) i odbywała się w zakładach niespecjalistycznych. Pierwszym zakładem, który od początku zorientowany był wyłącznie na produkcję motocykli, był zakład w Irbicie. Historia firmy, opracowana przez kol. Anetę "Mysię" Mrazek. Szczegóły konstrukcyjne kolejnych modeli, ciekawostki, wiele historycznych fotografii...

TACZANKA NA TRZECH KOŁACH:

Wczesną wiosną 1941 roku pierwsze egzemplarze M-72 przedstawiono najwyższemu dowództwu Armii Czerwonej. Kolumna złożona z dwóch motocykli M-72 i jednego BMW R-71, wjechała na Kreml, gdzie je obejrzano i podpisano rozkaz rozpoczęcia masowej ich produkcji. Historia i szczegółowy opis techniczny tego motocykla, na podstawie źródeł fabrycznych i publikacji internetowych opracował kol. Piotr "Besa" Czech.

ZIMOWE ŚWIĘTO KOSZA:

"Rano w czwartek pakujemy się niespiesznie, "Święto Kosza" oficjalnie zaczyna się w piątek, ale my chcemy być już w czwartek, wtedy jest jeszcze czas na spokojne wieczorne rozmowy. Jawa po nocy na dworze nie chce odpalić, suszarką do włosów podgrzewam gaźnik, co przynosi pożądany efekt. Sowieta "Mysi" nie trzeba długo prosić, silnik budzi się do życia za drugim kopnięciem. W drogę..." Reportaż z imprezy napisał kol. Piotr "Gobert" Wybraniec, zdjęcia koledzy: Adam Grzegorzewski i Piotr Wybraniec.

Z REDMOTORZ.PL NA ZIELONĄ UKRAINĘ:

"Cel wyprawy zadał nam Jacek Brudnicki, prowokator pierwszej wody. Historia jego dziadków zahaczyła o Kresy i chciał zobaczyć Wołyń, skąd zostali oni wysiudani przez Sowietów. Dlatego zaplanował trasę od okolic Kamienia Koszyrskiego i jazdę na południe wzdłuż dawnej granicy Polski, aż do Karpat, a właściwie do Rumunii. Skład drużyny powstał z samych znajomych i znajomych znajomych, ale głównie wykluwał się na forum redmotorz.pl, wśród właścicieli i ujeżdżaczy zaprzęgów marek sowieckich..." Reportaż kol. Tomka Sobolewskiego.

IMZ - ZESTAWIENIE MODELI SPORTOWYCH I PROTOTYPÓW:

Zestawienie krótkoseryjnych motocykli sportowych produkowanych w Irbickich Zakładach Motocyklowych oraz najciekawszych prototypów, które jednak nie weszły do seryjnej produkcji, opracowane przez kol. Jacka Brudnickiego.

"ODINOCZKA":

Doświadczenia konstruktorów z zakładów IMZ w Irbicie, zgromadzone m.in. podczas prac nad konstrukcjami sportowymi, zaowocowały w roku 1954 prototypem motocykla z całkiem nowym silnikiem górnozaworowym o pojemności 494 ccm. Po przeprowadzeniu testów technicznych w Centralnym Biurze Konstrukcyjno-Doświadczalnym (CKEB) w Sierpuchowie i kolejnych modyfikacjach silnika, model oznaczony symbolem M-52, wszedł do produkcji seryjnej. Tekst Aneta "Mysia" Mrazek. Zdjęcia z kolekcji autorki oraz Aleksieja Popowa

NIESPEŁNIONE MARZENIE RADZIECKIEGO BIKERA:

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, tym pojazdem można by było bez żadnych kompleksów wjechać na każdą europejską drogę. Był bardzo atrakcyjnym stylistycznie motocyklem typu boxer z wózkiem bocznym, o bardzo dobrych właściwościach eksploatacyjnych. Niestety, ten syn irbickiej ziemi, pomimo, iż nie ustępował swoim zagranicznym konkurentom, nigdy nie wszedł do produkcji. Dzieje konstrukcji i dane techniczne modelu Irbit M-73 przybliża nam kol. Jacek Brudnicki.

NIEDOMAGANIA MOTOCYKLI:

Motocykl, stanowi zbiór mniej lub więcej skomplikowanych mechanizmów współpracujących ze sobą. W miarę ich zużycia pojawiają się nieprawidłowości. Aby pomóc młodszym czytelnikom, wkraczającym dopiero w świat starych motocykli, MMH zamieszcza cykl artykułów, ułatwiających radzenie sobie z najczęściej spotykanymi problemami. Czterdziesty odcinek z cyklu opracowań na podstawie książki inż. Tadeusza Majewskiego pod tym samym tytułem.

IMPREZY 2010:

Kalendarz imprez polecanych przez redakcję - w tym także rund Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Kalendarze są uaktualniane specjalnie do każdego numeru biuletynu.

SOWIECKA PROPAGANDA NA MOTOCYKLACH:

Kilka niegdyś całkiem poważnych, ale dziś wywołujących uśmiech, obrazków na ww. temat.






on line >